מודאגים ממה שעושים הילדים בטיק-טוק? כעת תזכו ביותר שליטה באפליקציה

באחרונה נודע שטיק-טוק - שאמורה בסך הכל לאפשר ליצור סרטונים קצרצרים ומתוקים - מסייעת בהפצת אתגרים מסוכנים, כמו אתגר "שבירת הגולגולת" ● בקרות חדשות להורים יוסיפו אפשרויות לשלוט ולהיות מעורבים במה שהילדים עושים באפליקציה

טיקטוק. צילום: BigStock

אפליקציית טיק-טוק משיקה תכונת בטיחות חדשה, שתעניק להורים שליטה על סוג התוכן שבו ילדיהם יכולים לראות בפלטפורמת שיתוף הווידיאו המצליחה במיוחד בזמנים אלו.

הפלטפורמה הפופולרית, שמספקת אפשרות לייצירת ושיתוף סרטוני לולאה קצרצרים, מבוססי מוזיקה ומאוד טרנדיים – ושהיא בעצם גם מעין רשת חברתית, הנמצאת בבעלות חברת בייט-דאנס הסינית – התחדשה בתכונת הבטיחות.

מהחברה נמסר כי 'מצב בטיחות משפחתי' (family safety mode) החדש יאפשר למבוגרים לקשר חשבון משלהם לילדם. ההגדרות החדשות יספקו להורים יכולת לשליטה בזמן המסך שילדיהם מבלים ב-TikTok – בעזרת התכונה החדשה ההורים יכולים מעכשיו לקבוע זמן שימוש יומי שיעמוד על 40 דקות, שעה, או שעה ומחצה בלבד; בנוסף, להגביל מי יכול להעביר הודעה לחשבון המשתמש, כמו גם להגביל או לכבות הודעות ישירות; ולהגביל סוגי תוכן שאינם הולמים את גיל המשתמש, המופיעים בפיד של הילד או הילדה, בן או בת העשרה שלהם.

החברה פרסמה פוסט בבלוג שלה, עליו חתום ראש תחום האמון והבטיחות של טיק-טוק באירופה, קורמאק קינן, שציין כי: "כחלק מההתחייבות המתמשכת שלנו לספק למשתמשים תכונות ומשאבים כדי לקבל את החוויה הטובה ביותר בטיק-טוק, אנו מכריזים על 'מצב בטיחות למשפחה' – תכונה חדשה שתעזור להורים ולאפוטרופוסים לשמור על ביטחונם של בני נוער בטיק טוק. נמשיך להציג דרכים לשמירה על הקהילה שלנו, כך שתוכל להישאר מרוכזת במה שחשוב לה – ליצור, לשתף וליהנות מהיצירתיות של הקהילה של TikTok".

אתגר "שבירת הגולגולת"

טיק-טוק, שנועדה בעקרון לבידור המשתמשים, הפכה ללהיט שתפס יותר ויותר ילדים ובני נוער ב-18 החודשים האחרונים. ב-2019 האפליקציה עקפה את פייסבוק והפכה לשנייה במספר ההורדות שלה בעולם אחרי ווטסאפ. אבל עם ההצלחה באו גם הפרסומים על שימושים בעייתיים, בלשון המעטה, ביישום.

לפי סטטיסטיקה שפרסמה CNN על בסיס נתוני חברת מדיה-קיקס – כ-60% ממשתמשי האפליקציה בארה"ב הם בני 16 עד 24. המשתמשים בדרך כלל לוקחים חלק פעיל בקליפים בני 15 שניות, בהם הם מתעדים עצמם רוקדים, עושים "תזמורת בצורת" עם שפתיים ותנועות גוף, או מבצעים קטעים קומיים. אלא שהמשתמשים הצעירים נוטים גם לעסוק במגוון אתגרים שצצים בפלטפורמה.

האתגר הוויראלי האחרון שגורם לדאגה רחבה וללחץ בקרב הורים ברחבי העולם הוא אתגר "שבירת הגולגולת" (Skull Breaker Challenge) – באתגר אמורים שני משתתפים לעמוד משני צדדיו של אדם שלישי בקו ישר, וכל השלושה צריכים לקפוץ באוויר יחדיו. האדם שנמצא באמצע לא אמור להיות מודע לאתגר, והוא קופץ מתוך אמונה שהשניים האחרים יקפצו גם כן, אבל מה שהם עושים בפועל הוא לבעוט לכיוון רגליו בזמן שהוא באוויר, בכדי להפיל אותו במפתיע, לרוב על הראש או הגב.

כמה שיותר מסוכן – יותר לייקים

האתגר, שהצפייה בסרטונים שייצר מעוררת בעתה ממש במיוחד בעבור מי שהוא הורה לצעירים, גורם וגרם כבר לפציעות ואשפוזים בעולם ואפילו בארץ. המשימה מסכנת באופן מוחשי את המשתתפים בה, אך עם זאת האתגר צבר פופולריות גדולה ב-TikTok ובאופן פרדוקסלי, דווקא הפצת החשש מפניו ומהשלכותיו הפכו אותו לוויראלי יותר. הסיכון שלוקחים המשתמשים בו מייצר עניין ולפחות מבחינת התייחסות המשתמשים האחרים, בעיקר מביא לייקים שמקבל מי שמפרסם תיעוד שלו – שהם ליבת העניין בפעילות המוזרה. יצוין כי גם בעבר נפוצו בטיק-טוק, כמו ברשתות חברתיות אחרות, אתגרים אחרים שהפואנטה בהם הייתה הסכנה. למשל, אתגר קופסת הציפורים מ-2019 בו בני נוער ניסו לבצע כל מיני פעלולים בעיניים מכוסות.

אתגר קופסת הציפורים מ-2019 - בני נוער ניסו לבצע כל מיני פעלולים בעיניים מכוסות. צילום: BigStock

אתגר קופסת הציפורים מ-2019 – בני נוער ניסו לבצע כל מיני פעלולים בעיניים מכוסות. צילום: BigStock

ביום ד' שעבר, פרסם המטה הלאומי להגנה על ילדים ברשת של המשטרה אזהרה מפני האתגר החדש והמסוכן, וקריאה להורים לגלות מעורבות ואחריות גדולות יותר בנוגע לפעילות הילדים באפליקציה המסוימת בפרט וברשת בכלל.

"אנו מבקשים להביא לידיעת ההורים כי בימים האחרונים אנו עדים להתגברות תופעת הפצת סרטונים שבהם מחקים בני הנוער משחק מסוכן ומעלים את הסרטון לרשתות החברתיות", מסר המטה. "אנו קוראים להורים לגלות מעורבות ואחריות בפעילות הילדים ברשת, לשוחח עמם ולוודא כי הם מבינים את הסכנה הטמונה במשחקים מסוג זה".

דובר החברה שמאחורי היישום מסר באחרונה הצהרה בנוגע לאתגר המדובר, ואמר כי אינו טרנד בהשראת האפליקציה המסוימת. לדבריו, "הבטיחות והרווחה של המשתמשים שלנו היא בעדיפות עליונה בטיק-טוק. כפי שאנו מבהירים בהנחיות הקהילה שלנו, איננו מאפשרים כעת תוכן שמעודד, מקדם או מאדיר אתגרים מסוכנים שעלולים להוביל לפציעה, ואנחנו מסירים התנהגות או פעילות שדווח עליהן ומפרות את ההנחיות שלנו".

החברה ניסתה להרגיע את ההורים באומרה כי תכונות בטיחות המיועדות להעצמת חוויות המשתמשים קיימות כבר ביישום, בכדי לסייע במניעת התפשטות מקרים מסוגים כאלו, "כולל כלים לדיווח על תוכן לא הולם ולניהול הגדרות פרטיות". כעת, כאמור, היא מוסיפה את האמצעים לשליטה גדולה יותר של מבוגרים במעללי ילדיהם, ליתר בטיחות תרתי-משמע.

 

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים