תוכן שיווקי
בעקבות כנס e-Gov

העברת תשתיות ויישומים לענן במגזר הציבורי – כבר כאן

07/01/2020 15:44
מימין: אלי גרינשטיין, מנהל מכירות DXC ישראל; נתן גביש, המנכ"ל היוצא של DXC ישראל; אלדד אילני, ADL Public Sector DXC; דיטה יזהר, מנהלת המגזר הציבורי ומ"מ מנכ"ל DXC ישראל; נטלי ליטמן, מנהלת תחום סרוויס נאו ב-DXC ישראל; ואיתן חמו, מנהל סאפ ב-DXC ישראל. צילום: ניב קנטור

המגזר הציבורי נתפס לעתים ככזה שמאמץ טכנולוגיות חדשניות בקצב איטי, אולם תפישה זו משתנה במהירות. ממשלות במדינות ברחבי העולם מתקדמות בקצב מהיר ומאמצות תשתית ענן ציבורית מאובטחת בכדי לספק שירות טוב יותר לאזרח. DXC Technology ביצעה ומבצעת במגזר הציבורי מודרניזציה של מערכות, העברתן ותפעולן בענן הציבורי.

היתרונות של ענן ציבורי עבור הממשלה

אלי גרינשטיין, מנהל המכירות של DXC ישראל, אמר כי "היתרונות במעבר לעבודה בענן מאוד משמעותיים. אימוץ אסטרטגיית ענן תחילה (Cloud first) יאפשר לגופים ממשלתיים ולאזרחים גישה קלה יותר לטכנולוגיות מתקדמות. אופייה של פלטפורמת הענן הופך את שילוב הטכנולוגיה לפשוט יותר. לכן, כאשר עולה שירות חדש, המאמץ לשילובו, יחד עם העלויות והזמן, הולכים ופוחתים. זה מאפשר לממשלות לנוע מהר יותר כדי לתת מענה לדרישות האזרחים. בנוסף, פתרונות מבוססי ענן יכולים לספק בקרת עלות טובה יותר, שכן המשרדים ויחידות הסמך ירכשו שירותים, כגון תשתית כשירות (IaaS) ופלטפורמה כשירות (PaaS), לפי הצורך. המשמעות היא שניתן לשחרר תקציבים גדולים יותר לפיתוח מערכות טובות יותר מאשר לשמר ולתחזק חומרה ותוכנה מזדקנים".

האתגרים של המעבר לענן

מעבר ממערכות מקומיות מסורתיות לענן משנה את אופי האתגרים של אבטחת המידע ואת הסיכונים הכרוכים בהתקפות חיצוניות שונות – דבר שדורש חשיבה מחודשת כיצד יש לאבטח מערכות ונתונים.

ישנם גם אתגרים טכניים במעבר לענן. שירותים קיימים רבים נבנו בהנחה שהם אמורים להתארח במערכות המנוהלות פנימית. כתוצאה מכך הוקמו סביבן צוותי טכנולוגיה מקומיים. לכן, יש צורך גם בשינויים במערכות עצמן (מודרניזציית אפליקציות – Application modernization) ובהתאמתן לעבודה בענן, או בפיתוח מערכות מותאמות כך שיוכלו לפעול בשרתים מרוחקים, ולהכשיר צוותי IT פנימיים שיוכלו להתמודד עם אתגרים אלה ללא חשש מאובדן שליטה.

מה באשר לאתגרים אחרים? דו"ח בריטי מפורום ה-Cloud ציין כי 40% מהנשאלים בסקר שנעשה ציינו אילוצים תקציביים כסיבה לכך שהמעבר שלהם לענן הואט, בעוד 24% האשימו את המחסור במיומנות.

איך מבצעים את הצעד?

כדי להתגבר על חלק מהלחץ התקציבי שמעבר לענן עלול ליצור, חשוב לחפש הזדמנויות בעלות נמוכה המציעות תשואה משמעותית. במקרים מסוימים זה יכול להיות פשוט כמו לספק חזות אטרקטיבית יותר לשירותים קיימים או להעביר סביבות בדיקות ופיתוח לענן.

בשלב הבא יש לחפש ספקי ענן שמבטיחים שהם יספקו את רמת האבטחה הנדרשת כדי לעמוד בתקנות, ואז להבטיח לציבור כי הנתונים שלהם בטוחים. ספקי ענן כמו מיקרוסופט, AWS, אורקל וגוגל קלאוד מציעים שירותי ענן ספציפיים לממשלות (G cloud) ועובדים עם שותפים ברמה הגבוהה ביותר, דוגמת DXC, כדי לסייע לארגונים ממשלתיים במהלך המעבר למערכות ושירותים מבוססי ענן.

גרינשטיין ציין ש-"DXC ישראל היא הסניף הישראלי של ענקית שירותי המחשוב האמריקני DXC Technology, ועובדת עם המגזר הציבורי בישראל במגוון רחב של פרויקטים בליבת העשייה של משרדי הממשלה ובשירות לאזרח, כדוגמת פרויקט תל"ם, תעודות הזהות החכמות ודרכונים ביומטריים ברשות האוכלוסין. DXC מתחזקת ומפתחת את מערכת הליבה של רשות האכיפה והנהלת בתי המשפט, הקימה את פרויקט רימון (טאבו) של משרד משפטים ואת ה-SAP ERP של משרד הבריאות, מספקת שירותי מיקור-חוץ למספר ארגונים ומשרדים ממשלתיים, ובאחרונה זכתה ביישום מערכת ליבה של רשות המים (מערכת מנת"א לניהול תהליכי האסדרה) וביישום מערכת הליבה של הטכניון SLCM (ר"ת Student life cycle management), המבוססתת על סאפ (SAP)".

אירועים קרובים