עובדים: אמזון איימה לפטר אותנו – כי אנחנו נאבקים במשבר האקלים

ג'ף בזוס הוא איש עסקים מעולה, אבל האם הוא קורא נכון את המפה החברתית? ● הענקית מסיאטל שבבעלותו לא ממש משתפת פעולה עם עובדים אקטיביסטים שלה, הדורשים ממנה לפעול כדי להפחית זיהום, וכעת מאיימת עליהם בסילוק משורותיה

אקטיביסטים מפגינים בעד מעבר לאנרגיה ירוקה לפתרון משבר האקלים. צילום אילוסטרציה: BigStock

אמזון איימה לפטר עובדים שלה, משום שדיברו בפומבי על התפקיד של ענקית הקמעונאות אונליין במשבר האקלים הנוכחי, כך חשפו עובדי חברת הטכנולוגיה ביום ה' האחרון.

הודעת דוא"ל שהגיעה לתקשורת העידה כי מחלקת משאבי האנוש של אמזון פתחה בחקירה של עובדת החברה, מרן קוסטה, על הערות ששסיפקה למדיה, ושקראו לחברה לעשות יותר כדי להתמודד עם משבר האקלים.

במייל הודיעה החברה לקוסטה כי לא תספוג עונש כרגע – אך כי כל התבטאות עתידית שלה, שלא תקבל מראש אישור מאמזון, "עלולה להסתיים בפעולה מתקנת פורמלית, שכוללת סיום העסקתך באמזון", כך דיווח הגרדיאן.

בהודעת הדוא"ל לקוסטה נכתב כי לאמזון נודע שהיא ועובד נוסף כתבו הצהרה שהועברה לוושינגטון פוסט ב-10 באוקטובר 2019. עוד צוין כי המעשה "מהווה תקשורת בפורום ציבורי, בו את מזוהה כעובדת אמזון המדברת על עסקיה של אמזון". עורך הדין כתב כי לאחר חקירת הנושא החברה זיהתה כי "לא הפרת ביודעין את מדיניות התקשורת החיצונית", ולכן החברה הסבירה, "לא תקבלי פעולה מתקנת רשמית בשלב זה".

קוסטה אמרה לתקשורת האמריקנית שהיא גאה לעבוד באמזון, ומועסקת בה כבר במשך 15 שנה. לדבריה, הופתעה כשהוזהרה שהחברה עלולה לפטר אותה משום שהיא מדברת על מדיניותה של אמזון בנושא שינויי האקלים, מפניי שחשבה שאמזון סובלנית לכל סוג של התבטאות שנאמרת במסגרת דיונים "בריאים".

אלא שקוסטה גילתה כי לאמזון יש נקודה רגישה, שעליה היא ממש לא רוצה שידברו, גם אם הדיון הוא לצורך החלמת העולם כולו – נושא זיהום האוויר והסביבה שהיא עומדת מאחוריהם.

דב קוטב שנתקע על קרחון. משבר האקלים. צילום אילוסטרציה: BigStock

דב קוטב שנתקע על קרחון. משבר האקלים. צילום אילוסטרציה: BigStock

שלושה אקטיביסטים שבסך הכל ביקשו מאמזון לעשות יותר

בנוגע לקוסטה – אין ספק שהחברה הייתה רצינית. את המייל מטעם אמזון שלח אליה עורך הדין של הענקית. 

וקוסטה לא לבד – עובד נוסף של אמזון, ג'יימי קובלסקי, מפתח תוכנה בחברה, אישר לוושינגטון פוסט שאף הוא קיבל דוא"ל דומה.

קוסטה וקובלסקי היו שני עובדי אמזון שפנו יחד לישיבת בעלי המניות השנתית של החברה באביב שעבר, שקראה לאמזון ליצור תכנית אקלים כוללת לחברה. הם הציעו מספר דרכים נוספות שבאמצעות אימוצן תכביד אמזון פחות על מצב כדור הארץ. בעלי המניות דחו את ההצעה.

עובדת אחרת בשם אמילי קנינגהם הציגה בזמנו את ההחלטה לבעלי המניות, וגם דיברה בציבור על המדיניות הסביבתית של החברה. 

עקב לחץ מטעמה ומצד 50 עובדים שהגיעו למפגש בעלי המניות, נאלץ ג'ף בזוס להתייצב ולענות על שאלות. הוא אמר לקבוצה ולתקשורת שנכחה במקום כי: "זה נושא חשוב מאוד. קשה למצוא נושא חשוב יותר משינויי האקלים", אמר בזוס לנוכחים והוסיף, "המדע משכנע מאוד בנוגע לזה, אין ספק בכך". בזוס טען בדבריו כי מסחר אלקטרוני וענן מחשוב "הם מטבעם יותר יעילים בהיבט של פחמן מאשר החלופות שלהם. בניית דטה סנטרים משלך, זה רע מאוד. נהיגה לחנות לקחת גלון חלב… זה רע מאוד. אז אנחנו עושים הרבה ובאופן מהותי כבר 20 שנה", כך ניסה בזוס להרגיע את דאגות עובדיו.

אלא שבזוס, האיש העשיר בעולם, לא ממש דייק, משום שלטענת מומחים תחום המסחר האלקטרוני, שאמזון היא מהמובילות העולמיות שלו כיום, מייצר דווקא יותר פליטות פר-פריט מאשר בעת רכישות בחנויות פיזיות. בנוסף לאריזה ולשינוע, לקוחות נוטים לקנות פחות פריטים בעסקה מקוונת בודדת, ולכן נוצרות הזמנות מרובות של פריטים, שמביאות לעיתים קרובות למספר משלוחים.

בכל מקרה, קנינגהם סיפרה לתקשורת כי גם לה נאמר אחרי אותו אירוע, בפגישה פרטית, שהפרה את מדיניות התקשורת החיצונית של החברה.

עובדים למען צדק אקלימי

כל שלושת העובדים הם המנהיגים של הקבוצה המכונה "עובדי אמזון למען צדק אקלימי" (Amazon Employees For Climate Justice), אשר לה דף טוויטר פעיל ושלל פעולות מחאה שבהן לקחו חבריה חלק.

"ג'ף בזוס ומנהלי אמזון מאיימים לפטר כמה מחברי הקבוצה שלנו, לאחר שדיברנו על כך שאנו רוצים שהחברה שלנו תהיה מובילה במאמץ העולמי למנוע אסון אקלים", כתבה הקבוצה בדף, ושיתפה את עוקביה באירועים ובכתבה של הוושינגטון פוסט על הפרשה.

בעיקרון האקטיביסטים מאמזון קראו למעסיקה שלהם – מהחברות העצומות ביותר הפועלות בעולם כיום – לנקוט בצעדים להפחתת טביעת הרגל האקולוגית שלה, ובעיקר להפחתת פליטות הפחמן שבהן היא מעורבת.

בשנה שעברה ציינה הקבוצה כי אמזון אכן התחייבה למגוון מהלכים להפחתת פליטות הפחמן שלה בשנים הקרובות, אך הקבוצה גם אמרה כי אמזון פשוט לא הולכת מספיק רחוק – וקראה ל-AWS – מחלקת הענן הענקית של אמזון – להפסיק לשתף פעולה עם חברות דלק מאובנים מזהמות.

אמזון אמרה בהצהרה עקב הפרסום הלא מחמיא והמטריד, בלשון המעטה, כי "המדיניות שלנו בנוגע לתקשורת חיצונית אינה חדשה ולדעתנו דומה לחברות גדולות אחרות". היא גם הוסיפה כי העובדים נדרשים להציע שיפורים באמצעות "ערוצים פנימיים" ולא בפומבי ובלי רשותה.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים