האם ToTok – שירות לשיחות וידיאו מאיחוד האמירויות – הוא כלי ריגול?

האפליקציה החינמית הורחקה באחרונה מה-App Store של אפל וה-Play Store של גוגל ● גורמים אנונימיים שדיברו עם הניו יורק טיימס טוענים שאפליקציית הצ'אט נחשבת לכלי מעקב בשירות האמירויות ● איך כל זה קשור לאנשי מודיעין ישראליים לשעבר?

מרגלת אחרי האזרחים? איחוד האמירויות. צילום אילוסטרציה: BigStock

אפליקציית שיחות הווידיאו והמסרים המידיים החינמית, ToTok, שהושקה באחרונה באיחוד האמירויות, הוסרה מחנות האפליקציות של אפל, ה-App Store, ומחנותה של גוגל ה-Play Store ועוררה בלבול בקרב המשתמשים. חרושת שמועות ודיווחים אודותיה מקשרים אותה למודיעין של איחוד האמירויות הערביות, כמו גם לעובדים לשעבר מה-NSA האמריקני ומחיל המודיעין של צה"ל.

לפי הדיווחים, הכל החל כשתושבי איחוד האמירויות שנהגו לעשות שימוש ב-Botim – אפליקציית וידיאו ושיחות קוליות הזמינה בתשלום במדינה – קיבלו הודעה מוקדם יותר בשבוע שעבר לפיה השירות יועבר כעת לפעול תחת האפליקציה החדשה והחינמית ToTok.

ההודעה הצהירה כי Botim "נרגשת להמשיך לספק שירותי תקשורת תחת המותג ToTok", ובהמשך הוסבר בה כי "ToTok היא אפליקציית שיחות והודעות קוליות חינמית, מהירות ומאובטחת, המאפשרת לכם ליהנות משיחות קוליות ו-וידיאו בחינם עם משפחתך וחברים בכל מקום ובכל זמן, ללא גבולות". ההודעה גם הנחתה את המשתמשים ללחוץ על קישור, שיפנה אותם לחנות האפליקציות של אפל או להורדת היישום.

אבל בשבת גילו המשתמשים כי ToTok הוסרה מהחנות של אפל. לפי הדיווחים נראה כי למשתמשים שכבר הורידו את האפליקציה אין בעיה להשתמש בה, ובנוסף – היא עדיין זמינה בחנות של גוגל.

גולשים בטוויטר דיווחו עם זאת כי ToTok נעלמה משתי פלטפורמות האפליקציות בארה"ב, וגם מחנות אפל בכל רחבי העולם, מה שהעלה חששות בנוגע לאבטחה ולחוקיות האפליקציה. אחרים מאידך היו סבורים שהאפליקציה פשוט עומדת להפוך לכזו שדורשת תשלום, כמו Botim.

ToTok

ToTok

תושבי איחוד האמירויות מנסים כל העת למצוא דרך יעילה לתקשר ביניהם באמצעות שירותים קוליים מסוג VoIP (ר"ת Voice over Internet Protocol) וזאת משום ששירותי מסרים מידיים או שיחות וידיאו, כמו ווטסאפ, סקייפ או פייס-טיים, הנפוצים בכל העולם כמעט, בלתי חוקיים באיחוד האמירויות. תושבי המדינה הצליחו להשתמש בשירותי VoIP בתשלום, ביניהם Botim, C’Me ו-HiU Messenger, אבל לא השיגו שירות חינמי נגיש וטוב שיעמוד לשירותם.

רבים מהתושבים, חלק ניכר מהם כאלו שבני משפחות שלהם עזבו את המקום ומתגוררים מחוץ למדינה, השתמשו ברשתות פרוטוקול וירטואליות (VPN) בכדי לגשת לשירותי VoIP אסורים.

לכן ההתלהבות מ-ToTok הייתה רבה ובהתאמה גם האימוץ המהיר שלה.

טוויסט בעלילה – היישום התמים הוא בכלל כלי ריגול אחרי אזרחים?

אלא שכאן מגיע הטוויסט בעלילה – בכירים אמריקנים אנונימיים שדיברו עם הניו יורק טיימס אמרו כי אפליקציית הצ'אט ToTok נחשבת לכלי מעקב בשירות איחוד האמירויות.

על פי דו"ח מודיעין מסווג שהמקורות מכירים, איחוד האמירויות הערביות משתמשת ב-ToTok בכדי לעקוב אחר שיחות המשתמשים, אחר מיקומיהם (במסווה של שירות מזג אוויר), לאתר ולמפות קשרים חברתיים ביניהם, וכן בכדי לפקח אחרי אמצעי ההתקשרות בין האזרחים. רבים ממיליוני המשתמשים כיום באפליקציה גרים באיחוד האמירויות, אך היא פופולרית גם במקומות אחרים בעולם, ובאחרונה חל גידול בביקוש לה בארה"ב.

לפי Engadget, בניסיון להתחקות אחרי שורשיה של ToTok נראה שאלו ככל הנראה טושטשו במכוון – היא פותחה רשמית על ידי חברה בשם Breej Holding, אבל נראה שלמעשה מופעלת ושייכת ל-DarkMatter, חברת מודיעין סייבר המנוהלת על ידי גורמי ביון של איחוד האמירויות.

עוד אחראים עליה, כך לטענת יודעי הדבר שציטט הטיימס, גם עובדים לשעבר מה-NSA האמריקני וגם מהמודיעין הצבאי הישראלי. בתקשורת הישראלית צוין כי DarkMatter עסקה בעבר הלא רחוק, לכאורה, בניסיונות לגיוס בוגרי 8200 לשירותיה.

בנוסף, ליישום יש חיבור גם אל Pax AI, חברת כריית נתונים המקושרת ל-DarkMatter, ואשר פועלת מאותו בניין כמו סוכנות המודיעין של איחוד האמירויות – מקום שבו שכנה גם DarkMatter עד לאחרונה.

הפרשייה מזכירה לא במעט את סיפורה של NSO הישראלית, העוסקת בסייבר התקפי, ושהרוגלה שלה פגסוס משרתת ממשלים שונים, וככל הנראה הייתה גם בשימושה של מדינה שכנה לאיחוד האמירויות, סעודיה, וסייעה לה לרגל אחרי מתנגדיה, ביניהם העיתונאי שנרצח ג'מאל חאשוקג'י

Breej Holding, איחוד האמירויות הערביות וה-CIA סירבו להגיב לפרסומים. ה-FBI אמר כי לא יגיב לאפליקציה מסוימת, אך הדגיש כי חשוב שמשתמשים יהיו מודעים ל"סיכונים ופגיעויות פוטנציאליים" שעלולים להיות טמונים בשימוש ב-ToTok.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים