תוכן שיווקי
בעקבות כנס החינוך Edutexpo

תוכנת עלמה רידר – הטכנולוגיה שמחוללת ניסים למתקשים בקריאה

09/12/2019 12:34
קוראים באמצעות שמיעה. עלמה רידר

מחקרים בארץ מראים ש-15% מהאוכלוסייה המקומית סובלים מדיסלקציה, שהיא לקות מולדת, המסווגת כלקות למידה ומפריעה לתהליכים קוגניטיביים של ארגון, עיבוד וניתוח מידע הקשורים ישירות לכישורי השפה והנדרשים לקריאה. דיסלקציה מייצרת קושי רב ברכישת קריאה בשיטות הלימוד המקובלות בקרב תלמידים, סטודנטים ואזרחים מן השורה.

אנחנו, בעלמגו, נענינו לאתגר ופיתחנו טכנולוגיה שעוקפת את הקושי בקריאה. מדובר בכלי חדשני ועתיר טכנולוגי, שעוזר בהתמודדות עם הדיסלקציה. זוהי תוכנת הקראה בעברית בשם עלמה רידר, שממירה טקסטים דיגיטליים למגוון קולות אנושיים הניתנים לבחירה. עלמה רידר נשענת על טכנולוגיית DNN (רשתות נוירונים), שמספקת לה את היכולת להקריא באופן אוטומטי רצף של משפטים ומילים ממוחשבות, בקולות טבעיים, דומים מאוד לקול האנושי, ובדיוק מרבי. זאת, למרות מורכבותה של השפה העברית נטולת הניקוד ומלאת יוצאי הדופן: לדוגמה, כמה אפשרויות יש להקריא את צמדי המילים הבאים: דוד שמש? ערבי שירה? מעבר לקושי הדקדוקי של השפה העברית, רשתות הנוירונים "לומדות" טוב יותר את הדיבור האנושי (את הגיית הפונמות ואת האינטונציה, ה-"מנגינה" של הדיבור) ומאפשרות הקראה יותר "אנושית" ופחות מכנית.

לאחר התקנת עלמה רידר על המחשב, ניתן להקריא כל טקסט בעברית על ידי סימונו עם העכבר ולחיצה על צירוף מקשים. שימוש נפוץ נוסף בתוכנה הוא המרה של טקסט לקובץ MP3 להאזנה רציפה במועד אחר. מעבר לכך, אפשר ליהנות מההקראה באתר האינטרנט של עלמה רידר – מכל מכשיר ובכל עת.

אי לכך, עלמה רידר היא תוכנת ההקראה היחידה התומכת בעברית תמיכה מלאה, ומאז 2012 היא מותקנת ברוב מוסדות ההשכלה הגבוהה המובילים בישראל. בחלקם היא מותקנת ככלי נגישות לצורכי בחינות (ועמידה בדרישות תקנות הנגישות) ובחלקם – על כל מחשבי המוסד, לרווחת כלל המשתמשים.

עלמה רידר מאושרת על ידי משרד החינוך לשנות הלימודים 2020 ו-2021.

יצוין כי עלמגו מפתחת טכנולוגיות הקראה בעברית מאז 2011. הטכנולוגיה שמאחורי עלמה רידר משמשת מוצרים נוספים, למשל להקראת שמות הרחובות בווייז, הקראת הודעות טלפוניות בחייגנים, הקראת הודעות בחברות הסלולר, הקראת מידע לצרכי נגישות בבנקים ועוד. במגזר תקשורת תומכת חלופית נעשה שימוש בקולות של עלמגו באפליקציית TouchChat ובמחשבי התקשורת שמחולקים דרך סל הבריאות, כמו גם כאלה שמושאלים על ידי עזר מציון. בשנה האחרונה מאפשרת עלמגו יצירה של הקראה אוטומטית בקולות אישיים באמצעות אתרים בעברית ובאנגלית.

אירועים קרובים