חדש בסנאפצ'ט: סרטוני ווידאו-סלפי על בסיס טכנולוגיית דיפ-פייק

Snapchat Cameo היא תכונה שמאפשרת למשתמשים לשתול את פניהם, והבעותיהם, על פרצופי שחקנים שמופיעים בסרטונים מוכנים, ובכך לייצר סרטוני וידיאו מיוחדים ומלאי פאן שבהם הם מככבים

סנאפצ'ט לא רצתה להירכש על ידי פייסבוק - וזו הביסה אותה עם אינסטגרם. צילום: BigStock

לפי דיווחים בתקשורת העולמית, סנאפצ'ט בודקת כעת תכונה ששמה Cameo, המאפשרת למשתמשים לשנות את תמונות הסלפי שלהם לווידיאו – אולם ממש לא סרטון סלפי שגרתי.

חדשנות וסנאפצ'ט היו שם נרדף מתחילת דרכה של הרשת החברתית הייחודית. היא אפילו הייתה המקור הפיונירי לתכונות ויכולות טכנולוגיות מקוריות ופופולריות – כמו מסנני התמונות וכמובן הסטוריז – שאומצו לאחר מכן על ידי מתחרותיה, בעיקר על ידי אינסטגרם ופייסבוק, בלי בושה.

התחרות הקשה, ושיבוט התכונות שהיא עצמה בראה, הזיקו לסנאפצ'ט ופגעו קשות במומנטום שלה, אבל למרות זאת החברה שמאחוריה, סנאפ, לא מפסיקה לבדוק תכונות חדשות בעבור הפלטפורמה שלה, וכעת היא הראשונה להכניס לשירות תכונה שלמעשה מאפשרת למשתמשים לייצר סרטון מעגלי, סוג של GIF, בנוסח דיפ-פייק (deepfake) – הטכנולוגיה החדשנית, אולי הדרמטית מכולן, שכבר מעוררת ציפיות עצומות, רעש תקשורתי וגם חששות.

Snapchat Cameo היא בעצם אלטרנטיבה ל-Bitmoji – אמוג'י מותאם אישית למשתמש – או למעשה, אופציה משודרגת שלו. השבוע (ב') דווח ב-Tech Crunch כי חברת סנאפ אישרה את קיומו של Cameo ואמרה כי התכונה נמצאת כעת בבדיקות מוגבלות במספר שווקים בינלאומיים, למשל בצרפת. "Cameo אינו מוכן לעלות לבמה, אך בקרוב יושק בבכורה עולמית", מסרה החברה.

אז איך זה עובד בפועל?

התכונה החדשה שתגיע בקרוב לסנאפצ'ט משתמשת בתמונת סלפי פשוטה שלנו כבסיס, ואז מאפשרת לבחור מתוך מקבץ סרטוני-לולאה (החוזרים על עצמם כמו קובץ GIF) שבהם נככב.

Cameo תשנה את פני המשתמש, בכדי שאלו יתאימו באופן מושלם למראה השחקן המקורי בסרטון (למשל תכניס פנים מלאים לתוך מבנה פנים צר של שחקן קיים, או תלביש פנים מבוגרים על שחקן בעל לוק צעיר), ואז תייצר לסרטון נראות משכנעת, כאילו המשתמש באמת מבצע את מה שצולם בסרטון. כך למשל, כבר ניתן לראות בסרטון ששותף בטוויטר, כיצד פני המשתמשת מצרפת שכבר מתנסה בתכונה הולבשו אל תוך סרטון שבו היא כמו זוללת שפע של דונאטס.

טכנולוגיית הדיפ-פייק עשתה לה במקור שם של כזו המיועדת להטעיית משתמשים לחשוב שמדובר בסרטון אותנטי, אבל במקרה שבו היא משמשת לצורך התכונה של סנאפצ'ט, קמאו, היא לא אמורה לשטות באיש אלא רק לייצר פאן טהור, כפי שסנאפצ'ט עשתה בעבר כשאפשרה לנו לעטות קרני אייל ולשרבב לשון כלבלב. 

צוקרברג יסתבך עם דיפ-פייק?

דיפ-פייק, כשהיא משמשת ליצירת "זיוף עמוק" – כמו התרגום המילולי של שמה – היא סיפור אחר לגמרי. מדובר בתחום שנוי במחלוקת למדי בזירת הטכנולוגיה ובמדיה. הטכנולוגיה המתקדמת מאפשרת ליוצרים יומרניים וחדשניים לייצר כיום סרטונים שבהם מופיעות דמויות מוכרות, שנראות אותנטיות לחלוטין – כולל קולן והבעותיהן המדויקים – אבל שהן בעצם זיוף שנשען על יכולות בינה מלאכותית. נתקלנו כבר, לדוגמה, בסרטון דיפ-פייק שבו נראה מארק צוקרברג, מנכ"ל ומייסד פייסבוק, מדבר על כוחה הרב של ענקית כמו החברה שלו ממאנלו פארק וכמה הדבר מסוכן, אבל היה זה סרטון מזויף שרק נראה כאילו הוא אמיתי. 

חששות רבים עולים כיום מכך שהטכנולוגיה משתכללת והולכת ועלולה להוליך שולל גולשים תמימים, למשל שיצפו בסרטון לכאורה של מנהיג עולמי, נניח טראמפ, שישא דברים לאומה, ושייגרום אפילו לתגובות מסוכנות של הציבור.

במקרה של סנאפ, כאמור, היכולות המתקדמת מבוססת ה-AI נועדה לכיף בלבד, וכן היא עתידה מן הסתם לעזור לרשת החברתית הקטנה בהרבה ממתחרותיה להיתפש כאטרקטיבית וחדשנית במיוחד בקרב משתמשים, ובכך להתבלט בין הרשתות החברתיות המתחרות, שמעתיקות בלאו הכי כל פיצ'ר חדש שהיא ממציאה.

הפעם הזאת יש סיכוי מסוים עם זאת, שאינסטגרם, שנמצאת בבעלות פייסבוק, עלולה להיתקל בבעיה אם תרצה לחקות את Cameo, גם בהתחשב במשאבים של פייסבוק בתחום, וגם אולי משום שהחברה בבעלות צוקרברג נמצאת בצרות סביב הפצת פייק ניוז, ואפשר שאימוץ טכנולוגיית דיפ-פייק, אפילו מטעמים כיפיים, לא תתפש בציבור או בקרב הרשויות כאקט לטובתה.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים