היום הבינלאומי לזכויות אנשים עם מוגבלות: איך חשים מי שעובדים בהיי-טק?

מתן נקר מחברת קליקסופטוור טכנולוגיות, פטריק בן אוריאל מחברת NSO, ארז חונן מחברת טקטייל מוביליטי, ובאסל שאהין, ממיקרוסופט ישראל מחקר ופיתוח - ארבעה עובדים בתעשיית הטכנולוגיה בארץ - מספרים איך זה להיות חלק מהתחום כשאתה עם אדם מוגבלות

היום הבינלאומי לזכויות אנשים עם מוגבלות. לוגו: האו"ם

היום (ג') מציין העולם את 'היום הבינלאומי לזכויות אנשים עם מוגבלות'. גם בתעשיית ההיי-טק המקומית יש עובדים עם מוגבלות, המשתלבים בשגרת היומיום השוטפת. לא תמיד באופן מורגש, אבל אפשר שהעולם הטכנולוגי – התובעני בלאו הכי – מאלץ אותם להתאמץ אפילו יותר.

אנשים ומחשבים שוחח עם ארבעה עובדים עם מוגבלות כדי ללמוד מהם, וממקור ראשון, איך זה מרגיש להיות חלק מהתחום על אף המוגבלות.

מתן נקר, מהנדס תמיכה טכנית, קליקסופטוור טכנולוגיות. צילום: נעמה ספיר

מתן נקר, מהנדס תמיכה טכנית, קליקסופטוור טכנולוגיות. צילום: נעמה ספיר

שם ותפקיד: מתן נקר, מהנדס תמיכה טכנית בחברת קליקסופטוור טכנולוגיות.
מהי המוגבלות שלך? תסמונת טורט המתבטאת בטיקים, הפרעה אובססיבית כפייתית והפרעת קשב.
ספר בבקשה על היחס אליך במקום העבודה – האם הוא כאל שווה בין שווים? אכן, למרות המגבלות.
האם לדעתך יש אפליה כלפי אנשים עם מוגבלות בענף ההיי-טק? על פי אסתר צבר, שמובילה מיזם להכשרה ושילוב של אנשים מהספקטרום האוטיסטי במקצועות בדיקת התוכנה, אשר גם ליוותה ועזרה לי להיכנס לתחום, ברוב החברות יש חשש מגיוס בעלי מוגבלויות. עם זאת, בשנים האחרונות אני חושב שיש יותר מודעות לנושא.
מהו המסר שלך בהקשר זה – לאנשים עם מוגבלות, לענף ההיי-טק ו/או לחברה הכללית? חשוב וכדאי לתת הזדמנות לאנשים בעלי מוגבלויות להפוך לאנשים עובדים, שתורמים גם למשק וגם לעצמם.

פטריק בן אוריאל, הלפ-דסק, NSO. צילום: NSO

פטריק בן אוריאל, הלפ-דסק, NSO. צילום: NSO

שם ותפקיד: פטריק בן אוריאל, הלפ-דסק בחברת NSO.
מהי המוגבלות שלך? שיתוק מוחין.
ספר בבקשה על היחס אליך במקום העבודה – האם הוא כאל שווה בין שווים? אני לא מרגיש שהיחס אלי שונה מיתר העובדים. יתרה מזאת, אני מרגיש שווה באופן מוחלט ביחס לחברי לצוות וליתר העובדים בחברה.
להיות חלק מחברה שמאפשרת לי להרגיש שייך – בפעילויות, אירועים ובשגרה היומיומית – זו חוויה מעצימה עבורי ומאוד מוערכת.
האם לדעתך יש אפליה כלפי אנשים עם מוגבלות בענף ההיי-טק? וודאי שיש. מעט חברות מאפשרות נגישות לאנשים עם מוגבלות – שזה כולל מעלית, חניה, שירותי נכים וכדומה – על אף שזה מעוגן בחוק. יתרה מזאת, אני מכיר אנשים עם מוגבלות שנרתעים לגשת לראיונות עבודה בחברות היי-טק ובכלל, בשל החשש לדחייה.
בנוסף, לאחר 10 שנות ניסיון בחברות היי-טק שונות, זאת הפעם הראשונה שלי בחברת היי-טק כמו NSO, שבאמת מאפשרת לי חופש מקצועי ואישי, ומקבלת את המוגבלות שלי ואותי כפי שאני, מבלי שארגיש שונה וחריג.
בנוסף, אני ספורטאי פראלימפי בנבחרת ישראל לטניס כסאות גלגלים, מה שמצריך אימונים תכופים. החברה והמנהלים הישירים שלי מאפשרים ומעודדים זאת. בזכות התמיכה הזאת, השתתפתי במאי האחרון באליפות העולם בטניס וזכיתי במדליית כסף.
מהו המסר שלך בהקשר זה – לאנשים עם מוגבלות, לענף ההיי-טק ו/או לחברה הכללית? המסר שלי לחברה הכללית הוא שצריך לתת הזדמנות לכל אדם באשר הוא, גם לאנשים עם מוגבלויות. צריך לאפשר לאנשים עם מוגבלויות להוכיח את הכישורים והאיכויות שלהם, ולא לפספס הון אנושי ומקצועי בגלל דחייה או רתיעה. בסוף מדובר בבני אדם.
המסר שלי לכל אותם אנשים עם מוגבלות – אם אתם מסוגלים לעבוד, אז אל תהססו ותנסו. זה לא רק עניין של פרנסה אלא להיות חלק מחברה, חלק מקהילה ובעיקר להשתייך ולהיות שווים בין שווים.
אל תפסיקו לחלום ולהעז גם אם לא תמיד הסביבה תומכת. בסוף תגיעו למקום ולחברה שתקבל אתכם כמו שאתם ותהנו מהיכולות שיש לכם לתרום לארגון. אני אומר את זה מניסיון.

ארז חונן, מתאם פרויקטים, טקטייל מוביליטי. צילום: יח"צ

ארז חונן, מתאם פרויקטים, טקטייל מוביליטי. צילום: יח"צ

שם ותפקיד: ארז חונן, מתאם פרויקטים בחברת טקטייל מוביליטי.
מהי המוגבלות שלך? לקוי ראיה, מחזיק בתעודת עיוור.
ספר בבקשה על היחס אליך במקום העבודה – האם הוא כאל שווה בין שווים? היחס אליי הוא מקסים ומדהים, מצד אחד, מאד מתחשבים במגבלה שלי, ומצד שני, לא מתפשרים איתי על אחריות ואיכות העבודה שלי.
האם לדעתך יש אפליה כלפי אנשים עם מוגבלות בענף ההיי-טק? מנסיוני רב השנים בתחום ההיי-טק, אין בענף אפליה כלפי בעלי מוגבליות.
מהו המסר שלך בהקשר זה – לאנשים עם מוגבלות, לענף ההיי-טק ו/או לחברה הכללית? לא להתייאש ולא לוותר, גם אם מקבלים מעשרות ומאות מקומות עבודה תשובות שליליות, ולשלוח עוד ועוד קורות חיים. בסוף זה יקרה.

באסל שאהין, מהנדס תוכנה, מיקרוסופט ישראל מחקר ופיתוח. צילום: יח"צ

באסל שאהין, מהנדס תוכנה, מיקרוסופט ישראל מחקר ופיתוח. צילום: יח"צ

שם ותפקיד: באסל שאהין, מהנדס תוכנה, מיקרוסופט ישראל מחקר ופיתוח.
מהי המוגבלות שלך? נולדתי עם ניוון ברשתית, שהלך והחריף לכדי עיוורון כמעט מלא בעין אחת, ובעין השנייה אני סובל מראייה ירודה. אלא שההורים שלי תמיד דחפו אותי קדימה. אז נכון, כשאני כותב קוד אני לא יכול לעבוד עם מסך מחשב רגיל, אבל אני יכול להשתמש בפתרונות מתקדמים אחרים, שמאפשרים לי לבצע את העבודה.
ספר בבקשה על היחס אליך במקום העבודה – האם הוא כאל שווה בין שווים? היחס אליי הוא לגמרי כאל שווה בין שווים. עוד כשהתראיינתי למיקרוסופט בתור סטודנט, מה שעניין את ראש הצוות שלי היה הציונים שלי, היכולות שלי, האופי שלי – לא אם אני רואה מרחוק או לא.
האם המגבלה שלך מקשה על החברים שלך לצוות? אם כבר אז להפך – אני חושב שהיא גורמת להם להיות מודעים ופתוחים יותר לסביבה. הם באים לעזרתי תמיד כשאני מתקשה בגלל המגבלה שלי. וכן, יש לי לפעמים רגעים של תסכול, אבל בכל פעם שרגע כזה מגיע, אני חושב לעצמי – באסל, תראה לאן הגעת למרות הכל. כי זו בדיוק הנקודה: המגבלה לא מגדירה מי אתה, אתה מגדיר מי אתה.
האם לדעתך יש אפליה כלפי אנשים עם מוגבלות בענף ההיי-טק? אני יכול להגיד שבמיקרוסופט אין דבר כזה. המנהלים שלי מתחשבים במגבלה שלי. לדוגמה, הם הושיבו אותי במקום המואר ביותר בחדר ודאגו שיהיה לי מחשב נייד עם מסך גדול יחסית.
מהו המסר שלך בהקשר זה – לאנשים עם מוגבלות, לענף ההיי-טק ו/או לחברה הכללית? חשוב שאנשים עם מוגבלות יאמינו בעצמם וידעו שכל אחד יכול להצליח בחיים. זה שיש להם מגבלה מסוימת בסך הכל אומר שהם צריכים לעבוד קצת יותר קשה, אבל בסוף, השמיים הם הגבול.

תגובות

(1)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. סוהיר

    כל הכבוד באסל,תמשיך לצמוח ,תכוון לירח, עם נחישות כמו שלך ,וודאי תגיע רחוק מאוד.

אירועים קרובים