פאבל דורוב, מייסד טלגרם, מאיץ בגולשים: "מחקו את ווטסאפ"

לדבריו, חובה להסיר את התקנת היישום אם אתם מעוניינים להמשיך לשמור על פרטיותכם, ולא רוצים בחשיפה של התמונות, ההודעות, קבצי האאודיו או הווידיאו ויתר התכנים ששותפו או התקבלו באפליקציית המסרים המידיים - שכיום נמצאת בבעלות פייסבוק

פאבל דורוב, מייסד טלגרם. צילום: ניק לובושקו, מתוך ויקיפדיה

מייסד טלגרם, פארל דורוב, פתח במתקפה גדולה על אפליקציית ווטסאפ שבבעלות פייסבוק. דורוב הצהיר באחרונה כי הוא ממליץ בכל פה ולכל המשתמשים למחוק את WhatsApp מהטלפונים שלהם. לדבריו, מי שאינו רוצה שהתמונות, הסרטונים וההודעות שלו יהפכו לציבוריים – חייב להפסיק להשתמש בווטסאפ.

דורוב כתב בחשבון הטלגרם שלו, שאחריו עוקבים 335,000 גולשים: "אלא אם כן אתה קוּל עם זה שכל התמונות וההודעות שלך יהפכו לציבוריות ביום מן הימים, עליך למחוק את ווטסאפ מהטלפון שלך".

פרטיות המשתמשים בווטסאפ – יישום שבאופיו מוצפן מקצה-אל-קצה – העלתה לסדר היום מאז שהתפרסמו חשדות כי קבוצת NSO הישראלית ריגלה אחרי מאות משתמשי ווטסאפ מכל רחבי העולם באמצעות תוכנת פגאסוס שלה.

"פייסבוק הייתה חלק מתכניות מעקב הרבה לפני שהיא רכשה את ווטסאפ. זו תמימות לחשוב שהחברה תשנה את המדיניות שלה לאחר הרכישה, מה שהובהר עוד יותר בגלל הודאת מייסד ווטסאפ (בריאן אקטון – ג"פ) בנוגע למכירת החברה לפייסבוק: 'מכרתי את פרטיות המשתמשים שלי'", הוסיף מייסד טלגרם וכתב.

יצוין כי אקטון, שאותו מזכיר דורוב, מכר את ווטסאפ לפייסבוק יחד עם שותפו, יאן קום, ב-2014 תמורת 22 מיליארד דולר, ועזב את ניהולה בהמשך עקב חילוקי דיעות עם המנכ"ל והמייסד, מארק צוקרברג, והחברה שבבעלותו. במרץ 2018 – אחרי פרסום שערוריית קיימברידג' אנליטיקה והיוודע הפגיעה המסיבית בפרטיותם של עשרות מיליוני משתמשי הרשת החברתית הדומיננטית – יצא אקטון בקריאה למחוק את פייסבוק, שכעת דורוב מהדהד בנוגע לשירות המסרים המידיים שבבעלותה.

ווטסאפ. צילום: BigStock

ווטסאפ. צילום: BigStock

NSO והחשדות לריגול אחרי מתנגדי משטר בווטסאפ

הדיווח על הבאג באפליקציית ההודעות המיידיות, שמשמשת כ-1.5 מיליארד בני אדם, שאפשר את מהלכי הריגול דרכה הגיעו כבר במאי האחרון, אבל פייסבוק היא זו שלמעשה עוררה את עיקר הרעש בנידון כשהגישה בשלהי אוקטובר תביעה כנגד חברת הסייבר ההתקפי הישראלית NSO לבית משפט המחוזי בסן פרנסיסקו.

בתביעה נטען כי NSO ניצלה פירצה בווטסאפ לצורך מעקב אחרי לפחות כ-100 עיתונאים, דיפלומטים, פעילי זכויות אדם, מתנגדים פוליטיים, בכירים בממשל ואחרים. לפי הדיווחים, התוקפים יצרו קשר בשיחת וידיאו עם הקורבנות, שכלל לא היו אמורים להשיב לשיחה, ואז שתלו את פגסוס, הרוגלה של NSO, המספקת יכולת השתלטות על הטלפונים החכמים של הקורבנות. גם אם הקורבן לא השיב לשיחה, הרוגלה הותקנה במכשיר שלו ואפשרה את הגישה למידע שבמכשיר שלו. בנוסף, השיחה לא נרשמה בפירוט השיחות שנעשו מהמכשיר.

טלגרם – האופציה היותר בטוחה?

ברור שלדורוב יש אינטרס להפציר באנשים למחוק את ווטסאפ, ובכך אולי להפנות יותר מהם אל השירות שלו, אבל טענותיו מתבססות, כאמור, על תופעה מטרידה בעבור כל מי שפרטיותו יקרה לו, כמו גם על החששות הרבים מניסיון העבר בכל הנוגע בהקפדה של פייסבוק על שמירת הנתונים הפרטיים של משתמשיה. בנוסף, מאז חשיפת הריגול בווטסאפ, נשמעו עוד קולות שיעצו למשתמשים לעבור להשתמש בטלגרם – שהוא בעצם יישום מתחרה, אבל צנוע בהרבה, שלו "רק" 200 מיליון משתמשים, אבל שעד כה נחשב כבטוח יחסית לשימוש בעבור שוחרי הפרטיות. ב-2018 האפליקציה אפילו הוחרמה ברוסיה משום שקברניטיה סירבו למסור למודיעין הרוסי את מפתחות ההצפנה של היישום.

כדאי לזכור כי פרשת הריגול באמצעות פגסוס אינה היחידה שמעלה את חששות המשתמשים לתכניהם האישיים – כך למשל, בשבוע שעבר (ב') הודיעה חברת ווטסאפ כי הטליאה באג, שאפשר לקבצי MP4 זדוניים לנצל פגיעות בכדי להפעיל קוד מרחוק (RCE) ומתקפת סייבר של מניעת שירות (DoS), כאשר הקבצים הורדו על ידי משתמשים.

לדברי החברה, לא ידוע על מקרים של פגיעה בדטה של משתמשים עקב הזודנה החדשה, שיכלה הייתה לפגוע גם במכשירי אנדרואיד וגם בכלו המבוססים על iOS. דובר החברה טען כי "ווטסאפ פועלת כל העת לשיפור האבטחה של השירות שלנו. אנו מפרסמים דיווחים על נושאים פוטנציאליים שתיקנו בהתאמה לשיטות העבודה המומלצות בענף. במקרה זה, אין סיבה להאמין שהמשתמשים הושפעו".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים