"לשוק הספרדי פוטנציאל גדול לחברות ישראליות – במיוחד בתחבורה חכמה"

כך אמרה ליאת שחם, הנספחת המסחרית של ישראל בספרד, שהשתתפה השבוע בפעילות של ישראל בתערוכה הבינלאומית של ערים חכמות ● "השוק הספרדי קשה, קבלת ההחלטות היא ארוכה, ומי שנכנס לפה חייב לדעת על כך מראש", הוסיפה והבהירה: סף כניסה בסיסי - ידיעת השפה הספרדית

ליאת שחם, הנספחת המסחרית של ישראל במדריד. צילום: מערכת אנשים ומחשבים

"לשוק הספרדי יש פוטנציאל גדול לחברות סטארט-אפ ישראליות, בתחום המוניצפלי, כאשר הדגש הוא בתחום התחבורה החכמה", כך אמרה ליאת שחם, הנספחת המסחרית של ישראל במדריד. שחם ביקרה השבוע בתערוכת ערים חכמות הבינלאומית שנערכה בברצלונה, שבמסגרתה הציגו כ-20 חברות סטארט-אפ ישראליות, שחלקן כבר עובד בשוק הספרדי.

בראיון לאנשים ומחשבים מציינת שחם כי יש עניין רב בספרד בחברות ישראליות, אבל סטארט-אפ ישראלי שרוצה לבוא לעבוד בספרד חייב לדעת לאן הוא נכנס ולהיות ערוך לכך. שחם היא גם ראש המחלקה המסחרית בשגרירות ישראל במדריד, והיא בעלת ותק של 14 שנה במשרד. בין היתר כיהנה בתפקידים של מנהלת מחלקת אסיה פסיפיק וכנספחת מסחרית במקסיקו.

ליאת שחם, הנספחת המסחרית של ישראל במדריד, בתערוכת ערים חכמות הבינלאומית, שנערכה בברצלונה. צילום: מערכת אנשים ומחשבים

ליאת שחם, הנספחת המסחרית של ישראל במדריד, בתערוכת ערים חכמות הבינלאומית, שנערכה בברצלונה. צילום: מערכת אנשים ומחשבים

למה הכוונה כאשר את אומרת שהוא צריך לדעת לאן הוא נכנס, זה נכון לגבי כל שוק.
"השוק הספרדי הוא שוק יחסית קשה. מצד אחד באמת יש מודעות לחדשנות אבל מצד שני, תהליכי קבלת ההחלטות הם איטיים מאוד, במיוחד כאשר מדובר ברשויות מקומיות וגורמי ממשל. הספרדים אוהבים לעבוד עם ארגונים גדולים, הם גם לא מתלהבים לאמץ רעיונות של חברות שלא עשו הוכחת יכולת במקום אחר. ולכן אנחנו ממליצים לחברות וקוראים לרשויות בישראל לאמץ כמה שיותר סטארט-אפים ישראלים. אבל מאחר שכפי שאמרתי התהליכים הם ארוכים, לא תמיד לחברות צעירות יש מספיק אורך רוח, משאבים ומימון להמתין זמן רב, ולכן זה דבר שצריך לקחת בחשבון. דבר נוסף, שרבים לא מודעים לו, הוא שחברה שרוצה לעבוד פה, חייבת לדעת את השפה המקומית. האנגלית פה עדיין לא מספיק טובה וזה יכול להוות לפעמים חסם משמעותי. נקודה נוספת, שלא כל החברות מבינות את זה, היא העובדה שאם אתה רוצה למכור פה – אתה חייב לעבוד עם שותף מקומי".

איזה תחומים מעניינים את הספרדים בתחום של העיר החכמה?
"בעיקר תחבורה חכמה על כל גווניה בכל הפלטפורמות. בנושא הזה יש כאן שתי חברות ישראליות מאוד פופולריות: מובילאיי ומוביט. הן עובדות יפה מאוד בספרד, ואפילו אני משתמשת בהן בתוך ספרד. זאת ועוד, באחרונה מוביט חברה לאחת מחברות התשתית הגדולה בספרד, שמשתמשת בפלטפורמה שלהם, זה סיפור מאוד גדול כאן, והעובדה שחברה ישראלית שותפה לזה מאוד מחמיאה".

במה אתם יכולים לסייע לחברה ישראלית שרוצה לעבוד בשוק הספרדי?
"התפקיד שלנו זה לנסות לעזור לחברות לאתר פה הזדמנויות ושותפים שיכולים לבחון את הטכנולוגיה שלהם. לדוגמה, במדריד הוקם באחרונה האבּ טכנולוגי שבו חברים מספר נציגים מארגונים שונים, כאשר המיקום הוא תחבורה חכמה. בקיץ האחרון הנספחות המסחרית ארגנה שם יום עיון, שבו תשע חברות ישראליות הציגו את הפתרונות שלהן, והיום הזה היה מוצלח, הייתה התעניינות ואנחנו עוקבים כעת כדי לראות אילו שיתופי פעולה יווצרו מכך. זו רק דוגמה אחת, כמובן. במקביל אנו פועלים להביא משלחות מספרד לישראל. הם מאוד אוהבים את הטכנולוגיה הישראלית, מתעניינים בה, ויש לא מעט שיתופי פעולה שנוצרים בעקבות זאת".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים