ארה"ב: חקירת ההגבלים העסקיים לגוגל תכלול 50 תובעים כלליים

על ההחלטה לפתוח בחקירה הוכרז אתמול (ב') והתובע הכללי של טקסס, קן פקסטון, הודיע כי מדינתו היא שתוביל את החקירה הגורפת, שתכלול 48 ממדינות ארצות הברית, את מחוז קולומביה ואת פורטו ריקו

נדרשת גישה אובייקטיבית. תביעות הגבלים עסקיים. צילום אילוסטרציה: BigStock

50 תובעים כלליים ממדינות ארצות הברית השונות, ולא 30 כפי ששוער בשבוע שעבר, חוברים יחד לצורך חקירת הגבלים עסקיים של גוגל – הנובעת מהחששות שהענקית ממאונטיין וויו חונקת את התחרות במשק – כך הודיע התובע הכללי של מדינת טקסס, קן פקסטון, שמדינתו תוביל את החקירה. התובעים כלליים של המדינות יעבדו בשיתוף עם משרד המשפטים

המהלך כולל תובעים כלליים מ-48 מדינות, ממחוז קולומביה ומפורטו ריקו, בעוד שקליפורניה ואלבמה אינן מעורבים בה, כך בישר פקסטון לתקשורת במסיבת עיתונאים שנערכה אתמול (ב').

מספר המדינות שלוקחות חלק בחקירה הפתיע רבים. בשבוע שעבר, לקראת מסיבת העיתונאים, יצא הוושינטון פוסט בדיווח ובו נכתב כי כ-30 תובעים כלליים יהיו מעורבים בבדיקה, שמגיעה לנוכח החששות הגואים, מטעם מחוקקים דמוקרטים ורפובליקנים כאחד, מכך שמספר מצומצם של חברות ענק שולטות בכוח רב מדי.

"האם דבר מה הוא באמת בחינם אם אנחנו מוסרים יותר ויותר מהמידע הפרטי שלנו?"

תובעים כלליים אחרים, שנכחו באירוע שבו הושקה החקירה רשמית, הדגישו את הדומיננטיות של גוגל בשוק הפרסום ואת נושא השימוש בנתוני הצרכנים, בהקשר לעניינים שעומדים על הפרק בבדיקה המקיפה. לשם קבלת מושג, גוגל דיווחה ביולי כי הרוויחה הכנסות של 32.6 מיליארד דולר מעסקי הפרסום שלה במהלך הרבעון השני של השנה הנוכחית.

"כשאין עוד שוק חופשי או תחרות, הדבר מעלה את המחירים, גם כאשר משהו משווק כחופשי ופוגע בצרכנים", אמרה התובעת הכללית של פלורידה, אשלי מודי, הרפובליקנית, כך דיווח CNBC. "האם דבר מה הוא באמת בחינם אם אנחנו מוסרים יותר ויותר מהמידע הפרטי שלנו? האם דבר מה באמת בחינם אם מחירי המודעות אונליין עולים על בסיס שליטה של חברה אחת?" הקשתה ושאלה מודי.

החדשות על החקירה מטעם המדינות מגיעות לאחר שב-23 ביולי בישר משרד המשפטים האמריקני כי יפתח בחקירה, נפרדת וחדשה, על פעילויות ההגבלים העסקיים האפשרית של חברות ההיי-טק העצומות של עמק הסיליקון. בהודעה הרשמית מטעמו הצהיר משרד המשפטים כי "בהיעדר דיסציפלינה של תחרות משמעותית בשוק, פלטפורמות דיגיטליות יכולות לפעול בדרכים שאינן מגיבות לדרישות הצרכנים". מקאן דלרהים, ראש חטיבת ההגבלים העסקיים במשרד, החתום על ההצהרה, הוסיף כי "סקירת ההגבלים העסקיים של המחלקה תבחן סוגיות חשובות אלו".

ענקית החיפוש לא הגיבה לאחר ההודעה, ודובר מטעמה הפנה את התקשורת לדברי החברה שהתפרסמו בבלוג שלה עוד ביום ו', בטרם הבשורה על החקירה מאתמול. בפוסט שפרסמה הודתה גוגל כי קיבלה בקשות למידע ממשרד המשפטים על נוהליה העסקיים, והוסיפה ואמרה שהיא מצפה כי "התובעים הכלליים של המדינות ישאלו שאלות דומות". הענקית התחייבה לשתף פעולה וציינה כי כי "תמיד עבדנו בצורה קונסטרוקטיבית עם רגולטורים ונמשיך לעשות זאת".

כמעט כל מדינות ארה"ב חברו לחקירת ההגבלים העסקיים. איור: BigStock

כמעט כל מדינות ארה"ב חברו לחקירת ההגבלים העסקיים. איור: BigStock

האם סנקציות משמעותיות אפשריות בכלל?

הניסיונות להעמיד לדין את גוגל לא נשאו פירות בארה"ב בדרך כלל, אך החברה ספגה קנסות מרובים במיליארדי דולרים באיחוד האירופי, ובהקשר של התנהגותה המונופולית ביבשת.

באירופה גוגל הורשעה כי ניצלה לרעה את עמדת המונופול שלה בתחום החיפוש, בתחום מערכת ההפעלה אנדרואיד ובפרסום, ו"הרוויחה" קנסות מצטברים של יותר מ-9.3 מיליארד דולר.

בארצות הברית מאידך נקנסה גוגל באופן רציני בפעם האחרונה בשנת 2012, אז ספגה ענישה בסך של 22.5 מיליון דולר, בגין ניצול לרעה של הגנות על פרטיות ב-iOS. עקב תקדימים אירופיים, עם זאת, ייתכן שלרגולטורים האמריקנים יהיה הפעם קל יותר לקנוס את גוגל בסכומים נכבדים בהרבה.

כדאי לזכור כי בשבוע שעבר שילמה פלטפורמת ההזרמות והסרטונים יוטיוב שבבעלות גוגל קנס שנחשב כהסדר בסכום שיא של 170 מיליון דולר, בגין איסוף מידע אישי על ילדים ללא הסכמת הוריהם.

יצוין כי פייסבוק מתמודדת גם היא עם חקירה דומה מטעם מדינות ארה"ב בנושא הגבלים עסקיים, כאשר התובעת הכללית של מדינת ניו יורק, לטיטיה ג'יימס, הכריזה בסוף השבוע (ו') על בדיקה דו-מפלגתית ורב-מדינתית בנושאי העסקים של החברה.

למרות הלחצים הרגולטוריים, ג'ון לופטקה, פרופסור מאוניברסיטת המדינה של פנסילבניה, המומחה להגבלים עסקיים, אמר לתקשורת כי ישנם "שני מרכיבים הכרחיים" שיידרשו לשם נקיטה בפעולה נגד חברות כמו פייסבוק וגוגל: לא מספיק שימצאו הוכחות לכך שפייסבוק וגוגל הן מונופולים, אלא שיצטרכו גם להראות שהן הרחיבו את המונופול שלהם "באמצעות התנהגות אנטי-תחרותית".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים