הכירו את פרונטרה שפיתחו אינטל ודל-EMC – מחשב-על ייעודי למגזר האקדמי

מחשב העל החדש - של מרכז המחשוב המתקדם באוסטין טקסס, השייך לאונ' טקסס - יכול להגיע לביצועי שיא של 38.9 פטה-פלופס, והוא המהיר ביותר שתוכנן לשימוש בעבור עומסי עבודה אקדמיים, כולל הדמיות, מידול, ביג דטה ולימוד מכונה

ממפלצות הענק שהם מחשבי העל של ימינו לצ'יפ זעיר בגודל קונפטי? אילוסטרציה: BigStock

מחשב העל החדש של מרכז המחשוב המתקדם באוסטין טקסס, השייך לאוניברסיטת טקסס, יכול להגיע לביצועי שיא של 38.9 פטה-פלופס. העוצמה הזו הופכת את המחשב, פרונטרה שמו, למחשב העל המהיר ביותר שתוכנן לשימוש עבור עומסי עבודה אקדמיים, כולל הדמיות, מידול, ביג דטה ולימוד מכונה.

החשיפה של המחשב הגיעה לאחר כמה חודשים של בדיקות הרצה, וכשנה לאחר שאינטל ו-דל-EMC הכריזו על כוונתן לבנות את המחשב יחדיו. Frontera החליף את מחשב העל הקודם, שהותקן במקום ששמו Stampede2. מחשב זה סיפק עוצמת עבודה שהגיעה בשיאה ל-18 טרה-פלופס.

לא רק שפרונטרה מציע יותר מפי שניים ביצועים לעומת מחשב העל הקודם של המרכז האוניברסיטאי, הוא גם דורג לאחרונה במקום החמישי ברשימת מחשבי העל החזקים ביותר שאינם נמכרים, לאחר שהגיע במבחן לינפאק לקצב עבודה של 23.5 פטה-פלופס.

פרונטרה מבוסס על מאות מעבדי Xeon Scalable מדור שני, המציעים כל אחד 28 ליבות מחשוב המשולבים בתוך שרתי PowerEdge של Dell EMC. המעבדים תומכים בטכנולוגיית AVX-512 של אינטל, המאפשרת לבצע מספר כפול של FLOPS בכל מחזור שעון, בהשוואה לדור הקודם. כן שולבו במערכת צמתים גרפיים של נבידיה, בעיקר לעזרה בחישובי נקודה יחידה. תשתית הרשת מבוססת על HDR ו-HDR-100 של מלאנוקס, המאפשרים העברת מידע בקצב של עד 200 גיגה-ביט/לשנייה עבור כל קישור בין המתגים, המחברים לא פחות מ-8,008 צמתי מחשוב.

מבחינת אחסון מציעה המערכת למעלה מ-50 פטה-בייט כוננים לצד 3 פטה-בייט של התקני SSD, המספקים קישוריות מהירה בקצב העברת נתונים של עד 1.5 טרה-בייט/לשנייה. כן שולבו במערכת 192 גיגה-בייט של זיכרון בעבור כל צומת, ומדובר בזיכרונות המבוססים על טכנולוגיית ה-Optane התלת-ממדית של אינטל, המציעים, בין השאר, זמן אתחול מערכת של 17 שניות בלבד.

"מערכת ה-Frontera תספק לחוקרים יכולות מחשוב ובינה מלאכותית שעדיין לא היו זמינות לטובת מחקר אקדמי. בעזרת הטכנולוגיה של אינטל מחשב העל הזה פותח אפשרויות חדשות עבור תחומי המדע וההנדסה, עם אפשרות למחקר מתקדם שכולל הבנה קוסמית, אפשרויות ריפוי ומענה לצרכי אנרגיה", אמרה טריש דאמקרוגר, סגנית נשיא ומנכ"לית חטיבת המחשוב האקסטרימי באינטל.

וכמה זה עלה? 60 מיליון דולרים, שהועברו כמענק מקרן המדע הלאומית בארצות הברית.

 

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים