מה הייתה "הטעות הגדולה ביותר" שביל גייטס עשה במיקרוסופט?

בראיון בו השתתף התוודה היזם והמיליארדר - השני בעושרו בתבל - כי הוא עדיין מכה על חטא על שאפשר לאנדרואיד של גוגל להשתלט על תחום הסלולר ● לדבריו, מיקרוסופט החמיצה את הדומיננטיות במערכות ההפעלה לניידים בגלל הסחת דעת משפטית מטעם השלטונות האמריקנים

לעבור לבשר סינטטי כדי להימנע מקטסטרופה אקלימית. ביל גייטס. צילום: מחלקת DFID הבריטית, מתוך ויקיפדיה

ביל גייטס הוא ללא כל ספקות איש עסקים מצליח, או אפילו אחד מאנשי העסקים המצליחים ביותר בתבל, וזאת לפי פרמטרים של עושר או השפעה על העולם. מיקרוסופט שייסד וחלונות שאותה פיתח לקחו חלק משמעותי ביותר במהפכת המחשוב האישי ובהבאת המחשבים לכל בית ובית. אבל גייטס בכל זאת גם מכה על חטא עסקי וטוען כי הטעות הגדולה ביותר שלו היתה הכישלון לזהות את האיום שהיה מגולם במערכת ההפעלה לסלולר של גוגל – אנדרואיד – ואת האותות לכך שחובה לספק לה תחרות ראויה, כדי להמשיך ולהיות חברה דומיננטית גם בתחום הטלפונים החכמים.

במהלך ראיון שהעניק לדיוויד רובינשטיין באירוע שקיים המועדון הכלכלי של וושינגטון, אמר גייטס גם כי הענקית מרדמונד בהובלתו החמיצה את ההזדמנות שלה להיות החברה הדומיננטית בטכנולוגיה הניידת בגלל "הסחת דעת" שגרם לה מאבק משפטי ממושך בנושא הגבלים עסקיים מול שלטונות ארה"ב. גייטס, שדיבר בפורום בוושינגטון, אמר כי מיקרוסופט תהיה בעלת ערך רב יותר אם תנצח בקרב על תוכנת ההפעלה למכשירים ניידים את גוגל ופלטפורמת האנדרואיד שלה, שלפי גרטנר חולשת על 86% משוק זה.

"היינו בתחום של מערכות הפעלה עבור מחשבים אישיים. ידענו כי טלפונים ניידים יהיו מאוד פופולריים", אמר גייטס. "החמצנו את האפשרות להיות מערכת ההפעלה הניידת הדומיננטית בקצת", הוא הוסיף והבהיר, "לא גייסנו את האנשים הטובים ביותר לעשות את העבודה".

גייטס בן ה-63, שעזב את עמדת הניהול ביום יום לפני עשור, הגדיר את הכישלון הזה כ"טעות הגדולה ביותר" שעשה במיקרוסופט והבהיר כי התחושה של ההחמצה נובעת מכך ש"זה היה בבירור במסגרת המיומנות שלנו. היינו בבירור החברה שהיתה צריכה להשיג את זה, ולא עשינו זאת. אנדרואיד הוא נכס ענק בעבור גוגל".

מיקרוסופט. צילום: BigStock

מיקרוסופט. צילום: BigStock

על ענן, עושר ומעשי צדקה

בנוגע למנכ"ל הנוכחי של מיקרוסופט, סאטיה נדאלה, היו לגייטס רק מלים טובות, בעיקר על עזרתו לעצב מחדש את מיקרוסופט ולהחזיר אותה להיות החברה היקרה ביותר בעולם, עם שווי שוק של מעל טריליון דולר. 

עם זאת, הוא אמר כי מיקרוסופט וחברות תוכנה גדולות אחרות טעו בכך שהניחו לאמזון להפוך לחברה המובילה בתחום מחשוב הענן באמצעות פלטפורמת AWS שלה.

"זו הפתעה ומגיע קרדיט ענק למנכ"ל אמזון, ג'ף בזוס, ולצוותו שהם בחזית ושעם AWS עשו את מוצר הענן הטוב ביותר", אמר גייטס. "היום מיקרוסופט היא מספר 2 חזק… אבל, יש הרבה חברות, כולל מיקרוסופט, שצריכות להרגיש רע", הוסיף המיליארדר בהתייחסו לכישלון להקדים את אמזון בדומיננטיות בענן.

גייטס סיפר כי כיום הוא מבלה בין שעה לשש שעות ביום במשרדי מיקרוסופט, שם הוא עדיין מכהן כיועץ.

חלק גדול נוסף מזמנו, כך אמר גייטס, מוקדש לקרן הפילנתרופית שלו ושל זוגתו – The Bill and Melinda Gates Foundation שמה – שעסוקה הלכה למעשה בעזרה לשיקום וסיוע למיגור עוני, מחלות ורעב, לעצירת תופעת הפליטות ולריסון שינויי האקלים, ושתרמה עד היום בערך 45 מיליארדי דולרים לצדקה. לאחרונה גייטס גם קרא לעמיתיו לתחום ההיי-טק להצטרף ליוזמה ולסייע לעולם באמצעות ידיעותיהם בתחום.

גייטס אמר כי הוא לא מוטרד מכך שבזוס עקף אותו וזכה בתואר האדם העשיר ביותר בעולם. כשנשאל על מיקומו כמספר שתיים ברשימת המיליארדים ענה: "זה סימן לכך שלא נתתי את הכסף שלי מהר מספיק בכדי לרדת מהעשירייה המובילה".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים