נעים להכיר: מאסאקו ווקאמיה – מפתחת אפליקציות יפנית בת 83

לקח לה בערך שלושה חודשים ללמוד להפעיל את המחשב ורק בגיל 81 פיתחה את האפליקציה הראשונה שלה, אבל כיום היא כבר נחושה ללמד את קשישי העולם שלא לחשוש מהטכנולוגיה שעשויה לתרום רבות להם ולחייהם בגיל השלישי

נייד. צילום אילוסטרציה:

מאסאקו ווקאמיה בת ה-83 היא יפנית שחיה בגפה ושהחלה רק בגיל מבוגר את התעסקותה עם מחשבים וטכנולוגיה. למעשה, היא אפילו התמקצעה בבניית אפליקציות, כשאת האפליקציה הראשונה שלה לנייד יצרה בהיותה כמעט בת 81. כיום, בהיותה אחת ממפתחות האפליקציות המבוגרות בעולם, ואולי אפילו המבוגרת ביותר, היא מפיצה את המסר וקוראת לבני הדור השלישי שלא לחשוש מהטכנולוגיה ולנצל את יתרונותיה עבור שיפור חייהם.

בשנת 2017 השיקה וואקמיה את Hinadan – אפליקציה ל-iPhone, שהורדה יותר מ-425 אלף פעמים עד כה, ושמציעה משחק לניידים המיועד במיוחד לקשישים. לפי דבריה בשיחה עם ה-CNN, דווקא העובדה שהיא חיה לבדה, בהיעדר הסחות דעת של בני משפחה, היא שאפשרה לה להתמקד אך ורק בתכנות ולהתגבר על מאמצי הלמידה הלא פשוטים – לא רק בתחום פיתוח התוכנה, אלא גם בהתמודדות עם מחסום השפה.

"הכל היה באנגלית", אמרה וואקאמיה בהתייחסה להודעות שגיאה, למדריכים אונליין, להודעות דוא"ל ולעוד אלמנטים של ההתקשרות שלה עם אפל בנוגע להכנסת המשחק פרי פיתוחה ל-App Store. "לאנשים מהדור שלי יש בעיות באנגלית וזה היה קשה".

מחשב ראשון בגיל 60

מערכת היחסים בין וואקמיה למדעי המחשב החלה בשנות ה-90' של המאה הקודמת. היא קנתה מחשב בפעם הראשונה כשהייתה בת 60 ולקח לה שלושה חודשים בכלל ללמוד להפעיל אותו. אבל כתוצאה מהמפגש הזה, לדבריה, "התפישה שלי התרחבה. התרגשתי כשראיתי שהעולם הרבה יותר גדול".

כיום וואקמיה כבר חלק בלתי נפרד מתעשיית הטכנולוגיה, ועסוקה בהפצת המסר אודות היתרונות של טכנולוגיה וחדשנות, שלדבריה יכולות בעיקר לספק לקשישים במדינה שלה יפן, ובעולם, אפשרויות ליצור ולקיים יחסים חברתיים חדשים ולהילחם בבדידות.

האפליקציה הראשונה שלה הביאה אותה להיות מוזמנת לכנס המפתחים העולמי של אפל בסן חוזה, קליפורניה, שם פגשה את מנכ"ל הענקית, טים קוק, שהיה מוקסם ממנה, הצטלם אתה והוקיר אותה על פועלה. "הטכנולוגיה נתנה לי כנפיים", טוענת המפתחת שממליצה לכל בני גילה לאמץ את היכולות החדשניות.

בכדי לחלוק את העניין ולהפיץ אותו לאנשים בגילה, הפכה וואקאמיה את אחד החדרים בביתה ל"סוג של חדר מחשב" שבו החלה "ללמד את בני הדור שלי" את היכולות שנדרשות לצורך תפעול הטכנולוגיה. בנוסף כיום היא נוסעת ברחבי יפן ובעולם ומפיצה את הסיפור המרגש שלה בהרצאות בפני קשישים. היא השתתפה גם ב-TedxTokio – תכנית שנועדה לחלוק "רעיונות ששווים להפיץ"; ואפילו התייצבה לשאת דברים באו"ם.

בני הדור השלישי מתחזקים בטכנולוגיה

ומסתבר שהמגמה שוואקמיה מקדמת אכן מתרחשת – יותר ויותר בני הדור הבוגר לומדים לאמץ את הטכנולוגיה לחיקם ולהרוויח ממנה.

מחקר שערך מכון Pew Research האמריקני, ושתוצאותיו התפרסמו השנה, מצא שלמרות ששיעור הקשישים המאמצים את הטכנולוגיה נמוך באופן עקבי יותר מרמת האימוץ של הציבור הרחב, קבוצה זו בכל זאת מחוברת כיום דיגיטלית יותר מאי פעם.

למעשה, יש קבוצות של משתמשים בוגרים המדווחות על בעלות ושימוש בטכנולוגיות שונות בשיעורים דומים לאלו של משתמשים מבוגרים מתחת לגיל 65, ומדובר בעיקר לפי תוצאות המחקר על האנשים המשכילים והאמידים יותר מבין בני הגיל השלישי.

כמו כן, התגלה כי ארבעה מתוך כל עשרה קשישים הם כיום הבעלים של טלפונים חכמים – יותר מכפול מהנתון שנמדד בשנת 2013. בנוסף, מבוגרים מעל גיל 65 נוטים יותר להשתמש ברשתות חברתיות ולגלוש באינטרנט.

"אמצעי שמקל על התקשורת ועל שימור מעגלי החיים"

בפברואר האחרון נערך אירוע שבו הציגו סטארט-אפים שמפתחים פתרונות טכנולוגיים המיועדים לפתור בעיות של הגיל השלישי. באירוע אמרה עומרי בורל, מייסדת ומנכ"לית משותפת של TechForGood, כי "מרבית הקשישים מזדקנים בביתם, והטכנולוגיה יכולה להעצים אותם, את בני משפחותיהם ואת מטפליהם".

באירוע נחשפו הפתרונות של חברות שמשתתפות בחממת AEON – חממה נוסדה על ידי TechForGood ועמותת הסיעוד מטב, שמעסיקה יותר מ-20 אלף מטפלים שנכנסים לבתיהם של יותר מ-20 אלף קשישים. החממה מתמקדת בשלושה תחומים: מתן פתרונות טכנולוגיים לסיוע במקצוע השוחק של הטיפול הסיעודי; הנגשת מידע ומוצרים לקשישים, שמסייעים להם להזדקן בבית בכבוד ולקבל גישה לשירותים רפואיים, לפעילויות פנאי והתנדבויות; וטכנולוגיה שמסייעת לשמור על הקשר הבין דורי.

"הטכנולוגיה לא יכולה להחליף את האנשים שמקיפים את הקשיש, אבל בהחלט יכולה להיות אמצעי שמקל על התקשורת ועל שימור מעגלי החיים", ציינה בורל, וחיזקה למעשה את עמדתה של וואקמיה שגורסת: אף פעם לא מאוחר מדי להכניס את הטכנולוגיה לחיים ולהרוויח ממנה, ובגדול.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים