רוסיה: מעבדת קספרסקי הגישה נגד אפל תביעת הגבלים עסקיים

הנושא שעומד מאחורי התביעה הוא החנות של הענקית מקופרטינו, ה-App Store, ומדיניותה הלא תחרותית של אפל בה, כך לפחות לטענת חברת הסייבר הרוסית ● ה-FAS, שהוא השירות הרוסי הפדרלי האמון על המא­­­בק במונופולים, אישר כי קיבל את התלונה והחל לטפל בה

משלמת לסמסונג בשל אי עמידה ביעדי רכישה. אפל. אילוסטרציה: BigStock

מעבדת קספרסקי הגישה תביעה נגד אפל לשירות הפדרלי הרוסי האמון על ההגבלים העסקיים, ה-FAS (ר"ת Federal Antimonopoly Service). בבסיס התביעה נמצאת ההאשמה כי אפל נוקטת בשיטות עסקיות לא הוגנות.

קספרסקי – חברת הסייבר הרוסית הידועה – סיפרה כי זמן קצר לאחר השקת התכונה 'זמן מסך' (Screen Time) של אפל ב-iOS 12, נודע לה כי האפליקציה שלה, Kaspersky Safe Kids, אינה יכולה להשתמש בפרופילי התצורה הנדרשים בעבור בקרת האפליקציה, ושהדפדפן ספארי חוסם אותה. החברה הבהירה כי האפליקציה, שמיועדת לשמור על בטיחות הילדים ברשת, הייתה זמינה ב-App Store במשך כמעט שלוש שנים לפני השקת התכונה החדשה של אפל, ובלי כל בעיות.

ספקית תוכנות האנטי וירוס הרוסית מסרה כי היא הגישה תלונה ל-FAS של רוסיה בנוגע למדיניות אפל בשוק יישומי בקרת ההורים למכשירים הניידים כיוון ש"מנקודת המבט של מעבדת קספרסקי, אפל החלה להשתמש בעמדה הדומיננטית שלה בכדי ליצור יתרון תחרותי ליישום 'זמן המסך' שלה, והדבר בא לידי ביטוי בביקוש שכל מפתחי iOS חייבים להסיר פרופילי תצורה מהיישומים שלהם", כך מסרה החברה בהצהרה לתקשורת מאתמול (ג').

לדברי קספרסקי, אפל דרשה שעל מנת לקבל אישורים שיאפשרו הצעת Kaspersky Safe Kids דרך ה-App Store, יצרנית האנטי-וירוס צריכה להשבית את שתי הפונקציות העיקריות של האפליקציה – את ה-Application Blocking ואת ה-Safari Browser Blocking.

"FAS קיבל את תלונתה של מעבדת קספרסקי על אפל, התחלנו לנתח את המידע שהוגש, ומסקנות על הפרות אפשריות יתבצעו בהתאם לחוק ההגבלים העסקיים בעקבות מחקר מקרוב", אמר סגן ראש ה-FAS, אנטולי גולומולזין.

לקספרסקי יש כבר ניסיון בהגשת תביעות הגבלים עסקיים. בשנת 2016 היא עשתה זאת כנגד מיקרוסופט ברוסיה ובאיחוד האירופי, בטענה כי עדכון למערכת ההפעלה Windows 10 מקשה על שירותי אנטי-וירוס של צד שלישי להתחרות מול האמריקנית מרדמונד, אבל בפעם ההיא קספרסקי ויתרה על התביעה לאחר שמיקרוסופט תיקנה את מדיניותה.

אפל לא הגיבה לתביעה של קספרסקי.

ספוטיפיי

ספוטיפיי

גם ספוטיפיי מתלוננת על עניין דומה

אלא שקספרסקי אינה היחידה שמתלוננת נגד אפל בנושא באחרונה – בשבוע שעבר הגיש שירות הזרמת המוזיקה, ספוטיפיי, תלונת ההגבלים העסקיים דומה למדי לנציבות האירופית, שהיא הזרוע המבצעת של האיחוד האירופי, כנגד ענקית הטכנולוגיה האמריקנית.

החרה שמפעילה את ספוטיפיי טוענת כי השליטה של אפל על אילו יישומים זמינים דרך ה-App Store ועל מה מותר שיקרה ביישומים אלה, מתבצעת במקביל לכך שהיא מפעילה שירותים מתחרים משלה, והדבר נותן להם יתרון "לא הוגן בכל צעד".

אפל מצידה פרסמה תגובה ארוכה ונרחבת לדברים, שכללה את ההסבר הבא, התקף כנראה גם בנוגע לתלונתה של קספרסקי וכתבה, בין השאר, כי "בליבה שלה, ה-App Store היא פלטפורמה בטוחה ומאובטחת, שבה משתמשים יכולים להאמין באפליקציות שהם מגלים ובעסקאות שהם מבצעים. ומפתחים –  החל במהנדסים מתחילים ועד לחברות גדולות – יכולים להיות סמוכים ובטוחים כי כולם משחקים על פי אותו מקבץ כללים. ככה זה צריך להיות. אנחנו רוצים שיותר עסקי אפליקציות ישגשגו – כולל אלה המתחרים בהיבט כלשהו מול העסק שלנו, כי הם דוחפים אותנו להיות טובים יותר".

אבל במהלך כל התגובה הארוכה התחמקה אפל ולא ענתה לשאלת הליבה – האם הפרקטיקה שלה לחתוך 30% מהכנסותיהן של אפליקציות צד שלישי, שמוצעות דרכה בחנותה, אינה מהווה למעשה כלשעצמה יתרון לא הוגן של שירותיה – כמו Apple Music במקרה של ספוטיפיי והתכונה Screen Time במקרה של קספרסקי – מול המתחרים.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים