"יזמות וחדשנות הם צורך אסטרטגי לעתיד של האוניברסיטאות"

"אחת הדרכים לוודא שההשכלה הגבוהה תמשיך להתקיים בעתיד היא דרך מרכזי חדשות ויזמות. רואים זאת גם באוניברסיטאות החשובות ביותר בארצות הברית ואירופה", אמר ד"ר אמנון דקל, מנכ"ל HUstart באוניברסיטה העברית

05/12/2018 16:03
ד"ר אמנון דקל, מנכ"ל למרכז היזמות של האוניברסיטה העברית. צילום: HUstart

כפי שפורסם כאן לאחרונה, מרכז יזמות וחדשנות יוקם בירושלים בהיקף של 20 מיליון שקלים. המרכז יתכלל את הפעילות היזמית של אוכלוסיית הסטודנטים והחוקרים באוניברסיטה העברית, בצלאל ומכללת עזריאלי ויהווה מוקד לפיתוח של החדשנות העירונית בעיר. המרכז יוקם לאור זכיית שלושת המוסדות בעיר הבירה בקול הקורא התחרותי של המועצה להשכלה גבוהה להקמת מרכז יזמות ולחדשנות אוניברסיטאית.

לדברי ד"ר אמנון דקל, מנכ"ל מרכז היזמות HUstart באוניברסיטה העברית, "כל המהלך הזה נוצר מתוך ההבנה של האוניברסיטה העברית שיזמות וחדשנות הם צורך אסטרטגי לעתיד של האוניברסיטה. זה לא משהו נחמד בצד שטוב שיש, אלא משהו מרכזי בעתיד האוניברסיטה. המימון השתנה, העולם הפוליטי השתנה, ואחת הדרכים בעתיד לוודא שההשכלה הגבוהה תמשיך להתקיים היא דרך מרכזי חדשות ויזמות. רואים זאת גם באוניברסיטאות החשובות ביותר בארצות הברית ואירופה ובעקבות זאת, ישנו תהליך פנימי באוניברסיטאות ובהשכלה הגבוהה בישראל שהולכות למרכזי חדשנות יותר ויותר".

"ההגשה שלנו יצרנו מאגד של האוניברסיטה, בצלאל ועזריאלי המכללה להנדסה מתוך האמונה שיחד נוכל ליצור אפקט יותר משמעותי. מעבר לכך אנו מאמינים במגוון בכמה ממדים: ראשית, המימד המקצועי- האוניברסיטה העברית חזקה בין היתר במדעי הרוח ובמנהל עסקים; בצלאל חזקה בתחומי העיצוב ועזריאלי בתחומי ההנדסה. יחד נוכל ליצר קבוצות שיתנו מענה לבעיות שאנו רוצים לפתור. המימד השני הוא גיוון תרבותי, לא רק מקצועי. חשוב לנו להכניס גיוון ויש כאן בירושלים את הגיוון הכי רחב במדינה – יהודים, ערבים, חרדים, חילונים, דתיים", אמר ד"ר דקל.

"מימד נוסף של גיוון הוא בהיבט של ג'נדר- להביא יותר נשים לעולם הזה. כמו כן אנו רוצים ליצור גיוון גם בהקשר של עולמות לאו דווקא 'הרגילים' של חדשנות ויזמות, כך שנשלב לא רק מדעים מדויקים במרכז אלא גם תחומים יותר מעולמות מדעי החברה כמו למשל יזמות חברתית לפתרון בעיות בקהילה ובעולם. כמובן לצד פתרונות טכנולוגיים אבל ישנם גם פתרונות חברתיים שהטכנולוגיה לבדה לא תוכל לפתור", הוא הוסיף.

"לייצר השפעה במרחב הירושלמי"

איילת כהן, סמנכ"לית למרכז היזמות של האוניברסיטה העברית. צילום: HUstart

איילת כהן, סמנכ"לית למרכז היזמות של האוניברסיטה העברית. צילום: HUstart

איילת כהן, סמנכ"לית המרכז, הוסיפה ואמרה כי "המחשבה היא לייצר השפעה במרחב הירושלמי בין המוסדות והמרחב העירוני שאנו חלק ממנו. לחיות בקהילה ולהבין מה היא צריכה. לזהות בעיות שניתן לפתור ולהפוך את זה למיזמים".

לעודד וליזום הקמת סטארט-אפים באוניברסיטה

מרכז היזמות של האוניברסיטה העברית בהובלתם כיום של ד"ר דקל וכהן, HUstart, הוקם בשנת 2015 על מנת לעודד וליזום הקמת סטארט-אפים באוניברסיטה, ולשמש להם בית גידול. כיום המרכז מסייע למי שרוצה לעשות את הצעד הראשון בעולם היזמות, וגם מספק גישה לפטנטים של האוניברסיטה העברית. המרכז מציע מגוון תכניות לא-אקדמיות בהן מקימים סטודנטים וגורמי חוץ סטארט-אפים, ומארח קורסים אקדמיים שבמסגרתם מקימים פרויקטים בתחומי התוכנה, אינטרנט, מכשור רפואי.

"אנו שותפים עם חברת ייזום שהיא חברת ניהול הקניין הרוחני והנה חיצונית לאוניברסיטה. הם עברו שינוי כדי לשבור את החומות וכיום יותר קל לחוקר לעבוד עם התעשייה ולסטודנטים לעבוד לבד או עם חוקר ולהוציא לשוק את הרעיון שלו או שלה", אמרה כהן.

היא הוסיפה כי בין המיזמים שפותחו ומפותחים בימים אלו במרכז נמנים מיזמים בתחומי הסייבר, אנליטיקה, בינה מלאכותית לעולם העבודה ועוד. "יש פלטפורמה שהוקמה ביוזמת סטודנטיות להגדלת כמות התלמידות בתחומי המדעים בגילאי חטיבת הביניים כך שהיום לומדות הודות לכך יותר בנות. יש גם פיתוח של סטודנט בהר הצופים שאמר שאין מספיק פלטפורמות ללימוד ערבית הקים אתר ופלטפורמה לכך המשמשת המונים בישראל", הוסיפה.

"אחת המטרות המרכזיות שלנו היא ליצור תהליך חינוכי כי עולם התעשייה משתנה לחלוטין. היום המון אנשים עובדים במקצועות שלא עבדו בהם לפני חמש שנים ולא יודעים מה יהיה איתם ובכלל בעתיד. עולם התעסוקה משתנה וכדי לשרוד בעולם כזה, ומחקרים הוכיחו זאת, צריך מיומנויות של עולם היזמות והחדשנות. מתוך כך אנחנו רוצים לסייע לסטודנטים שלנו להשתלב בעולם הזה וכל חוקר וחוקרת וסטודנט או סטודנטית יוכלו ללמוד כאן את המיומנויות הללו כמו למשל פיתוח פתרונות, חשיבה ביקורתית, שיווק, יכולות עמידה מול קהל ועוד", הסבירה.

"כל סטודנט הוא יזם או יזמית"

"כדי לשרוד היום בתעשייה צריך להיות יזם אישי שמפתח מותג משל עצמו ומי שיודע לתת פתרונות. לשמחתנו האוניברסיטה אימצה את זה ורואה את זה כך שכל סטודנט הוא יזם או יזמית, אנו מאוד מאמינים בזה".

"מטרה נוספת שלנו היא להקים יותר חברות. האוניברסיטה מובילה בהיבט זה ש-45 מהחברות שקמו ב-2017 שמתבססות על ידע אינטלקטואלי צמחו מהאוניברסיטה העברית. אנו מאמינים שבתוך ארבע שנים נעמוד בשורה ראשונה עם האוניברסיטאות המובילות בעולם מבחינה זו. לא רק על בסיס ידע אקדמי, אלא גם על בסיס היכולת לבנות מיזם וחברה בין כותלי האוניברסיטה".

מטרה שלישית, סיכמה כהן, היא "להוריד את חומות האקדמיה לתעשייה ולעיר על ידי שיתופי פעולה עם התעשייה. "פתחנו גם קורסים חדשים לחדשנות ויזמות בכל הפקולטות והולכים לקום נוספים עם בית הספר למנהל עסקים".

 

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים