תוכן שיווקי

אקסלרטור פרטי או עירוני?

בשנים האחרונות החלו לקום ברשויות מקומיות אקסלרטורים עירוניים המהווים אלטרנטיבה איכותית לאלה המצויים בבעלות פרטית ● מכיוון שהיזמים מרוויחים אקסלטור שלא מדלל את המניות שלהם, נשאלת השאלה - מדוע לא כל הערים מאמצות את היוזמה?

28/11/2017 12:00
אילוסטרציה: supercavie/BigStock

יזמים פרטיים רבים, עוברים מאקסלרטור לאקסלטור בחיפוש אחר החממה שתאפשר לסטארט-אפ שלהם לעשות אקזיט. עם זאת, מרבית היזמים אינם מודעים לכך שבין האקסלרטורים הרבים המוצעים בשוק, קיימים גם אקסלרטורים עירוניים, המספקים את אותו השירות ללא הצורך בדילול המניות.

"היזמים שבוחרים באקסלרטורים העירוניים זוכים להשאיר אצלם 100% מהמניות", מספרת אלכסנדרה גולדברג, מנהלת החממה."האקסלרטור העירוני לא הוקם למטרות רווח, בניגוד לאקסלרטור הפרטי בו היזם יידרש לוותר ברוב המקרים על 10%-3% ממניות החברה".

מטרתו של המודל האקסלטור העירוני, בשונה מהפרטי, אינו רק בהיבט הפיננסי, אלא ביכולתו לסייע ליזם ולהשתלב בה. האקסלרטור העירוני מספק הכוונה והדרכה במטרה לעודד את הפעילות העסקית בעיר, שכן במידה המיזם מצליח הוא לא יעזוב לעיר אחרת ויעודד תעסוקה מקומית.

"הרשות רוצה שההשקעה של העירייה תחזור אליה לא בכסף, אלא בתרומה לעיר", מסביר ראש עיריית מעלות תרשיחא, שלמה בוחבוט.

"התרומה לעיר מתבטאת בעיקר בשיתופי פעולה בין העסקים בעיר לבין המיזמים המצויים תחת 'ספארק', כך שלקהל המקומי יש צורך במיזם ולהפך", טוען בוחבוט.

"לאקסלרטור ספארק הגענו עם ניסיון, ולכן חיפשנו אקסלרטור עם ערך מוסף", מספר צביקה פורמן, יזם Kiinns, המפתחת מוצרים המונעים את הצורך בניקוי כלי עיבוד מזון. "היתרון המובהק בעבודה עם האקסלרטור העירוני של מעלות-תרשיחא עבורנו, היה מיקומו לצד פארק התעשייה 'תפן', עמם יצרנו שיתופי פעולה בייצור מוצרינו, בעזרת מייסד האקסלרטור".

נראה כי האקסלרטורים העירוניים מצליחים לייצר מודל אשר מיטיב הן עם הסטארט-אפיסטים החדשים והן עם צרכי העיר ותושביה. לכן, נשאלת השאלה, מדוע לא לכל עיר יש אקסלרטור?

לטענתו של ראש עיריית מעלות תרשיחא, הסיבה נובעת מההשקעה הכרוכה מצד העירייה. "הקמת אקסלרטור דורשת מהרשות המקומית השקעה אדמיניסטרטיבית, ארגונית ומקצועית ברמה גבוהה ולעיתים ראשי הרשות יעדיפו שלא להיכנס לתחום שאינם מכירים".

להרשמה לחצו כאן.

אירועים קרובים