כיצד לעצב כלים להצלחה עסקית – חלק א'
כתב: יוראי גביראל, מייסד FitINN
פרק 1 – מגמות ניהוליות מתעוררות שחשוב להכיר – Design Thinking ,Business Design ו-Enterprise Design.
אמ;לק – חשיבה עיצובית (דיזיין טינקינג) ועיצוב יוזמות (אנטרפרייז דיזיין) מאפשרים לחברות לחשוב בצורה יצירתית על הכלים העסקיים הדרושים ליצירת ערך. מבוכה קטנה בשרשרת הערך יכולה ליצור סערה עסקית משמעותית.
במסגרת כנס Transforming 2017 של ה-CDOCLUB, תיערך סדנה ייחודית בהנחיית מילאן גונטר, EDA, ויוראי גבריאל, FitINN, בנושא עיצוב יוזמות ומפעלי חדשנות – Enterprise Design.
נניח שבניתם מכונית נפלאה, שמתם דגש על חוויית המשתמש ועל נוחות ובטיחות, ונניח שאיפשהו התקבלה החלטה להתקין במכונית מתקן שיתקן את גזי הפליטה של הרכב במבחנים, מבוכה בחלק אחד של הפעילות העסקית יכולה להוריד לטמיון כישרון ויכולות של יחידות עסקיות שלמות.
לא משנה עד כמה המוצר והשירות טובים – החברה שלכם תהיה בבעיה, כמו פולקסווגן (Volkswagen) שהפסידה 20 מילארד דולר משווי השוק בן לילה בעקבות כשל עיצובי תאגידי (ברמת התרבות הארגונית – השוק הגיב לפער בין הפרסומת להתנהגות – ושם האמון נשבר).
"המשימה הדחופה ביותר שלנו היא לזכות מחדש באמון, ולא נשאיר אבן לא הפוכה", הייתה אחת ההודעות הראשונות של מתיאס מולר, מנכ"ל פולקסווגן הנכנס.
העיצוב האסטרטגי מחפש יצירתיות
בשנים האחרונות, עקב צורך מתגבר ליזום ולהוביל טרנספורמציה יעילה ואפקטיבית, הפך העיצוב ליכולת עסקית חשובה. פרקטיקות ניהול עיצוב וחדשנות הן היום מרכיב חשוב בפיתוח עסקי אסטרטגי. חברות הרוצות לעמוד בקצב ולמנף חדשנות משמעותית נדרשות למתוח, באופן מתמשך ושיטתי את יכולות החשיבה העיצובית, ועיצוב היוזמות.
בשביל לנצח בזירה החדשה, צריכים לפתח כלים חדשים. מאמר זה הוא חלק ראשון בסדרה שמטרתה להבהיר את הרעיונות המרכזיים מאחורי המונחים: Design Thinking ,Business Design ו-Enterprise Design.
חשיבה עיצובית היא תפיסת עבודה. עיצוב יוזמות ומפעלי חדשנות, היא פרקטיקה מתקדמת להבטחת הישגים. שתיהן יחד מאפשרות להאיץ חדשנות בכל אזורי הפעילות ובכל שכבות הפעילות של החברה.מאמר זה יתמקד בסיבות שבגינן מנהלים חייב להכיר את ה-Design Thinking ו-Enterprise Design.
יצירתיות מושכלת וחשיבה עיצובית
ליצירתיות יש נטייה מוזרה להקדים את זמנה מבחינה קונספטואלית ולהתעכב מבחינת היישום הפרקטי. וזו הייתה גם הדינמיקה סביב הרעיונות הגלומים בחשיבה עיצובית.
חשיבה עיצובית כרעיון (Design Thinking), החלה להיות מנוסחת כבר בסוף שנות השישים של המאה העשרים, אולם בשנות ה-90, במקביל לגל הראשון של הטכנולוגיות ההמוניות, החלו רעיונות הקשורים בחשיבה עיצובית לצבור פופולריות, בהובלת מיזוג של שלושה סטודיואים לעיצוב שהפכו להיות IDEO, עיסוק שיטתי ומאורגן בעיצוב בסביבות עסקיות, והתפתחות התפיסה העיצובית שלהם – Human Centered Design – שכיוונה למוצרים ושירותים בעלי אינטליגנציה רגשית ולא רק טכנולוגית.
מסגרת התפיסה של החשיבה העיצובית כוללת מערכת התייחסויות שמטרתן למקד את תשומת הלב למרכיבים קריטיים בעיצוב מוצלח: הבנת הצורך וחוסר הנוחות של האנשים המעורבים, הגדרה ברורה של האתגרים, חשיבה יצירתית אודות פתרונות, בניית אב טיפוס כשלב משמעותי בחיזוק הבנת המורכבויות, ובחינה של הנחות העבודה ותוצרי הביניים.
בשנת 2000 התפוצצה בועת הדוט-קום. בין היתר, עקב התפכחות מציפיות אדירות שהופנו לטכנולוגיות כקסם כלכלי, הבנה שרבים מהמוצרים והשירותים דיגיטליים לא ממש התעניינו בכך שיש לקוח בקצה, והבעת אי-אמון כללית בהייפ. וכך, הרעיונות של חשיבה עיצובית מאורגנת, שמשכו תשומת לב בעמק הסיליקון בשנות ה-90, החלו להיות אקטואלים ולהתפתח לכיוון של חדשנות מוכוונת לקוח ועיצוב מוכוון אנשים.
למרות זאת, המפץ הגדול של החשיבה העיצובית התרחש עשור לאחר מכן, בעקבות הצפת השווקים בפלטפורמות דיגיטליות זמינות והמוניות – סמארטפונים, רשתות חברתיות, והמעבר לענן.
טכנולוגיות זמינות הפונות לכולם, הציפו במהרה את השאלה איך מפתחים חוויית משתמש, מוצרים ושירותים שאנשים אוהבים ולא רק קונים פעם אחת. מנהלים שהבינו את האתגר והבינו את הצורך בחשיבה שונה מהרגיל החלו לפנות למחלקות הקריאייטיב בשאלות ולא רק בדרישות. וכך העיצוב התבגר, וסוף סוף החלו לשאול את המעצבים מה הם חושבים ולא רק מתי המסכים והמסמכים יהיו מוכנים.
בפרק הבא נלמד מהי תפיסת יזמות יצירתית ואנטרפרייז דיזיין.
הכותב הוא מייסד FitINN המתמחה באיתור אתגרי חדשנות, התאמת שגרות חדשנות לסביבת הפעילות וגיבוש אסטרטגיות אנטרפרייז דיזיין, מרצה ומוביל סדנת אנטרפריז דיזיין מסגרת כנס ה-CDOCLUB ב-29 בנובמבר 2017.