תוכן שיווקי

האם מהפכת הביטוח הדיגיטלי כבר כאן?

תהליך הדיגיטציה לא פוסח על אף תחום, גם לא על עולם הפיננסים כולו ● האתגר עומד לפתחה של תעשיית הביטוח, שלא מאחרת לעלות על הרכבת ● בעולם, התחום מתחיל לפרוח - וגם בישראל נראים ניצנים ראשונים

19/03/2017 11:58
עולם דיגיטלי. אילוסטרציה: Shutterstock

כתבה: אביטל לב

מהפכת הדיגיטל סוחפת את העולם. כמעט כל היבט של חיינו משתנה וזה כולל, בין היתר, את הכלכלה כולה. מקמעונאות דיגיטלית לשירותי בנקאות, ולאחרונה גם תעשיית הביטוח. הטכנולוגיה הפיננסית, או ה-Fintech, מתפתחת בצעדי ענק – וחדשנות בתחום היא הכרחית. מבנק ללא סניפים ועד חברת ביטוח ללא סוכנים או נציגי שירות – העולם הפיננסי משנה את פניו.

פריחה עולמית

בשנת 2015 הסתכמה ההשקעה העולמית בסטארט-אפים שקשורים לחברות ביטוח ב-2.6 מיליארד דולר, לעומת השקעה של 136 מיליון דולר בלבד בשנת 2010. על פי הערכות בעולם, במהלך השנים הקרובות 40%-20% מהפעולות האקטיביות בתחום הביטוח יעברו לדיגיטל.

כבר עתה נמצא בסקר שבוצע, כי 71% מלקוחות חברות הביטוח עשו שימוש כלשהו באמצעים דיגיטליים לפני רכישת ביטוח, כמו השוואת מחירים או חיפוש המלצות. במטרה לתת מענה לאתגרים ולהזדמנויות שמעמיד הענף, היוזמות הטכנולוגיות בענף הביטוח הולכות ומתרבות.

במה מתמקדים הסטארט-אפים?

הקידמה הטכנולוגית והרגליו של הדור הנוכחי, מציבים בפני חברות הביטוח אתגרים מעניינים והזדמנויות יצירתיות. החדשנות מעודדת יצירת ביטוחים ומוצרים חדשים ומתקדמים שמותאמים לתקופה, כמו ביטוח למכונית ללא נהג וכן שיפור שיטות החיתום והתמחור כך שיתאימו אישית למבוטח, באמצעות ניטור אישי מתמשך. יוזמות וסטארט-אפים בכל רחבי העולם פועלים בשנים האחרונות כדי לתת מענה טכנולוגי מתקדם לצרכים המעודכנים.

חברות הביטוח הדיגיטליות מבקשות לתת מענה לשירותים כמו מכוניות אוטונומיות, בתים חכמים, רחפנים ושירותים מהסוג של אובר (Uber) ו-Airbnb, כולל פיתוח טכנולוגיה שתאפשר לבתים חכמים או מכוניות אוטונומיות לאבחן בעיות ולדווח עליהן. במקביל ומכיוון שמאגרי המידע של חברות הביטוח כוללים נתונים רגישים כמו מידע רפואי ופירוט נכסים, יעד מרכזי בדיגיטציה הוא אבטחת מידע בסטנדרטים שלא ניתנים לפריצה.

חלק ניכר מהצורך בשימוש בדיגיטציה למען שיפור חוויית המשתמש, נובע מהידיעה שמרבית הלקוחות לא אוהבים להתמודד עם חברות הביטוח ואף נרתעים מכך.

"ביטוח ישיר מודעת לכך שתחום הביטוח אינו אהוד, ונתפס כמסורבל ומלחיץ", מודה מרב שועלי, מנהלת השיווק של IDI שבבעלותה המותגים ביטוח ישיר ו-9.000.000. "מתוך כך הלקוח מעדיף להתעסק כמה שפחות בנושא הביטוח. הטכנולוגיה המתקדמת מאפשרת לחברה להתייעל, לקצר תהליכים ולהיענות לצורך של הלקוח לא להשקיע זמן ומאמץ בעת רכישה או בקרות מקרה ביטוחי".

ובינתיים בישראל

התחום המהפכני סוחף את תעשיית הביטוח בעולם כולו, אך מה קורה באומת הסטראט-אפ שלנו? החברה הישראלית שנחשבת לחלוצה בתחום היא ביטוח ישיר, שמאפשרת ביצוע דיגיטלי של מרבית הפעולות ואף מוצרים המתאימים להלך הרוח העכשווי, כמו ביטוח רכב הכולל כיסוי לנסיעות שיתופיות ואפליקציה לדיווח על תאונות דרכים.

"תחום הביטוח בעולם מפותח מאד", אומרת שועלי. "באנגליה לדוגמה, מעל 60% מהצרכנים כבר רוכשים ביטוח On-line. מכאן שיש לישראל לאן לשאוף".

"מהקמתה ועד היום, החברה משקיעה משאבים רבים על-מנת להתאים את עצמה להתפתחות השוק בכלל ולשינויים שעובר הצרכן בפרט", אומרת שועלי. "החברה יצרה תהליך רכישה On-line ידידותי ופשוט, ופיתחה תהליך של פתיחת תביעה מקוונת ומעקב אחרי כל שלבי הטיפול בה. כמו-כן ניתן להוסיף כיסויים כדוגמת הוספת נהג צעיר לארבעה ימים, ולהתנהל במיילים מתועדים באופן שוטף".

במסמך החזון שפרסם משרד האוצר באוגוסט 2016, נכתב כי המשרד רואה בדיגיטציה יעד אסטרטגי, ולכן פועל לעודד את החברות להשקיע בטכנולוגיות חדישות. באותה הזדמנות, המשרד גם הודיע כי יעניק הקלות לחברות שיציגו תכנית אסטרטגית להיערכות לעידן הדיגיטלי.

"ביטוח ישיר פועלת כדי לתת מענה ללקוח בכל ערוץ ובכל זמן שיבחר", אומרת שועלי, "ומשקיעה משאבים רבים בפיתוח הערוצים הדיגיטליים ובייעול תהליכים". כדי לעשות זאת, נדרשת הבנה מעמיקה של צרכי הלקוח והפוטנציאל הגלום ביכולות הטכנולוגיות המתפתחות.

"העתיד נמצא בדיגיטל, ולכן החברה שואפת לתת מענה הוליסטי ומקיף ללקוחותיה בכל האמצעים הדיגיטליים העומדים לרשותו כיום", מסכמת שועלי. "הטכנולוגיה מאפשרת 360 מעלות של שירות ביטוחי מקוון, ואנו עובדים לקראת ניצול אופטימלי של כל האפשרויות הטכנולוגיות לטובת לקוחותינו".

כמו בכל תחום הפיננסים, הדיגיטציה מייעלת את התהליכים הביטוחיים, החל מפיתוח מוצרים חדשניים שיתאימו לרוח התקופה (כמו ביטוח לרחפנים ולמכוניות אוטונומיות), יצירת כלים מתקדמים לאיסוף מידע לצורך חיתום ותמחור מדויקים יותר, דרך שיפור דרמטי של חוויית המשתמש ועד אפשרות לניהול דיגיטלי של ההליך הביטוחי כולו.

נראה שלמרות התדמית האפורה של תעשיית הביטוח, נכונות לנו עוד התפתחויות מעניינות מכיוונה.

אירועים קרובים