APIs: הסוד השמור ביותר בתחום החדשנות בכלכלת האפליקציות
כתב: ניר אסיאס, יועץ בכיר בחטיבת CA ישראל ב- NessPRO
כלכלת האפליקציות נחתה בעולמנו – עולם ה"יושב" בכף ידנו ומבוסס על אפליקציות ניידות המחוברות ביניהן. על פי מחקר שהוזמן על ידי CA ובוצע על ידי Zogby Analytics, כ-50% מהצרכנים ברחבי העולם השתמשו באפליקציות בששת החודשים האחרונים בתחומי המדיה החברתית, קניות, מחקר הקשור לרכישות או צפיה בווידיאו.
אפליקציות הן נקודת האינטראקציה החדשה בין מותגים וצרכנים. עסקים משקיעים רבות על מנת לספק חוויות דיגיטליות מעולות לצרכנים ולהגדיל את תזרים ההכנסות באמצעות מחשוב ענן, מדיה חברתית וקישור עובדים ושותפים לנתונים הארגוניים בכל מקום ובכל עת. דוגמא טובה לכך היא מדיה חברתית. כשחבר בנטפליקס (Netflix) רוצה לצפות בתכנית טלוויזיה ב-iPad שלו, הוא יכול להתחבר דרך פייסבוק (Facebook). לאחר הצפייה, לחברים יש מספר דרכים לספק משוב חברתי. הם יכולים לדרג תוכן, לכתוב ביקורות ולשתף את מה שהם צופים בו עם אחרים.
האינטרנט של הדברים מעורר גם הוא את ההשקה של שירותים חדשניים מבוססי אפליקציות. האינטרנט של הדברים הוא עולם שבו אפילו התקן מדידה חכם יכול להיות מחובר לאינטרנט. מקינזי (McKinsey & Company) מעריכים כי 50 מיליארד התקנים יהיו מחוברים ב-2020, והדבר יביא את הערך הכולל של מגזר האינטרנט של הדברים ל-6.3 טריליון דולר.
ארגונים צריכים לנקוט בפעולות. על פי מחקר שנערך על ידי פורסטר (Forrester Consulting) בהזמנת CA Technologies, כ-94% מהמנהלים העסקיים אמרו שהם ניצבים בפני לחץ מוגבר לשחרר יישומים במהירות רבה יותר, אך כיצד ניתן לעשות זאת?
APIs: הרוטב הסודי של כלכלת האפליקציות
ממשקי תכנות יישומים (APIs) הם הכוח המניע את צמיחתה של כלכלת האפליקציות. חברות ניצבות בפני לחץ הולך וגובר לאמץ APIs ככל שהן משנות את עסקיהן באופן דיגיטלי.
אז מהו API? בעיקרו של דבר, מדובר במערכת של כללים הקובעים כיצד אפליקציה אחת "מדברת" עם השניה. באינטרנט, APIs מאפשרים לשירותים כמו Google Maps או פייסבוק לספק אפליקציות אחרות בהיצע שלהם. כך, לדוגמא, ניתן להיכנס לחשבון אובר (Uber) באמצעות אפליקציה של חברת תעופה ולהזמין איסוף משדה התעופה – זה מהיר, פשוט ונוח.
מפתחי תוכנה היוצרים אפליקציות חדשות מסתמכים על APIs בתור קיצור דרך לנתונים עסקיים בזמן אמת. לדוגמה, מפתח הכותב אפליקציה ניידת עבור קמעונאי יכול להציג במהירות מיקומים על המפה, לאפשר שירותי תשלום ולאפשר למשתמשים לשתף את פעילות הרכישות שלהם באמצעות APIs של Google Maps ופייסבוק.
ניהול API מציב את העסק בעמדה לקראת צמיחה עסקית דיגיטלית
אולם, יש מלכוד. כדי להפוך שיתוף נתונים באמצעות APIs לבטוח, אמין וחסכוני בקרב מפתחים, אפליקציות ניידות, שותפים ושירותי ענן, צריך להתמודד עם אתגרים בתחומי אבטחת המידע, ביצועי המערכת והתאמת נתונים. ניהול ה-API מתמודד עם אתגרים אלו על ידי פרסום, קידום וניהול APIs באופן מאובטח תוך אפשרות להרחבה.
ראשית, הדבר משלב וחושף מערכות עסקיות קריטיות קיימות בתור APIs. כלומר, השירותים שלכם יכולים לדבר אחד עם השני: לדוגמה, Airbnb עם פייסבוק, או אפליקציית חברת התעופה לופטהנזה (Lufthansa) עם מערכת ההזמנות שלהם.
שנית, פתרונות ניהול API מאפשרים לחברות לנהל מפתחים על מנת ליצור אפליקציות. פתרונות ניהול API מפשטים עבור מפתחים את הגישה לפורטל מפתחים שבו הם יכולים לאתר APIs, לבנות ולבדוק אפליקציות מול APIs שפורסמו. התוצאה? חדשנות מהירה יותר.
שלישית, פתרונות ניהול API מאבטחים נתונים ארגוניים על מנת לעמוד בתקנים רגולטוריים נוקשים, ומנהלים את הגישה ל-APIs (מי יכול ומתי). ניהול ה-API יוצר שכבת אבטחה מהימנה סביב ה-APIs כדי להבטיח שרק אפליקציות ומשתמשים מהימנים יוכלו לגשת אליהם. כך ניתן להילחם בשימוש לרעה או בתקיפה אפשרית של מערכות backend.
מחקר של פורסטר מצא כי ניהול API מאיץ ב-97% את זמן היציאה לשוק של אפליקציות המניבות הכנסה אשר דורשות אינטגרציה עם מערכי נתונים מרובים: מ-90 ימים לשלושה ימים. בנוסף, עסקים דיווחו על החזר השקעה של 275% על כלי ניהול ה-API שלהם, והחזר בתוך 12 חודשים.
ככל שארגונים מבקשים לחדש באמצעות APIs, הם צריכים לשאול את עצמם "איך אנחנו עדיין בשליטה על נתונים עסקיים בעת שהם עוזבים את העסק"? ניהול ה-API עושה זאת ומאפשר לחברות להשיק יוזמות עסקיות חדשות במהירות, לבצע disruption של השוק, להתחרות בבטחה ובצורה חסכונית ויעילה – ולשגשג בכלכלת האפליקציות.