דלויט: 59% מבכירי ההון-סיכון בארץ צופים בחצי השנה הקרובה עד 10 אקזיטים ביותר מ-25 מיליון ד'

41% מבכירי תעשיית ההון-סיכון המקומית חוזים שמספרם של האקזיטים בששת החודשים הקרובים יעמוד על בין אחד לחמישה – כך עולה מסקר ה-VC Indicator לרבעון השני של 2012 ● כשליש מהבכירים צופים שהמצב הכלכלי יחמיר בתקופה זו ● עוד עולה מהסקר, כי המשיבים נותנים חשיבות רבה למדינה בעידוד היזמות הטכנולוגית בישראל וכי הקמת מרכזי פיתוח של חברות זרות בארץ מעודדת יזמות זו

בכירי תעשיית ההון-סיכון בישראל צופים, כי בחצי השנה הקרובה יהיו בשוק ההיי-טק המקומי 10 אקזיטים לכל היותר, בהיקף כולל של יותר מ-25 מיליון דולרים. 59% מהבכירים מעריכים שמספרם של אותם אקזיטים יעמוד על בין שישה ל-10 ו-41% – על בין אקזיט אחד לחמישה. הדברים עולים מסקר ה-VC Indicator לרבעון השני של 2012, שערכה פירמת ראיית החשבון והייעוץ Deloitte בריטמן אלמגור זהר, זו הפעם ה-41, בקרב מנהלים ושותפים בקרנות ההון-סיכון בישראל.

מהסקר עולה, כי מסתמנת פסימיות זהירה בקרב בכירי קהילת ההון-סיכון בארץ, בפרט לגבי המצב הכלכלי. כשליש מהמשיבים מאמינים שהוא יחמיר, בעוד ש-64% מהם מאמינים שהוא יישאר כפי שהוא ושפחות מ-10% חוזים שיפור בו.

עוד עולה מהסקר, כי תעשיית ההון-סיכון בישראל מכירה בתפקידה של המדינה בכלל, והמדען הראשי בפרט, בכל הנוגע לעידוד היזמות הטכנולוגית בארץ. 82% מהמשיבים רואים בהם מקור לעידוד היזמות הטכנולוגית בישראל ו-36% מאמינים, כי תקציב המדען הראשי מהווה אבן יסוד בתחום זה וכי קיצוץ בתקציב המדען יפגע בה קשות. זאת לצד 46% מהמשיבים, שרואים בתקציב המדען אחד המקורות העומדים לרשות יזמים טכנולוגיים ומאמינים שקיצוץ בתקציב יפגע ביזמות המקומית במידה מסוימת.

רו"ח טל חן, שותף וראש מגזר ההיי-טק ב-Deloitte בריטמן אלמגור זהר, אמר ש-"נוכח מגמת ההאטה בכלכלה הישראלית והאתגרים העומדים בפני תעשיית ההון-סיכון המקומית, יש משנה חשיבות לתפקידה ואחריותה של המדינה בהאצה ועידוד יזמות ובסיוע בהתמודדות עם המצב. חברות טכנולוגיה מהוות גורם מפתח ביציבות ובחוסנה הכלכלי של ישראל ומהוות קטליזטור בצמצום פערים חברתיים, ועלינו להמשיך לתמוך בהן".

נתון נוסף המעיד על זהירות בכירי תעשיית ההון-סיכון בישראל הוא התחזקותה של צפון אמריקה כשוק יעד עבור חברות פורטפוליו של קרנות הון-סיכון מקומיות. 95% מהבכירים רואים בצפון אמריקה שוק יעד מרכזי – עלייה של 12% בהשוואה לרבעון הקודם. לעומת זאת, מסתמנת ירידה בתפיסת מערב אירופה וסין כשווקי יעד, כאשר 43% מהמשיבים רואים במערב אירופה שוק יעד מרכזי ו-19% בלבד רואים את השוק הסיני ככזה. מדובר בירידות של 13% ו-16%, בהתאמה.

"ההיי-טק הישראלי ממשיך לראות במערב את שוק היעד המרכזי", ציין רו"ח חן. "הקושי לבנות מערך שיווק ומכירות ולקדם תהליכים מול השוק במזרח אסיה משפיע וימשיך להשפיע על ביצועי החברות, בפרט בתקופה בה המערב חווה האטה ומיתון כה משמעותיים".

כן נמדדו בסקר השינויים המאפיינים את שוק ההון המקומי והשפעתם על חברות הטכנולוגיה הישראליות. על פי הממצאים, כמחצית מבכירי תעשיית ההון-סיכון בארץ מאמינים שהעובדה שהשווי המצרפי של חברות טכנולוגיה ישראליות במדד ת"א 25 עולה על 25 מיליארד שקלים מהווה ביטוי לפריחתו של היי-טק הישראלי והם צופים המשכיות למגמה זו. לעומת זאת, 24% מהמשיבים מאמינים שמדובר במגמה זמנית וחולפת.

בכירי  ההון-סיכון בישראל תמימי דעים בנוגע להשפעתם של הקמת מרכזי פיתוח בישראל על ידי חברות בין לאומיות, על פי הסקר. אף לא אחד מהם מאמין שפתיחת מרכזי פיתוח זרים בעקבות רכישת סטארט-אפים ישראליים יפגע ביזמות הטכנולוגית בארץ. יתירה מכך, 50% מהמשיבים מאמינים שפתיחתם של מרכזים אלה אף תאיץ את ההתפתחות הטכנולוגית של ישראל.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים