העסקה הגדולה בתולדותיה: מיקרוסופט רכשה את סקייפ תמורת 8.5 מיליארד דולרים

מטרתה של העסקה היא להעניק לענקית מרדמונד נתח שוק בעולם השיחות הקוליות והווידיאו באינטרנט, כמו גם חדירה נוספת לעולם המיחשוב הנייד ● מיקרוסופט מעוניינת בכך להשיג יתרון מול מתחרותיה, וגוגל בראשן ● אנליסטים הביעו ביקורת על ההיגיון של הרכישה - ועל הסכום שבו היא בוצעה

מיקרוסופט (Microsoft) תרכוש את שירות הטלפוניה באינטרנט סקייפ (Skype) תמורת 8.5 מיליארד דולרים, במזומן ובכיסוי חובות של החברה הנרכשת. מדובר בעסקה הגדולה ביותר בתולדות 36 שנות קיומה של הענקית מרדמונד, ומטרתה להעניק לה נתח שוק בעולם השיחות הקוליות והווידיאו באינטרנט, כמו גם חדירה נוספת לעולם המיחשוב הנייד. בין השאר, על פי אנליסטים, הרכישה נועדה להעניק למיקרוסופט יתרון מול מתחרותיה, וגוגל (Google) בראשן.

העסקה ארכה חודשים רבים, משלב המגעים הראשונים ועד להבשלתה, וההודעה על ביצועה פורסמה אתמול (ג'). הענקית מרדמונד הודיעה, כי טוני בייטס, מנכ"ל סקייפ, יישאר במסגרתה בתפקידו ויעמוד בראש חטיבה חדשה שתוקם. הוא ידווח ישירות למנכ"ל מיקרוסופט, סטיב באלמר.

לפני ימים אחדים נפוצו בוול-סטריט שמועות שלפיהן גוגל, סיסקו (Cisco) ופייסבוק (Facebook) ניהלו אף הן משא ומתן על רכישת יצרנית תוכנת ה-VoIP הפופולרית, והציעו בעבורה סכומים הנעים בין 3 ל-4 מיליארד דולרים. בכל מקרה, ציינו אנליסטים, ללא קשר לרציונל הרכישה והאם הוא מוצדק, הרי שלטעמם, המחיר ששילמה מיקרוסופט עבור סקייפ גבוה מדי. "העסקה אינה הגיונית מבחינה פיננסית", קבע אנדרו ברטלס, אנליסט בפורסטר (Forrester). "אין סיכוי שמיקרוסופט תצליח להוון את ההשקעה ולהניב ממנה רווחים הגדולים מהסכום ששילמה עבור סקייפ".

יצוין, כי בעלי המניות של מיקרוסופט היו אף הם בדעתם של האנליסטים, וערך המניה של מיקרוסופט ירד אתמול ביותר מ-1%. לעומת זאת, המרוויחים הגדולים מהעסקה יהיו בעליה של החברה הנרכשת, וביניהם אתר המכירות אי-ביי (eBay), לצד כמה משקיעים.

"אני מחכה בקוצר רוח לשמוע את ההסברים של מנהלי מיקרוסופט להגיון העומד מאחורי הרכישה", אמרה קים פורסט מחברת ההשקעות Fort Pitt Capital. "הם חייבים הסבר למחיר שהם שילמו עבור סקייפ וכיצד בכוונתם להחזיר את ההשקעה הגבוהה הזו לבעלי המניות שלהם".

אנליסטים אחרים ציינו, כי מיקרוסופט משקיעה אנרגיה ומשאבים רבים בעולמות האינטרנט והמיחשוב הנייד, כחלק מניסיונותיה לחזק את מכירת חלונות (Windows) ואופיס (Office), הנמצאות, כך חושבים בחברה, תחת איום. לדבריהם, העסקה מעידה על רצונה של הענקית מרדמונד להגדיל את הנתח שלה בשווקים של התוכנות הללו. עוד ציינו משקיפים, כי הענקית מרדמונד תוכל לשלב את שירותי השיחות של סקייפ במשחקים שלה.

לסקייפ יש מאות מיליוני משתמשים, עם ממוצע 145 מיליון משתמשים בחודש, והיא פופולרית לשימוש בקרב עסקים קטנים. הבעיה, ציינו האנליסטים, היא שמרבית שירותיה הם חינמיים, ולא מדובר בחברה רווחית. לעומתם אמר באלמר בשיחה עם עיתונאים ש-"אנחנו חברה סופר-אמביציוזית".

ומה לגבי סקייפ?

מצידה, דחתה סקייפ את יציאתה להנפקה ציבורית, עם ערך של יותר משלושה מיליארד דולרים. היא חתמה על העסקה עם מיקרוסופט לאחר שבחנה חלופות להנפקה, לרבות, כאמור, שיתופי פעולה טכנולוגים ומיזמים משותפים עם פייסבוק וגוגל.

לטווח הארוך, סקייפ צפויה לפלס דרך למיקרוסופט בעולם הנייד, לאחר שהאחרונה השקיעה משאבים רבים בעולם המיחשוב האישי ושפעילותה בעולם המקוון היא מפסידה בעיקרה. כך, חטיבת שירותי האינטרנט של הענקית מרדמונד, לרבות מנוע החיפוש בינג (Bing), הפסידה מיליארדי דולרים בשנים האחרונות.

סקייפ, שהמטה שלה נמצא בלוקסמבורג, נוסדה ב-2003 ונרכשה על ידי אי-ביי ב-2005, תמורת 3.1 מיליארד דולרים. מחזור המכירות שלה עמד ב-2010 על 860 מיליון דולרים והיא רשמה הפסד נקי של שבעה מיליון דולרים. ב-2009 מכרה אי-ביי מכרה חלק ניכר מבעלותה בסקייפ לקבוצת משקיעים, תמורת כשני מיליארד דולרים. עד אתמול הייתה קבוצה זו בעלים של כשליש מסקייפ. יצוין, כי החברה הנרכשת אוחזת בנתח שוק של יותר מ-10% משוק השיחות הבינלאומיות.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים