כך ה-IT מסייע לאחת מחברות כרטיסי האשראי הגדולות "לרוץ" מהר יותר
גיא שבתאי, שמונה באחרונה לסמנכ"ל הטכנולוגיה והפרויקטים של Max, מספר כיצד הטכנולוגיה והחדשנות מסייעות לחברה להתחרות בשוק, ולהציע מוצרים ושירותים "רגע לפני המתחרים", לדבריו
חברת כרטיסי האשראי Max הודיעה לא מכבר על קידומו של המנמ"ר, גיא שבתאי, לתפקיד סמנכ"ל הטכנולוגיה והפרויקטים שלה. במסגרת תפקידו הוא מנהל אגף חדש, שאחראי על התשתיות הטכנולוגיות של החברה הוותיקה, כמו גם על הצד הטכנולוגי בפרויקטים לפיתוח מוצריה. כחלק מזה, הוא מנהל פרויקטים מבוססי דאטה, דיגיטל וטרנספורמציה לפתרונות ענן, ואבטחת מידע. שבתאי מדווח למנכ"ל Max, רון פאינרו.
שבתאי הוא בעל תואר ראשון בהנדסת מערכות מידע וכן בעל תואר שני – שניהם מהטכניון. הוא מילא שורת תפקידים ב-Max, עוד מ-2012, כשהיא עדיין נקראה לאומי קארד. בין היתר, הוא היה אחראי על מערכות המידע של אתרי החברה, האפליקציות והדאטה, וכן על מערכות ה-CRM. לפני שהגיע ללאומי קארד-Max הוא עסק בעולם ה-BI בפרטנר.
מאיר אהרוני, שכיהן עד כה כסמנכ"ל הטכנולוגיות, הפיתוח העסקי והחדשנות, מתמקד עתה בפעילות הפיתוח העסקי ובפיתוח מנועי צמיחה ל-Max.
המחשה של הקריטיות של הטכנולוגיות לחברת האשראי
הקמת האגף החדש מראה כי החברה מגדילה את כובד המשקל ואת הקריטיות של הטכנולוגיה ומערכות המידע בה, ורואה בהן חלק בלתי נפרד מהליבה העסקית שלה, כמוסד פיננסי.
Max נמצאת בבעלות קבוצת כלל החזקות, ויש ללקוחותיה יותר משלושה מיליון כרטיסי אשראי תקפים – בנקאיים וחוץ בנקאיים. כמו כן, החברה מספקת שירותי סליקה ליותר מ-40 אלף בתי עסק. לדברי שבתאי, "אנחנו פועלים בשוק מאוד תחרותי, ולכן, המשימה שלנו, באגף הטכנולוגיה, היא לאפשר לחברה לרוץ מהר יותר מהמתחרים, להשיק ראשונים שירותים חדשים, רגע לפני המתחרים". כדי להגיע ליעדים אלה, שבתאי והצוות שלו חייבים להיות מחוברים לביזנס של החברה ולהיות צמודים לתוכניות העבודה שלה.
המעבר של החברה לבעלים החדשים ולשם החדש, Max, הציב בפניה, ובתוך זה בפני אגף הטכנולוגיה, משימות מרובות: "שינינו את כל התפיסה של החברה, שהייתה בבעלות בנק (לאומי – י"ק) ושעבדה במודל מאוד מוגדר. למעשה, היינו צריכים להקים חברה חדשה ולבנות מחדש את בסיס הלקוחות. באגף הטכנולוגיה, היה עלינו לייצר פתרונות למוצרים שונים ש-Max פיתחה", אמר שבתאי. בין המוצרים החדשים ש-Max בנתה, בעזרת האגף שבראשות שבתאי, היו פתרונות בעולמות החיסכון והקריפטו.
"האתגר היה מורכב בין היתר שעם אותה כמות כוח אדם היינו צריכים לבצע לא רק את המשימות השוטפות, אלא גם משימות חדשות. המטרה שלנו הייתה, ועודנה, לייצר אפקטיביות מקסימלית, תוך כדי עבודה אג'ילית, כדי להיות כמה שיותר קרוב לצרכי הלקוחות", הסביר.
ארנק אלקטרוני למט"ח
כדוגמה לדבריו, שבתאי מציין פתרון שהאגף יצר יחד עם אנשי הביזנס של Max, שלדבריו מגדיל את הבידול התחרותי שלה. "יצרנו ארנק אלקטרוני למטבע חוץ, ייחודי בשוק, לטובת לקוחות שנוסעים לחו"ל", אמר. "הארנק מאפשר ללקוחות החברה לרכוש מט"ח מראש, ללא עמלות המרה וללא צורך בפתיחת חשבון מט"ח בבנק. הלקוח קונה את המטבע שהוא צריך דרך האפליקציה שלנו, ולשלם באמצעות כרטיס האשראי. האגף שלנו יצר, יחד עם הלקוחות העסקיים, את התשתיות הפיזיות והתוכנה כדי שהפתרון יעבוד – וזה אכן הצליח".
זוהי רק דוגמה אחת מני שורה של שירותים עסקיים שהחברה מציעה בהתבסס על התשתיות הטכנולוגיות, ששבתאי וצוותו אחראיים עליהן.
ממשיכים עם המיינפריים
מערכת הליבה של Max מבוססת מיינפריים, ולדברי שבתאי, יש לה גרסה מתקדמת של המערכת של יבמ, יחסית לארגונים אחרים. "זה מאפשר לנו לתת מענה לפיתוח שירותים חדשים, כמו ארנק המט"ח והרבה שירותים פיננסיים מוכוונים לעסקים, שמייעלים את שירותי הסליקה", אמר.
איפה אתם בנושא הענן?
"אנחנו משתמשים בפתרונות ענן של ספקי עננים ציבוריים גדולים – AWS, אורקל ו-Azure של מיקרוסופט. בנוסף, יש לנו אזור נחיתה ב-Azure שאיתו אנחנו מרחיבים את הדאטה סנטר שלנו".
ואיפה אתם בנושא הבינה המלאכותית?
"אנחנו בודקים את זה. ה-AI הוא עולם חשוב, ואנחנו לומדים אותו כדי לוודא מה אנחנו יכולים לעשות בעזרתו, במיוחד בשירות הלקוחות. בנוסף, אנחנו בודקים היבטים אחרים של הנושא, כגון אבטחת מידע".
כיצד המהפכה ההולכת ומתגבשת בעולם התשלומים תשפיע על Max ובכלל על חברות האשראי? האם אתה לא מרגיש מאוים?
"אני לא חושב שזה משפיע עלינו לרעה, כי מדובר בתהליך שכבר קיים – הנפקת כרטיס אשראי דיגיטלי, שבאמצעותו ניתן לשלם בכל מקום. זה דבר שאנחנו מפתחים.
יותר מזה, ההסטה לאפליקציה דווקא משרתת אותנו, משום שהיא מאפשרת לתת ללקוח ערך מוסף, כמו שירות ה-Cash Back, ש-Max הייתה הראשונה לצאת איתו – כמובן, בתמיכת האגף שלנו".
תגובות
(0)