לפי מאסק: ההכנסה מפרסום בטוויטר ירדה ב-50% ותזרים המזומנים – שלילי

במרץ השנה הבטיח המולטי-מיליארדר כי החברה "תגיע לתזרים מזומנים חיובי ברבעון הבא" - זה לא קרה ● מדוע טוויטר מתקשה להתרומם בעידן מאסק, והאם חלוקת רווחי פרסום ליוצרי תוכן תעזור לשיקומה?

פשוט לקח ממשתמש את שמו בפלטפורמה. אילון מאסק, הבעלים והיו"ר של X.

אילון מאסק צייץ בסוף השבוע (ש') כי הכנסות מפרסומות של טוויטר ירדו ב-50% וציין שלחברת המדיה החברתית שרכש ב-44 מיליארד דולר באוקטובר האחרון, יש עדיין תזרים מזומנים שלילי. נתון זה מהווה ניגוד מוחלט למה שהובטח בהצהרותיו הקודמות של מאסק, שבהן אמר הבוס החדש כי הציפור הכחולה "תגיע לתזרים מזומנים חיובי ברבעון הבא", הצהרה שאותה מסר במרץ השנה.

"אנחנו עדיין בתזרים מזומנים שלילי, עקב ירידה של 50% בהכנסות מפרסום בתוספת עומס חובות כבד. צריך להגיע לתזרים מזומנים חיובי לפני שיהיה לנו את הלוקסוס של כל דבר אחר", כתב מאסק בציוץ שלו מאתמול.

אלא שרק לפני מספר חודשים, כאמור, בעת שדיבר בכנס משקיעים של מורגן סטנלי שנערך באותם ימים ושודר אונליין, הרהיב מאסק ואמר לקהל כי "זה מדהים" עד כמה החברה ניהלה את עסקיה בצורה גרועה בימים שלפני השתלטותו עליה. הוא ציין אז כי לטוויטר אחרי שלקח את המושכות שלה לידיו יש "סיכוי" להיות חיובית בתזרים המזומנים (לא כולל חובות) כבר ברבעון הבא, וזאת אחרי שפלטפורמת המדיה החברתית המצייצת הפחיתה עלויות באופן אגרסיבי, לטענתו.

מאז התרחשו עוד שלל מאמצים מצד מאסק לקצץ בהוצאות החברה, אבל כאמור – התוצאות כפי שדיווח עליהן כעת לא מחמיאות לניהול שלו, וזאת בלשון המעטה.

תזרים המזומנים השלילי עליו דיבר מאסק עכשיו, מהווה בעיה לטוויטר. המשמעות היא שהיא לא מייצרת מספיק כסף כדי לכסות את הוצאות התפעול שלה והדבר עלול להקשות עליה למשוך משקיעים או מלווים חדשים. מאסק עצמו עדיין לא אמר מה הוא מתכנן לעשות עוד כדי לשפר את הביצועים הפיננסיים של הנכס שבבעלותו. עם זאת, הוא כן הצהיר כי ברצונו להפוך את הפלטפורמה למקום אטרקטיבי יותר עבור מפרסמים ושברצונו להפחית את כמות הספאם והשימוש לרעה בטוויטר.

בנוסף החברה הכריזה היום (א') על תוכנית לחלוקת רווחי פרסומות עם יוצרים. תוכנית זו מתגמלת יוצרי תוכן בפלטפורמה, אך מאסק הבהיר שרק משתמשים מאומתים בעלי מנוי יוכלו לקחת בה חלק או להילקח בחשבון במניין הצפיות, שכן, בתיאוריה, אלה אינם חשבונות בוטים שיכולים לתמרן את המערכת. "כמו שהובטח. בקרוב נשתף הכנסות ממודעות מצפיות בדפי פרופיל", הוא כתב והוסיף: "שימו לב, רק צפיות ממשתמשים מאומתים נספרים, מכיוון שאחרת זה טריוויאלי להונות את ספירת הצפיות באמצעות בוט".

למה יש פחות מפרסמים בטוויטר?

אם מחפשים נתונים למתרחש באגף הפרסום או בדו"חות הפיננסיים של טוויטר, הרי שמדיווח של CNN ניתן ללמוד כי רק 43% מ-1,000 המפרסמים המובילים בטוויטר נכון לספטמבר, חודש לפני השתלטותו של מאסק, עדיין פרסמו בפלטפורמה נכון לאפריל השנה, זאת על פי דיווחי חברת מודיעין השוק Sensor Tower מהחודש שעבר.

בנוסף, לפי הניו יורק טיימס, הכנסות הפרסום של טוויטר בארה"ב מחמשת השבועות מה-1 באפריל ועד השבוע הראשון של מאי השנה ירדו ב-59% משנה לשנה.

בתחילת יוני פורסם שחברת ההשקעות פידליטי (Fidelity) – שהייתה בין קבוצת המשקיעים החיצוניים שסייעה למאסק לממן את השתלטותו על החברה – הפחיתה את הערכת שווי השוק של אחזקותיה בטוויטר בפעם השלישית לאחר שמאסק החל לנהל אותה, והעמידה אותה כעת על 6.55 מיליארד דולר. מדובר על שליש בלבד מהערכת השווי באוקטובר 2022, שעמדה על כמעט 20 מיליארד דולר, וזאת על רקע ניהולו של מאסק את הרשת החברתית.

הירידה בהכנסות מפרסומות בטוויטר בעידן מאסק נובעת ככל הנראה ממספר גורמים, ביניהם גם המלחמה המתמשכת באוקראינה, עליית האינפלציה עקב מגיפת הקורונה והמשבר הכלכלי שהיא הסבה לשווקים רבים. גורמים אלו הובילו לירידה כוללת בהיקפי הפרסום של מותגים – תחום שמהווה מקור הכנסה עיקרי לטוויטר.

אלא שלא רק בכך נעוצה הפחתת הפנייה של משווקים וחברות לרשת החברתית המצייצת לצורך קידום מודעות מטעמם – הבעלות של מאסק עצמו היא סיבה לא פחות משמעותית לכך.

נזכיר כי כי מאז הגעתו של מנכ"ל טסלה, SpaceX, נוירלינק, בורינג, וחברות אחרות, וכן המייסד והמנכ"ל של חברת ה-AI החדשה xAI, לטוויטר, שבתחילה העסיקה 7,500 עובדים, נותרה החברה עקב פיטורים מסיביים בהובלתו עם פחות מ-2,000 עובדים בלבד, מה שלעיתים, כך על פי דיווחים שונים, פוגם בתפעולה.

במקביל החברה חתכה ספקים, חדלה מלשלם לאחדים מהם, ביטלה חוזי נדל"ן ומסתפקת בשטחי משרד קטנים בהרבה, וכן צמצמה הטבות ותנאים לעובדים שנותרו בה. בתוך כך השיקה החברה שירות מנויים, Twitter Blue שמו, שמעניק למשתמשים אימות לזהותם ועוד הטבות ספורות. טוויטר לא פרסמה דו"חות על מניין המצטרפים לשירות, אך לפי הצהרותו של מאסק על מצב תזרים המזומנים שלה – לא נראה שמדובר בעסק משגשג.

מאסק עצמו המשיך כל העת לנהוג בפרובוקטיביות באופנים שונים ומשונים בתוך שהוא מבטיח כי שהפלטפורמה תחת שרביטו תהיה יותר מאוזנת ונטולת צנזורה – דבר שאף הוא הרחיק מפרסמים, כמו גם משתמשים, מהשירות. לאחר שהמפרסמים הפכו מודאגים ממיתון התוכן שצומצם, מהפיטורים ההמוניים ומאי הוודאות הכללית לגבי עתידה של טוויטר – רבים מהם ברחו ממנה.

הצלחה מרשימה לרשת החברתית החדשה מבית מטא. ת'רדס, שפיתחה אינסטגרם.

הצלחה מרשימה לרשת החברתית החדשה מבית מטא. ת'רדס, שפיתחה אינסטגרם. צילום: עיבוד ממוחשב. מקור: מטא

מעניין לציין כי ת'רדס (Threads) – הרשת החברתית במתכונת המיקרובלוגינג שהשיקה מטא באחרונה כמעין שיבוט/תחליף לטוויטר יכולה לשמש אף היא פקטור במצבה של הציפור הכחולה בעתיד לבוא.

ת'רדס – שמחוברת בטבור אל אינסטגרם ושהחברות בה כרוכה בחברות ברשת החברתית המצולמת המצליחה מבית מטא – נסקה עם השקתה ובתוך ימים ספורים כבר התגאתה על יותר ממאה מיליון משתמשים רשומים. רבים סבורים כי נוטשי טוויטר יעברו אליה, בחיפוש אחר מקום מאוזן יותר שהבעלים שלו פחות דומיננטי ומטריל. מאידך ראוי לציין כי בינתיים ב-ת'רדס לא יוכנסו מודעות לשירות. לפחות לא לעת עתה, כך שלפחות את החשש שמפרסמים יעברו אליה גם הם' מאסק וטוויטר יכולים להניח בצד בינתיים.

בכל אופן, לפני כחודשיים פרש מאסק מתפקיד המנכ"ל ומינה את לינדה יקארינו, מנהלת השיווק לשעבר של NBCUniversal, כמנכ"לית במקומו. על פי ההשערות במדיה העולמית, אפשר להניח שמאסק מאמין כי הניסיון של יקארינו בתחום הפרסום יסייע להחזיר מפרסמים לפלטפורמה. ימים יגידו.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים