ארה"ב: בית המשפט העליון פסק לטובת קוינבייס – למה זה משמעותי?

השופטים נדרשו לשאלה האם יעדיפו תביעה ייצוגית נגד בורסת הקריפטו או שישלחו את הצדדים לבוררות, ובחרו באפשרות השנייה ● ההחלטה מחזקת את יכולתם של עסקים בארה"ב ליישב סכסוכים בבוררות, במקום בדרך של תביעות

זכתה ותבצע יישוב סכסוך מול לקוח בבוררות ולא במסגרת תביעה ייצוגית. קוינבייס.

בית המשפט העליון האמריקני צידד באחרונה, בפסיקה מפתיעה ומשמעותית, בפלטפורמת המסחר במטבעות קריפטוגרפיים קוינבייס (Coinbase) ובמאבקה המשפטי לספילת תביעה ייצוגית שלקוח ביקש להוציא נגדה.

סוגיית הליבה שנדונה בהחלטה, אשר פורסמה על ידי בית המשפט ביום ו' האחרון, הייתה האם יש להמשיך בהליך תביעה ייצוגית בזמן שבית משפט לערעורים קובע האם הסכסוך צריך להיות מטופל על ידי בורר, כפי שביקשה קוינבייס. בית המשפט העליון פסק לטובת בורסת הקריפטו, והורה כי יש לעכב את התביעה בזמן שהחברה המשיכה בערעורה על החלטת בית המשפט המחוזי הפדרלי, שהתנגד לבוררות.

משמעות הפסיקה היא למעשה אישור בוררות כחלופה מועדפת לתביעות עסקיות. השופט, ברט קוואנו, הדגיש כי מתן אפשרות לבית המשפט המחוזי להמשיך בהליכי קדם-משפט ומשפט בזמן שהערעור על בוררות מתנהל, יפגע ביתרונות הבוררות, גם אם בית המשפט לערעורים יקבע בסופו של דבר כי התיק צריך היה להיות מטופל דרך בוררות מההתחלה.

משתמש שכספו נגנב ביקש לתבוע במעמד של תביעה ייצוגית

את התביעה המסוימת נגד קוינבייס יזם אדם אמריקני בשם אברהם ביילסקי, שטען כי החברה לא הגיבה או החזירה לו את כספו, לאחר שרמאים ניגשו במרמה לחשבונו וגנבו ממנו 31 אלף דולר. קוינבייס ביקשה להפנות את המחלוקת לבוררות בעוד שביילסקי העדיף שהתביעה שלו תחשב כקובלנה ייצוגית, ותכלול מקרים דומים אחרים לשלו. בקשת קוינבייס נדחתה על ידי בית המשפט בתחילה. ביילסקי התכוון להמשיך בתביעתו, אך הבורסה מצידה לא וויתרה והמשיכה בערעורים בערכאות גבוהות יותר, וכעת, כאמור, זכתה בדרישתה שההליך בינה לבין ביילסקי יתבצע דרך בוררות.

במסמך בית משפט ששותף בתקשורת נכתב כי "השאלה היחידה כאן היא האם על בית המשפט המחוזי לעכב את הליכי קדם המשפט והמשפט בזמן שערעור הביניים מתנהל. התשובה חיובית: על בית המשפט המחוזי לעכב את ההליכים הללו".

כדאי לשים לב עם זאת למה שציין בית המשפט בחוות דעתו – "בעת יצירת חשבון קוינבייס, אנשים מסכימים לתנאים בהסכם המשתמש של קוינבייס. כפי שרלוונטי כאן, הסכם המשתמש מכיל הוראת בוררות, המורות כי מחלוקות המתעוררות במסגרת ההסכם ייפתרו בבוררות מחייבת", שאפשר שמצביע על כך שהפסיקה הספציפית להעדפת בוררות מקורה בתנאי השימוש המסוימים של קוינבייס עצמה.

עם זאת, לפי המדיה העולמית, לפסיקה זו של בית המשפט העליון השלכות משמעותיות על תעשיית הטכנולוגיה, והיא עתידה לקדם בארה"ב יותר בוררות ביישוב סכסוכים. ההחלטה תומכת ביעילות שבבוררות במובנים של עלות ואופי התקשורת בין הצדדים הניצים, מה שיכול להועיל במיוחד במגזר הטכנולוגי המהיר והדינמי. מבקרי הפסיקה טוענים מאידך כי בוררות כפויה מפחיתה את זכויות הצרכנים.

יצוין כי ההחלטה התקדימית הזו לא רק נענית לקוינבייס ומעניקה לה "ניצחון" משפטי כרגע, אלא גם מחזקת את הבורסה, שמניותיה זינקו ב-4% מרגע היוודע החלטת בית המשפט העליון.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים