תרגיל "אגרוף המחץ": מה עשה ה-IT בירוק זית?

סגן אלוף עידן חרירי, אגף התקשוב: "כיום יש 'מסך לכל מ''פ - 'מסך לכל לוחם' הוא היעד הבא"

סגן אלוף עידן חרירי, ראש ענף תורה והדרכה באגף התקשוב וההגנה בסייבר.

"משך כחודשיים הענף בראשותי נערך לקראת תרגיל 'אגרוף המחץ', במסגרתו, אגף התקשוב תירגל את כלל התרחישים הצפויים לקרות, כך שנוכל לאפשר לצבא להמשיך לפעול במלחמה מבוססת רשת. בחנו שלושה ממדים: הפעלנו את כל מערכי ההגנה בסייבר; תרגלנו בספקטרום, זה ממד לחימה לכל דבר ואנו שואפים לעליונות בו, זה הרבה מעבר לתיאום תדרים. אנו רוצים שהמערכות שלנו תהיינה מתואמות, חזקות וחסינות יותר; הממד השלישי הוא כינון מרחב דיגיטלי לכלל הכוחות, מהמטכ"ל עד לוחם הקצה בשטח", כך אמר סגן אלוף עידן חרירי, ראש ענף תורה והדרכה באגף התקשוב וההגנה בסייבר.

בראיון בלעדי לאנשים ומחשבים אמר סא"ל חרירי כי "הענף, שהוא חלק ממטה מפקדת קשר"ר (ר"ת קצין קשר אלקטרוניקה ומחשבים ראשי), נותן שירותים ומתכלל את מרכיבי התורה וההדרכה באגף. אתמול (ד') היה יומו האחרון של התרגיל, וקלענו למה שרצינו לתרגל".

במסגרת תרגיל "אגרוף המחץ", שנמשך שבועיים, נבחנה יכולתו של צה"ל להילחם בכמה זירות במקביל, בתרחישים שונים, בדגש על הזירה הצפונית. התרגיל דימה לחימה בכל הזירות והממדים – יבשה, אוויר, ים, ספקטרום וסייבר. השתתפו בו עשרות אלפי חיילים בסדיר ובמילואים, והוא מוזג עם תרגילים בפיקוד הצפון, שם אלפי לוחמים תרגלו תמרון בדרום לבנון. התרחיש כלל התפרצות של תקריות ופיגועים בגבולות שהסלימו במהרה מיהודה ושומרון, ירושלים ועזה, עד לזירה העיקרית – דרום לבנון. החיילים התמודדו גם עם מטחי רקטות ממזרח ומתקפות סייבר וספקטרום על תשתיות התקשורת, הרדיו והאינטרנט של אזרחי ישראל. חיל האוויר תירגל לחימה מלאה, כולל תקיפות אסטרטגיות בעומק, וזרוע הים תרגלה לחימה במתארי הגנה והתקפה.

סא''ל עידן חרירי (משמאל) משוחח עם תת-אלוף יוסי כראדי, הקשר''ר.

סא"ל עידן חרירי (משמאל) משוחח עם תת-אלוף יוסי כראדי, הקשר"ר. צילום: דובר צה"ל

לדברי סא"ל חרירי, "מקרית שמונה עד חדרה, כל פלוגות וגדודי התקשוב של היחידות נעו בשטח, ובנינו להן, עקב בצד אגודל – מרחב דיגיטלי ורישות בכל סוגי וטווחי התקשורת. המרחב הדיגיטלי לא נועד לנו, אנשי התקשוב, אלא לאפשר ללוחמים שבקצה לנהל לחימה שהדיגיטל מעצים אותה, ולצה"ל – להלום דיגיטלית. יחד עם יצירת עליונות בספקטרום והגנה בסייבר, נתנו לצה"ל יכולת למלחמה מבוססת רשת".

סא"ל חרירי אמר כי "במסגרת הפעלת מערכי השליטה והבקרה, המשתמשים צרכו גרסאות שונות של רכיבי צי"ד (ר"ת צבא יבשה דיגיטלי) ומערכת שו"ב (ר"ת שליטה ובקרה) פרי פיתוח אלביט מערכות. לחלקם היו גרסאות חדשות, ולחלקם, ישנות. למרות החששות, כלל הגרסאות תקשרו ועבדו יחד ובתיאום והלוחמים קיבלו חוויית משתמש משופרת. בהיבט מחשוב קצה, לכל לוחם ובכל כלי רכב הייתה פלטפורמה דרכה הוא צרך מידע. כיום יש 'מסך לכל מ"פ/כלי רכב'. 'מסך לכל לוחם' – הוא היעד הבא".

תא שליטה ספקטרלי

"הפעלנו בתרגיל", סיפר, "תא שליטה ספקטרלי. תפקידו לקבל – על בסיס המערכות שהשקנו – את תמונת המצב בספקטרום, והוא מתרגם אותה לפעולות בקרב הלוחמים, עם תיאום ומניעת שיבושים. עוד הבאנו לתא את עולם המידע, עם שיתופיות בין נציגי הכוחות השונים במפקדת האוגדה, עם שינוע והיתוך מידע לפי הנדרש ל'לקוחות', ועם מסכים ייעודיים".

לשאלת אנשים ומחשבים על הביקורת שנמתחה על קציני צה"ל במלחמת לבנון השנייה, לפיה הם "נצמדו לפלזמות", אמר סא"ל חרירי כי "הדיגיטל התפתח פלאים. המפקדים מבינים שהם חייבים להיות מחוברים למסך מחד ולקצה המבצעי מאידך. המפקדים מקבלים את כל היכולות התקשוביות הדרושות. הפלזמה הגיעה לחזית, קדימה: המח"ט והמא"ג מקבלים את כלל יכולות ה-ICT בשדה הקרב בחפ"ק הממוגן. כלל הכוחות קיבלו טלפון סלולרי מוצפן, עם יכולות דיבור, צ'אט מבצעי ואפשרות לראות תמונות ו-וידיאו בזמן אמת. סנכרנו את הגרסאות של המערכות, לטובת ההכוונה של הכוחות בשטח, שיפור יכולות האש, סגירת מעגלי האש, ויכולת דיבור בין כוחות היבשה השונים, וגם עם חיל האוויר".

לדבריו, "כיום, כשהמידע עובר בזמן אמת, יש פחות משמעות לצמצום זמן ה-'מהחיישן ליורה' (Sensor2Shooter), כי הכל עובר בשניות בודדות. יותר חשוב לסנכרן בין כלל הזרועות ולממשק את מערכות המידע השונות, כדי שגם המערכות וגם המשתמשים יוכלו לדבר ביניהם.ן".

החיילים והחייילות בתרגיל ''אגרוף המחץ" של צה"ל.

החיילים והחייילות בתרגיל "אגרוף המחץ" של צה"ל. צילום: דובר צה"ל

חשש מהיצף מידע

בצה"ל, כמו באזרחות, קיים חשש מהיצף מידע למשתמשים. "סוגיית מיצוי המידע המבצעי ותרגומה לפעילות הצבא", אמר סא"ל חרירי, "נשענת על שתי רגליים: שהמידע הנכון יגיע למי שרלוונטי לו; שהמידע יגיע באופן מדויק ובפורמט הנכון, תוך מעבר בין המערכות השונות, וחלוקה לגזרות, לתפקידים ולתחומי עניין. אם אתה בצפון, מול לבנון, אין סיבה שתקבל מידע על המתחולל בעזה. אם אתה לוחם, אינך נדרש למידע שמעניין את הדרג הפיקודי. עולם המידע הוא אינסופי, והתקדמנו בו רבות".

"לחימה בהיקפים גדולים איננה פעילות 'בוטיק'. הכל עבד בו-זמנית, תרגלנו את רובסטיות המערכות והחסינות שלהן. הבשורה: אנו מצליחים להביא את כל יכולות האגף לקצה המבצעי", סיכם סא"ל חרירי. "התרגיל נדרש מאוד וכולם מברכים עליו. הפעילות של כלל יחידות האגף באה לידי ביטוי, עם תרחישים המדמים כינון מרחב דיגיטלי, הגנה בסייבר ועליונות בספקטרום. למדנו ממנו לא מעט".

במסגרת כנס IT For IDF 2023, שייערך ב-28 ביוני באולם אירועים לאגו בראשון לציון, ייערך פאנל בנושא "תרגול מערכי התקשוב בצה"ל". את הפאנל ינחה תא"ל (מיל') נתי כהן, יו"ר CyberIL ו-IBC, ולשעבר קשר"ר ומנכ"ל משרד התקשורת. ישתתפו בו אל"מ (מיל') אבי ברגר, לשעבר מנכ"ל משרד התקשורת, ואל"מ ענת הרשקוביץ, מפקדת חושן.

לפרטים נוספים ולהרשמה לכנס לחצו כאן

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים