הדודל של גוגל לחודש הגאווה: מחווה לחלוצת הקהילה הטרנסית בישראל

גוגל ישראל מקדישה היום (א') דודל, לכבוד חודש הגאווה, לגילה גולדשטיין ז"ל, שהייתה "האימא הרוחנית של טרנסיות רבות" ● גוגל: "גולדשטיין הייתה מנהיגה שהצעידה את הנראות והקבלה של להט"בים"

הדודל של גוגל לזכרה של גילה גולדשטיין ז"ל.

גוגל מציינת היום (א") את חודש הגאווה של קהילת הלהט"ב עם דודל מיוחד, שבא לחגוג את פועלה וחייה של חלוצת הקהילה הטרנסגנ'דרית בישראל, גילה גולדשטיין. הדודל יחליף את הלוגו של גוגל בישראל לאורך כל היום.

גולדשטיין הייתה אחת הפעילות הבולטות והוותיקות בקהילה הגאה בכלל והטרנסית בפרט, והדודל בא לציין 20 שנים למועד שבו היא קיבלה את אות יקירת הקהילה מטעם אגודת הלהט"ב. הדודל הוא צילום של פסל מעשה ידיה של האומנית הירושלמית ג'ני קירשטיין, שמציג את דמותה של גולדשטיין על רקע בנייני הבאוהאוס האייקוניים של תל אביב, מקושטים בדגלי ישראל והגאווה. חתולי הרחוב שהיא הצילה והכלבים שגידלה לאורך חייה מרכיבים את לוגו גוגל כמחווה לחיבתה הרבה לחיות.

מוטיבים נוספים בדודל לקוחים מעולם הבמה, שגולדשטיין אהבה מאוד: מיקרופון, פנס במה וקליפר. לאורך השנים, לצד עבודתה בזנות, גולדשטיין הופיעה כמלכת דראג, כאשר נאמבר הדראג הידוע שלה היה הביצוע של לייזה מינלי לשיר ניו יורק, ניו יורק, הקליטה שירים, שיחקה בסרטים ושימשה כרקדנית קברט בארץ ובאירופה. בין השאר, היא הופיעה במועדון התל אביבי המיתולוגי אלנבי 58, הגישה עם דודון (נינו) אורסיאנו את תוכנית הרדיו הגאה סינדרלה יוצאת מהארון ב-99FM וכיכבה בתפקיד אורח בסדרה חסמב"ה דור 3 של דרור נובלמן. גולדשטיין אף שימשה השראה לאחת הדמויות בסרטו של עמוס גוטמן בר 51.

גילה גולדשטיין נולדה בדצמבר 1947 בטורינו, איטליה. בגיל צעיר היא ומשפחתה עלו לחיפה. בשנות ה-60' היא הפכה לישראלית הראשונה שעברה תהליך להתאמה מגדרית באופן רשמי. בשנות ה-70', גולדשטיין עזרה לייסד את האגודה – ארגון זכויות הלהט"ב הראשון בישראל, ותרמה לו כספית. אז נקרא הארגון העמותה לשמירת זכויות הפרט, מאחר שהומוסקסואליות הייתה אסורה בחוק, ולאחר מכן שונה שמה לאגודת הלהט"ב. ב-2003 היא זכתה בפרס יקירת הקהילה, וב-2005 זכתה בפרס שחקנית המשנה בפסטיבל הקולנוע הלהט"בי במיאמי. ב-2010 יצא הסרט התיעודי אודותיה, זאת גילה זאת אני, של אלון ויינשטוק. דמותה ותרומתה של גולדשטיין היוו השראה להקמת פרויקט גילה להעצמה טרנסית ב-2011. גולדשטיין נפטרה בפברואר 2017, בגיל 69.

יש לציין שגולדשטיין היא האישה הטרנסית הישראלית הראשונה שזוכה לדודל. בין הנשים הטרנסיות הנוספות שזכו לכבוד: מארשה פי. ג'ונסון, ממנהיגות מהומות סטונוול בניו יורק, שהתניעו את התנועה לשחרור הלהט"ב בארצות הברית; עורכת הדין ופעילת זכויות הלהט"ב הברזילאית ג׳ניינה דוטרה; והציירת הדנית לילי אלבה, שהיוותה השראה לסרט הנערה הדנית.

"מחווה חשובה במיוחד, כי השוויון והסולידריות תחת מתקפה"

ברק רגב, מנכ״ל גוגל בישראל, אמר כי "השנה, יותר מתמיד, גוגל נרגשת לעמוד לצד הקהילה הגאה בישראל ולחגוג את מורשתה של גילה גולדשטיין ז"ל בעמוד הבית שלה, עם גוגל דודל לזכרה. גולדשטיין הייתה פעילה אמיצה, לוחמת זכויות ומנהיגה שהצעידה את הנראות והקבלה של קהילת הלהט"ב הישראלית וכיום, 5.5 שנים לאחר פטירתה, אנחנו אומרים לה תודה".

לינור אברג'יל, מנכ״לית טרנסיות ישראל וחברה קרובה של גולדשטיין, ציינה כי "גילה גולדשטיין הייתה האימא הרוחנית של נשים טרנסיות רבות בישראל. לא מובן מאליו שגוגל תאיר זרקור על אישה טרנסית, שהודרה לשוליים כי סירבה לחיות לפי תכתיבי החברה. הקהילה הטרנסית וכלל החברה הלהט"בית בישראל התקדמו מאוד בזכות האבן שהניחה גולדשטיין, בין היסודות של עושי.ות ההיסטוריה הלהט"בית״.

עומר אלעד, מנכ"ל פרויקט גילה להעצמה טרנסית, אמר ש-"הערכים שגילה גולדשטיין והקהילה הטרנסית מייצגות – שוויון וסולידריות חברתית – נמצאים כיום תחת מתקפה חסרת תקדים בארץ ובחו"ל, מה שהופך את המחווה של גוגל לגולדשטיין ולקהילה חשובה במיוחד. זו זכות בסיסית לחיות בביטחון ובכבוד כא.נשים על הקשת הטרנסית, ונמשיך להיאבק עבור חופש מגדרי לכולנו".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים