זהר זיסאפל, ממייסדי ההיי-טק הישראלי, נפטר בגיל 74

זיסאפל, ממייסדי רד בינת, שהשקיע בעשרות חברות היי-טק וסטארט-אפ, הלך לעולמו ממחלת הסרטן ● בקבוצת רד נפרדים: "זהר, עם החיוך הנדיב, הסנדלים המיתולוגיים, הענווה והאהבה לבני האדם - יחסר לכולנו"

זהר זיסאפל.

זהר זיסאפל, אחד האבות המייסדים של ההיי-טק הישראלי, נפטר בסוף השבוע בגיל 74, לאחר מאבק ממושך במחלת הסרטן. יחד עם אחיו הבכור, יהודה, ייסדו השניים את קבוצת רד בינת – מהחברות הבולטות בעולמות ה-IT בפרט והטכנולוגיה בכלל.

בשיאה מנתה קבוצת רד בינת 28 חברות היי-טק עצמאיות, בהן בינת תקשורת מחשבים, שהוקמה ב-1975 תחת השם ביטקום סוכנויות, רד תקשורת מחשבים, שהוקמה ב-1982, בינת סמך, רדוור וסרגון נטוורקס.

בנוסף, זיסאפל היה אחד המשקיעים הבולטים בחברות סטארט-אפ והיי-טק ישראליות, ובין המקימים של חלק מהן. רבות מהן אלה חברות סייבר, דיפטק ואוטוטק. חלק מאותן חברות עשו אקזיטים, כמו אדאלום, שנמכרה למיקרוסופט ב-320 מיליון דולר, וחלק מהן הפכו לחדי קרן, למשל Wiz ואינוויז. כמו כן, השניים תרמו לעמותות שעוסקות בטכנולוגיה ובקידום ההיי-טק הישראלי, כמו גם לטכניון, שלו הם תרמו 4.5 מיליון דולר לצורך הקמת מעבדת ננו-אלקטרוניקה.

האחים זיסאפל זכו בשלל פרסים ואותות הוקרה על תרומתם. כך, השניים קיבלו תארי דוקטור לשם כבוד מהטכניון, וזהר אף זכה ב-1977 בפרס ביטחון ישראל.

זיסאפל ביקר בחודשים האחרונים את התוכנית המשפטית של הממשלה ואת הנזקים שהיא מעוללת לענף ההיי-טק. עם זאת, הוא אמר בראיון לכלכליסט כי "אפילו הממשלה הזו לא תוכל להרוג את הענף". כמו כן, הוא היה בין הקוראים להידברות בבית הנשיא, על מנת להגיע להסכמות.

"אבדה גדולה למדינה ולהיי-טק הישראלי"

בקבוצת רד בינת הביעו אבל על לכתו של אחד ממייסדיה. אודי קשקש, מנכ"ל ונשיא רד, אמר כי "הפרידה שלי ושל כל עובדי רד היא לא רק פרידה ממייסד החברה וממי שליווה אותה לאורך השנים. זוהי קודם כל פרידה כואבת מאדם ומיזם מיוחד במינו".

"כשאני מסתכל על ההצלחה שלנו ב-40 שנות הפעילות של החברה, מעבר לחדשנות ולטכנולוגיה, הרי שהיא נובעת מהיותה של החברה משפחה אחת גדולה, שחוצה מדינות. זהר, כמו כל אחד ואחד מהעובדים ברד, היה מודע לכך שאנחנו נחשבים בתעשייה ל-׳סטארט-אפ של הסטארט-אפים׳ – תואר מחייב, שעמדנו בו שוב ושוב בכבוד. הוא היה גאה בעובדה שאת הפתרונות והטכנולוגיות שלנו ניתן למצוא כיום בכמעט כל שדה תעופה בעולם, בחברות אנרגיה, מפעילות תקשורת, צבא, ביטחון ובמגוון תשתיות קריטיות", אמר.

קשקש ציין כי "זהר היה יזם סדרתי, איש חזון, שלא חשש להביע את עמדותיו, שלעתים היו לא שגרתיות. הוא אהב את ישראל והאמין במדינה ובעתידה".

"לזהר היו אינספור רבדים", הוסיף. "זהר זכה בפרס ביטחון ישראל, והוא ואחיו, יהודה, הם מחלוצי תעשיית ההיי-טק הישראלית, ומהמעסיקים הגדולים במדינה. מהקבוצה יצאו מעל 200 סטארט-אפים, בהם חברות שהקימו השניים, כאלה שהוקמו על ידי יוצאי רד-בינת ולא מעט חברות שבהן זהר השקיע באופן פרטי. הוא היה מנטור ומחנך, שמעולם לא אמר 'לא' לבקשת פגישה מצד יזמים צעירים. הוא שמח לפגישות האלה, היה זמין עבור היזמים 24/7 ובעיקר האמין בהם".

קשקש סיפר כי אחד הפנים של זהר זיסאפל ש-"אנשים פחות הכירו", לדבריו, היה הפעילות הפילנתרופית שלו. בין היתר, הוא תרם מאות מלגות לימודים מדי שנה לסטודנטים מהפריפריה ללא תעודת בגרות, שלומדים מקצועות מחשוב ואלקטרוניקה, או הפעילות של עמותת רד, שאימצה פנימיות וכפרי נוער בכל רחבי הארץ ובנתה בהם כ-200 חדרי מחשבים לילדים ולבני נוער.

"זהר, עם החיוך הנדיב, הסנדלים המיתולוגיים, הענווה והאהבה לבני האדם – יחסר לכולנו", סיכם קשקש. "זו אבדה גדולה למדינה וללא ספק להיי-טק הישראלי".

הלווייתו של זהר זיסאפל תתקיים היום (א') בשעה 15:00 בבית העלמין נחלת יצחק בתל אביב. השבעה תתקיים בבית המנוח ברחוב פנקס 62 בתל אביב, בין השעות 10:00-14:00 ו-16:00-21:00.

תגובות

(3)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. וואי איזה מטבע נפלה לי עכשיו..

    נזכרתי באיש החביב והצנוע הזה, שבתחילת דרכו כשעוד לא ידענו מה זה הייטק, הזמין את הטיסות שלו במחלקה העסקית של אופיר טורס, ולשמחתי הגיע אלי. זה היה לפני 26 שנים בערך, ובמשך שלוש שנים טיפלתי בנסיעותיו לחו״ל, תמיד אדיב, תמיד ענייני, מודה על כל דבר , איש טוב מאד, מלח הארץ. כשעזבתי הוא התנדב לכתוב לי מכתב המלצה וגם ייעץ לי ללכת ללמוד משפטים, והרבה בזכותו גם עשיתי את זה. זוהר זיסאפל היתה לי הזכות להכיר אותך, תהא נשמתך צרורה בצרור החיים לעד. מירב גאון.

  2. חיים

    איש יקר, עשה מילואים בצה"ל ביחידות טכנולוגיות בהתנדבות והעמיד דורות של תלמידים בביסמח

אירועים קרובים