תביעה ייצוגית נגד טסלה: עובדיה צפו בצילומים פרטיים ממכוניות

קובלנה בגין הפרת פרטיות, לכאורה, הוגשה באחרונה נגד ענקית הרכבים החשמליים של אילון מאסק, לאחר שרויטרס דיווחה כי סרטונים, אשר לכדו מצלמות פנים הרכב של החברה, נצפו והופצו בידי העובדים

תביעה ייצוגית בנושא הפרת פרטיות בגללם. תיעודים שנלכדו בפנים מכוניות טסלה.

ביום ה' האחרון פרסמה סוכנות הידיעות רויטרס חשיפה מטעמה, בהתבסס על שיחות עם מספר עובדי טסלה. בדיווח שיתפה הסוכנות את טיעוני הדוברים, כי בין השנים 2019-2022 סרטונים פרטיים שנלכדו במצלמות הממוקמות במכוניות טסלה שותפו בצ'אטים פרטיים או קבוצתיים של עובדי החברה.

החלק הארי של התמונות והסרטונים הללו כלל בעיקר תמונות של אנשים ישובים במכונית, של כלבים, תמרורים משעשעים ותוכן תמים אחר, אך בנוסף, כך נטען, כללו הסרטונים גם תיעודים של המוסכים שבהם מאוחסנות המכוניות, נראו בהם ילדיהם של בעלי כלי הרכב ואפילו רגעים אינטימיים, כמו למשל בסרטון של גבר המתקרב לרכבו כשהוא עירום כביום היוולדו.

אילון מאסק, מנכ"ל טסלה במפעל החברה.

אילון מאסק, מנכ"ל טסלה במפעל החברה. צילום: וויקיפדיה

תביעה ייצוגית וזריזה

עקב הדיווח הזה, משרד עורכי דין האמריקני פיצג'רלד ג'וזף, שהגיב במהירות להאשמות, הגיש כבר ביום ו' תביעה ייצוגית נגד החברה, שנמצאת תחת ניהולו ובעלותו של יזם הטק המפורסם אילון מאסק. התביעה הוגשה לבית המשפט האמריקני המחוזי בצפון קליפורניה בשמו של הנרי יה, אדם שבעלותו מכונית טסלה חשמלית החי בסן פרנסיסקו.

בכתב התביעה – המבקשת להיחשב כייצוגית על ידי בית המשפט – נאמר כי יה הגיש את תלונתו נגד טסלה "בשמו, ובשם חברים לתביעה במצב דומה והציבור הרחב". בתלונה נאמר כי מי שהחזיקו או שכרו מכוניות טסלה בארבע השנים האחרונות יכולים להצטרף לקובלנה.

לפי הטענות בלשון התביעה, החברה הפרה את חוקת מדינת קליפורניה, חוקי הפרטיות של קליפורניה ומדיניות הפרטיות של המדינה. בנוסף נטען בתביעה כי טסלה הטעתה לקוחות לגבי מדיניות פרטיות הנתונים שהיא מתווה. בתביעה נאמר גם כי לקוחות טסלה, אם ירצו לשמור על פרטיותם כעת, יצטרכו לשלם לאנשי מקצוע על מנת להשבית את המצלמות המותקנות במכוניתם, וכי נושא זה מחייב אותם להוצאות נוספות.

התביעה מבקשת בשם העותרים כי טסלה תקבל הוראה לדייק את תנאי הפרטיות שלה ולעמוד בהם, וכן שענקית הרכבים החשמליים תשלם ללקוחותיה בעלי המכוניות מתוצרתה פיצויים ממשיים ועונשיים. בתביעה לא צוין סכום כסף ספציפי, אך על פי הדיווחים השונים מדובר על כסף שיכול להצטבר לכדי מיליוני דולרים.

עובדי טסלה מתענגים על הקלטות וידיאו ממכוניות הלקוחות

מעניין לגלות כי טסלה פרסמה לאחרונה פירוט גדול יותר על גישת פרטיות הנתונים שלה, שם היא טענה כי רוב הנתונים מעובדים ישירות בכלי הרכב ורק נתונים מסוימים משותפים איתה. בנוסף טענה החברה כי רוב הנתונים הללו אנונימיים, אלא אם כן הם קשורים ל"אירוע קריטי לבטיחות".

אבל הדיווח המוקדם של רויטרס מעיד על כך שלמרות שטסלה טוענת כי יש לה נתונים אנונימיים, ייתכן שלסרטונים המדוברים צורף מידע אישי מזהה, כולל נתוני כתובת, בזמן שהם שותפו, כאמור, בצ'אטים קבוצתיים פנימיים בחברה.

לפי רויטרס, "הצוות השתמש בהקלטות לשעשוע". האנשים שאיתם שוחחה הסוכנות תיארו כי בין השנים האמורות התקיימה "החלפה עליזה של סרטונים ותמונות ממכוניות לקוחות". על פי הטענות, עובדי טסלה שיתפו סצנות מקוריות ביניהם, אבל גם ערכו צילומים ממצלמות הרכב ולעגו למה שתועד בהם. עוד דווח כי התמונות נעו בין סצנות אינטימיות שנלכדו במוסכים, במכוניות ובגינות פרטיות, ועד לתאונות דרכים מחרידות, זאת על סמך טענותיהם של תשעה עובדי טסלה לשעבר.

כך למשל, נטען, סרטון של נהג שנוסע במהירות ופוגע בילד הרכוב על אופניו היה פופולרי במיוחד בקבוצות. גם תמונות עירום, אם היו כאלו, או צילומים של רכב אמפיבי שנלכדו ממש במוסך של הבוס מאסק, משכו תשומת לב פנימית רבה.

"הנתונים שלכם שייכים לכם", מבטיחה טסלה ללקוחותיה בפירוט תנאי הפרטיות שלה, כשבעקרון בעלי הרכב צריכים להשתמש במסך המגע כדי להחליט בעצמם אם הם רוצים לשחרר נתונים ממכוניות הטסלה שלהם ליצרנית. "ניתוח הנתונים עוזר לטסלה לשפר את מוצריה ותכונות השירות שלה ולאבחן בעיות מהר יותר", הצהירה החברה על מטרות האיסוף שאם נעשה, יעשה בהסכמת הלקוחות. אך למרות שהתמונות והסרטונים לא יהיו מקושרים כנראה ישירות לבעלים של הרכב המסוים או למספר השלדה שלו, ההקלטות תמיד מסודרות לפי מיקום גיאוגרפי, כך שעובדי טסלה יכלו לחפש היכן בוצעה ההקלטה באמצעות קישור בגוגל מפות – דבר שהפר הלכה למעשה את פרטיות הלקוחות. 

טסלה או מאסק לא הגיבו לדיווחה של רויטרס ולנושא התביעה הייצוגית.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים