סופית: איירבוס לא תרכוש את הסייבר של אטוס
המשא ומתן בין הצדדים לא עלה יפה, לאחר שאיירבוס קבעה שהיחידה "לא עומדת ביעדי החברה בהקשר הנוכחי ותחת המבנה הנוכחי"
לאחר משא ומתן בן שישה שבועות הודיעה אתמול (ד') איירבוס כי לא תרכוש 29.9% ממניות אטוס. יצרנית המטוסים ההולנדית חזרה בה מהעסקה לאחר שקבעה שהיא "לא עומדת ביעדי החברה בהקשר הנוכחי ותחת המבנה הנוכחי". בצד המרגיע, שתי החברות הודיעו כי "ייבחנו אפשרויות אחרות לשיתוף פעולה".
אטוס הודיעה על תוכניות למכור את Evidian, חטיבת הגנת הסייבר, הביג דאטה והדיגיטל שלה, ועל כוונתה לערוך לשם כך בדיקת נאותות וליזום משא ומתן עם איירבוס סביב הצעת הרכישה שלה. ימים ספורים לאחר חשיפת המשא ומתן פרסם כריסטופר הוהן, מנהל קרן גידור, הערכה כי "Evidian היא חברה בעלת מינוף גבוה" וכי "השקעה בה תדלל את איכות העסקים של איירבוס". אטוס העריכה את השווי של Evidian ב-7.6 מיליארד דולר – כולל חובות בסך של 3.25 מיליארד. כך, לו יצאה העסקה לפועל, אטוס הייתה מוכרת 29.9% מהמניות שלה לאיירבוס בתג מחיר של 1.3 מיליארד דולר.
המרוץ ל-Evidian, או לפחות לחלק ממנה
בינואר השנה פורסם כי על רקע אי הוודאות הכלכלית בעולם והמתיחות הגיאו-פוליטית מתפתח סוג של מתיחות גם בין שתי חברות שמתחרות על עסקי אבטחת המידע של חברה אחרת: איירבוס רוצה לרכוש מניות מיעוט ב-Evidian, יחידת הגנת הסייבר של אטוס, שנמצאת בהליכי הקמה, ות'אלס הביעה עניין ברכישת היחידה כולה. Evidian פועלת בעולמות של תוכנות ניהול זהויות ובקרת גישה. ההתעניינות של איירבוס ברכישת מניות מיעוט בה הייתה השלב האחרון, לפחות נכון לאז, במאבק בין שתי המתחרות האירופיות.
אטוס, ספקית שירותי IT צרפתית בינלאומית, הודיעה ביוני האחרון כי בכוונתה להיפרד מעסקי הגנת הסייבר שלה במהלך המחצית השנייה של 2023. ארבעה חודשים לפני כן, בפברואר 2022, דווח כי ת'אלס פנתה לכמה קרנות השקעות, כולל ביין קפיטל, כדי לדון בעסקה מורכבת, שבה היא תרכוש חלקים מאטוס וקרנות הון-סיכון ירכשו חלקים אחרים בה – אלה שהיא לא חפצה בהם. ת'אלס מסרה אז בתגובה כי לא מתנהלים דיונים לגבי רכישת כלל אטוס, אולם היא אישרה שהיא "מעוניינת לרכוש נכסי אבטחת סייבר חדשים", לצד רצונה "להשקיע בשווקים שבהם היא לא פעילה".
חברת תקשורת הנתונים והמחשוב של האולימפיאדה
אטוס מפורסמת כחברה שמספקת שירותי תקשורת נתונים ומחשוב לכל האולימפיאדות מאז ברצלונה 1992. אינטגרטור הענק האירופי עוסק בהטמעת מערכות בענן ובסיוע לארגונים לצלוח את הטרנספורמציה הדיגיטלית, לצד היצע גדול של שירותי אבטחה מנוהלים.
יצוין כי אטוס רצתה לספק יותר ערך לבעלי המניות שלה, באמצעות הקמת שתי חברות בעלות מיקוד שונה: אטוס, שתפעל בעולמות של שירותי תשתית מנוהלים, הפיכת ארגונים לסביבת עבודה דיגיטלית והצעת שירותים מקצועיים, לצד Evidian, שתפעל בעולמות הטרנספורמציה הדיגיטלית, הביג דאטה והגנת הסייבר. הערך של מניית אטוס בבורסת יורו נקסט שבפריז ירד בהתמדה מאז סוף 2020: בשיאה, בנובמבר באותה השנה, היא עמדה על 77 יורו, ומאז היא איבדה כ-90% מערכה.
ב-2017 התכוונה אטוס לרכוש את ג'מאלטו תמורת 4.3 מיליארד יורו (קצת יותר מחמישה מיליארד דולר, בערכו אז), כחלק מרצונה לבנות חברת שירותי IT שפועלת בשני עולמות – דיגיטל והגנת סייבר. ג'מאלטו היא יצרנית השבבים לתשלומים בטלפונים סלולריים ובכרטיסי אשראי הגדולה בעולם. בסופו של דבר, עסקה זו לא התממשה, ומי שרכשה את ג'מאלטו הייתה ת'אלס – תמורת 4.8 מיליארד יורו. הרכישה הושלמה באפריל 2019.
בשנים האחרונות אטוס ערכה מהלכים אגרסיביים כדי להיכנס לתחומי פעילות חדשים. כך, ב-2014 היא רכשה את פעילות מיקור-החוץ של זירוקס תמורת 1.05 מיליארד דולר. הרכישה של יחידה זו, שמנתה קרוב ל-10,000 עובדים, שילשה את היקף הפעילות של אטוס בארצות הברית, והרוכשת הפכה לספקית שירותי ה-IT הראשית עבור זירוקס ולקוחותיה.
תגובות
(0)