"הרפואה מרחוק והדיגיטל יוצרים מערכת יחסים חדשה מול המטופלים"

"יש שינוי טקטוני של אופן קבלת שירותי הבריאות, עם רפואה מרחוק, AI ושירות רפואי אישי ופרו-אקטיבי", אמר ליאור וולף, ראש אגף רפואה מקוונת בכללית, ופירט איך זה נעשה בקופת החולים הגדולה במדינה

ליאור וולף, ראש אגף רפואה מקוונת בשירותי בריאות כללית.

"ארגונים מעולם הבריאות חוו האצה משמעותית בשל מגפת הקורונה. זו מהפיכה שאנחנו מצויים רק בתחילתה, וזהו אחד התחומים המתפתחים ביותר. יש כאן שינוי טקטוני של אופן קבלת שירותי הרפואה, שניתן לקבל חלק מהם מרחוק, מהבית; הכנסת טכנולוגיות חדשות של לימוד מכונה ובינה מלאכותית, לטובת חיזוי ואבחון של בעיות רפואיות ומחלות, כאשר תחום הדימות מוביל בכך; ומעבר למתן שירות רפואי אישי ופרו-אקטיבי. טכנולוגיות הרפואה מרחוק והדיגיטל יוצרות מערכת יחסים חדשה אל מול המטופלים", כך אמר ליאור וולף, ראש אגף רפואה מקוונת בשירותי בריאות כללית.

וולף דיבר בפתח כנס Digital Health של אנשים ומחשבים, שנערך היום (ד') באולם האירועים לאגו בראשון לציון, בהנחיית יהודה קונפורטס, העורך הראשי של הקבוצה. הוא ציין את המכשיר טאיטו, ש-"באמצעותו אנחנו מספקים שירותי רפואה מקוונים כבר כמה שנים. זהו מכשיר קטן, שמאפשר לצוות הרפואי לשלוח 'יד ארוכה' למטופל ולהתקרב לבעיותיו הרפואיות, להביט בגרונו, לבדוק את אפו, למדוד חום ולהקשיב לפעימות לבו. לפני כעשור זה היה סטארט-אפ, וכיום זוהי חברה מצליחה".

צילום ועריכת וידיאו: דותן גור

לדברי וולף, "כמעט 60 אלף משפחות משתמשות בטאיטו. מדובר ב-180 אלף מטופלים. זה מכשיר משפחתי. היקף השימוש בטאיטו עלול להיחשב לא גדול, אולם יש לזכור שמדובר בסדר גודל של עיר בינונית בישראל".

"טאיטו חוסך לכללית 16 מיליון שקלים בשנה"

"לעתים", ציין וולף, "החדירה של טכנולוגיות מתקדמות בעולם הרפואה נתפסת על ידי חלק מהמנהלים כמאכזבת, אבל הצלחנו עם פרויקט הולך וצומח זה, בשל הערכים המוספים שהוא מעניק. כך, רמת שביעות הרצון של משתמשי טאיטו מקבלת באופן עקבי מזה שלוש שנים ציון גבוה מ-9. כמו כן, ערכנו בין 2019 ל-2021 מחקר בשיתוף חוקרים מאוניברסיטאות סטנפורד ופרינסטון, ובו נבחנו 80 אלף ביקורי טאיטו בקרב 28 אלף מטופלים. השימוש בטאיטו הניב חיסכון של יותר מ-10% בעלות הטיפול הכוללת, ובקרב מטופלים מבוגרים – חיסכון על 21.4%. השימוש בטאיטו חוסך לשירותי בריאות כללית 16 מיליון שקלים בשנה, והנתון הזה יגדל".

שירות דיגיטלי נוסף שהדובר התעכב עליו הוא רופא אונליין. "השירות פועל מזה עשור והוא היה חלוץ במהפכת הטלה רפואה בישראל. במסגרתו נערכים מפגשים רפואיים בווידיאו, אך לרוב בטלפון. הוא כבר כולל שירותים של רופאי משפחה, ילדים ועור, ובקרוב נרחיב את היצע שירותי הרפואה שהוא מספק", אמר וולף. הוא ציין שב-2022 נערכו 1.8 מיליון פגישות בין רופאי ומטופלי הכללית באמצעות שירות זה. "זו המרפאה הכי גדולה בכללית, והיא מונה 275 רופאים", אמר. לדבריו, "70% מהמקרים נסגרו בשיחה שבין הרופא והמטפל, ולא היה המשך טיפול. כך אנחנו חוסכים ביקורים פרונטליים במרפאות, ב-מר"מים ובחדרי המיון – מהלך שמניב חיסכון שנתי בהיקף של עשרות מיליוני שקלים. מי שכן מגיעים פיזית הם המטופלים המבוגרים, או היותר חולים".

"השירות הדיגיטלי השלישי הוא בדיקות הריון, עריכת אולטרסאונד בבית, בדיקות דופק ותנועות עובר, וכן מצב מי השפיר", הוסיף וולף. "בזכות שירות זה הצלחנו להציל את החיים של ארבע עובריות שנמצאו בסכנה".

לסיכום הוא הבטיח כי "נגדיל את היצע השירותים המתקדמים שלנו, לטובת שיפור חוויית המטופלים, ייעול התהליכים והשאת חיסכון כספי. נמשיך להתקדם בדיגיטל בשנה הקרובה".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים