כחלק מסבב הפיטורים: מטא תיפרד גם מעובדים בתחום המטאברס

בתוך ימים יצא לדרך סבב קיצוצי משרות נוסף, עליו דווח בתקשורת, אלא שכעת מסתבר ש-מארק צוקרברג גם יחתוך בבשר החי של צוותי המטאברס שלו - אותו עולם וירטואלי מלא הבטחות שמייסד ומנכ"ל מטא תלה בו תקוות גדולות

כחלק מסבב הקיצוצים נחתכו גם חלק מעובדי התחום בשורות חלוצות התחום, מטא. המטאברס.

מטא, כפי שדיווחנו באחרונה, תוציא לפועל בתוך ימים ספורים סבב פיטורים נוסף, ובו יכללו אלפי עובדים. החידוש הוא שכעת מסתבר כי בין המשרות שיקוצצו יש גם עובדים מצוותים השוקדים על פרויקט הדגל של מנכ"ל ומייסד החברה, מארק צוקרברג – המטאברס (Metaverse).

כזכור, בנובמבר האחרון כבר "שחררה" הענקית ממנלו פארק 11,000 עובדים, שהיוו כ-13% מכוח העבודה שלה באותה תקופה, אבל מצבה הנוכחי של החברה, כך עושה רושם, מצריך אותה לשינויים נוספים שכוללים מחד קיצוצי משרות ומאידך הוספת מוצרים חדשים, כמו למשל רשת חברתית חדשה מבוססת טקסט ומבוזרת, שעתידה להתחרות בטוויטר, כפי שדיווחנו היום (א').

בחודש שעבר הצהיר המנכ"ל צוקרברג כי החברה תתרכז השנה בהפחתת ההוצאות שלה, כדי ששנת 2023 תהיה "שנת התייעלות", ואמר ש-מטא מתמקדת ב"ביטול פרויקטים שאינם מצליחים או שאינם חיוניים", וכי היא מתכננת "להסיר שכבות של ניהול ביניים, על מנת להאיץ את תהליכי קבלת ההחלטות בחברה".

צעדי ההתייעלות והקיצוץ בהוצאות נערכים לנוכח דיווחיה של החברה על זינוק של 22% בהוצאותיה משנה לשנה ועל כך שהמכירות הכוללות שלה ירדו ב-4% במהלך הרבעון הרביעי. בנוסף, עסקי הפרסום של החברה ממשיכים להיות מאותגרים, בעקבות ההשפעות המתמשכות של עדכוני הפרטיות של אפל, התחרות מול טיקטוק ורשתות חברתיות אחרות ושוק הפרסום הדיגיטלי המושפע מהמשבר הכלכלי העולמי.

המטאברס – עולם וירטואלי הולך ונעלם?

אבל נחזור למטאברס – מדובר במונח המתייחס למרחב וירטואלי קולקטיבי, שנוצר על ידי התכנסות האינטרנט והעולם הפיזי לכדי "עולם" אחד.

לפני קצת יותר משנה סומן התחום כדבר הבא בעולם הטכנולוגי-אינטרנטי, ועל פי הדיונים אודותיו עתיד היה לכלול פיתוחי מציאות מדומה וטכנולוגיות מציאות רבודה, אך בעצם להיות זמין עבור משתמשים מכל פלטפורמה שהיא.

חברות אחרות מלבד מטא, ביניהן אנבידיה, מיקרוסופט, טנסנט, אפיק גיימס או סנאפ, החלו אף הן לפתח יקומי מטאברס אלטרנטיביים, ובכל זאת העיסוק והבאזזז סביב המטאברס פחתו משמעותית, בעיקר מאז כניסת הבינה המלאכותית הג'נרטיבית – בעיקר ChatGPT המהולל – לחיינו, והאיתותים שלה שהיא-היא הדבר הבא בתעשיית הטק.

למטא – שהיא כידוע החברה האם של פייסבוק, אינסטגרם, ווטסאפ, אוקולוס ועוד חברות בת – היו, ואולי עדיין ישנן, שאיפות ענק לגבי המטאברס ותפקידו העתידי. על פי דיווח של Screenrant החברה בחרה להעסיק 10,000 עובדים סביב פרויקט המטאברס שלה, כדי לבנות אותו, בתוך השקעה ראשונית של 50 מיליון דולר. ככלל החברה הוציאה 36 מיליארד דולר על חטיבת Reality Labs שלה מאז 2019.

חטיבת Reality Labs של החברה, המופקדת על בניית טכנולוגיות המציאות המדומה והמציאות הרבודה הדרושות ל-מטאברס, הכניסה 727 מיליון דולר במהלך הרבעון הרביעי, אך גם רשמה הפסד תפעולי של 4.28 מיליארד דולר.

מארק צוקרברג, מנכ"ל ומייסד שותף של מטא.

מארק צוקרברג, מנכ"ל ומייסד שותף של מטא.

צוקרברג מתכונן לוותר?

כשצוקרברג הכריז על תוכניותיו השאפתניות לבנות את המטאברס של החברה, ודיבר על כך שמדובר בזירה שנועדה להחליף את האינטרנט, למזג חיים וירטואליים עם חיים אמיתיים וליצור אינסוף מגרשי משחקים חדשים לכולם – הוא הבטיח שבזכות הפיתוח החדשני, "אתם תצליחו לעשות כמעט כל דבר שאתם יכולים לדמיין". אלא שבינתיים לא נראה שאכן עולם הטק מתקדם לאזור זה, על אף הסימון של צוקרברג וההשקעה של החברה בתחום.

יישום מהלך מתוכנן לקיצוץ בעובדי המטאברס הוא ללא ספק עניין קשה בעבור צוקרברג, שהציג את החזון שלו עבור מטא כבר ב-2021. לצוקרברג היו תקוות גדולות שרקם בשביל העולם הווירטואלי החדש שבכוונתו לספק לעולם, כשכבר אז סיפר כי החברה כבר "בילתה חודשים" בעבודה עליו. "התקווה שלי", הצהיר באותם ימים, "היא שאם נעשה את זה טוב, במהלך חמש השנים הבאות בערך, בפרק הבא של החברה שלנו, אני חושב, נעבור למעשה מאנשים שיראו בנו בראש ובראשונה חברת מדיה חברתית להיות חברת מטאברס", אמר צוקרברג בזמנו בראיון ל-The Verge. הוא הוסיף ש-"ברור שכל העבודה שאנו עושים באפליקציות שאנשים משתמשים בהן היום תורמת ישירות לחזון הזה במונחים של בניית קהילה ויוצרים. זה משהו שאני מבלה סביבו הרבה זמן, חושב עליו הרבה, אנחנו עובדים עליו המון", סיפר.

יצוין כי לחברה יש כיום כמה פלטפורמות פעילות העוסקות במטאברס ומציעות כבר כעת התנסות בו, אלא שהללו לא צוברות קהל משתמשים באופן מעודד עבור מטא, וכן בינתיים גם אינן ממריאות ברשמי המבקרים. צוקרברג עצמו, שאף שינה את שמה של פייסבוק ל-מטא בתקווה לעתיד שתכנן, ספג לעג סביב מייצגים שונים שבהם ניסה לחשוף את העולם להבטחה הבאה מבית החברה שלו, ובכלל, ההבטחה לא רק שלא נראית כמשתממשת אלא כהולכת ודועכת.

ככל הידוע נכון להיום, מטא ממשיכה גם כעת בפיתוח ה-מטאברס ולא נסוגה ממנו, אולם הבשורה על קיצוץ הצוותים השוקדים על הפיתוח אינה מנבאת גדולות ונצורות לתוכניות הגרנדיוזיות של צוקרברג ולסיכוי שלו לממשן.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים