מטא הודתה: מפתחת פלטפורמה חברתית חדשה דמויית טוויטר

החברה האם של פייסבוק, אינסטגרם וחברות בת אחרות, מעוניינת להציע לציבור אפליקציית רשת חברתית עצמאית, מבוססת טקסט, שיכולה להתחרות הן בטוויטר והן ביריבת הציפור הכחולה המבוזרת ומבוססת הקוד הפתוח, מסטודון

תנסה לחקות את טוויטר. מטא.

מטא – החברה האם של פייסבוק, אינסטגרם, ווטסאפ וחברות בנות אחרות – מחפשת דרך להישאר רלוונטית בעולם המדיה החברתית ואף להוסיף לשלוט בו. טוויטר, משעברה לידי אילון מאסק בשלהיי אוקטובר 2022, אמנם נראתה נחלשת, אבל באחרונה בישר הבוס החדש שלה על כך שהחברה קרובה לתזרים מזומנים חיובי, ומטא לא מוכנה כנראה לקחת סיכונים שהציפור הכחולה תשאיר אותה מאחור במאבק השליטה על זירת הסושיאל.

כעת נודע שהחברה האם של פייסבוק עובדת על רשת חברתית חדשה מתחרה. לפי הדיווחים, הפלטפורמה עתידה להיות ממוקדת טקסט, ומבוססת על עקרונות דומים לאלו שעליהם עובדת מסטודון (Mastodon) – רשת חברתית אלטרנטיבית מבוססת קוד פתוח ושרתים מבוזרים.

לפי הדיווחים, אפשר שהשירות – המכונה כעת P92 באופן-פנים ארגוני במטא – יפעל בסוג של יחסי גומלין עם מסטודון, על ידי תמיכה בפרוטוקול ActivityPub, וכן נראה כי הוא יכול להיות מקושר אל אינסטגרם, כך שניתן יהיה לגשת אליו דרכה ולהפך.

קיומו של הפרויקט נחשף באופן בלעדי על ידי אתר החדשות העסקיות ההודי Moneycontrol, שאמר שהוא דיבר עם מקורבים וראה גם עותק של תקציר מוצר פנימי של P92. מטא מצידה לא הכחישה את הדיווח ודובר שלה הגיב ואמר כי היא אכן שוקלת להשיק רשת חברתית חדשה דמויית טוויטר.

"אנחנו בוחנים רשת חברתית עצמאית ומבוזרת לשיתוף עדכוני טקסט", אמר הדובר בהצהרה לכלי התקשורת. "אנו מאמינים שיש הזדמנות למרחב נפרד, שבו יוצרים ואישי ציבור יכולים לחלוק עדכונים לגבי תחומי העניין שלהם", הוסיף הדובר, שאמר כי לעת עתה אין למטא עוד מידע שברצונה חלוק עם הציבור אודות המיזם המתוכנן.

מעניין לציין כי מודל החיקוי המדובר, מסטודון, התחיל את דרכו כשירות המחקה את טוויטר אשר הושק ב-2016. לפי דיווחים שונים, הפלטפורמה זוכה ביותר ביקוש והגדילה את מספר משתמשיה מאז ההשתלטות של מאסק על טוויטר, שגרמה לצייצנים לנטוש את השירות הישר אל זרועות מסטודון הרעבות.

שירות שנולד כאלטרנטיבה לטוויטר. מסטודון.

שירות שנולד כאלטרנטיבה לטוויטר. מסטודון. צילום: ShutterStock

מטא – שירותים שאיבדו גובה ומטאברס שלא נוסק

פייסבוק, כידוע לכל, איבדה גובה בשנים האחרונות, כנראה לנוכח שערוריות נתונים והפרות פרטיות כדוגמת פרשיית קיימברידג' אנליטיקה. אינסטגרם, גם היא לא בימי תהילתה הגדולים כיוון שהפסידה חלק מהאקשן לטיקטוק המתחרה הצעירה והדינמית שלה. בנוסף, גם אינסטגרם סובלת מחשיפות "לא מחמיאות" בלשון המעטה – בעיקר מדיווחיה של פרנסיס האוגן, עובדת החברה לשעבר, שהוציאה לאור תזכירים פנימיים וחשפה כי המעסיקה שלה נהגה, לכאורה, באופן מניפולטיבי בקהל משתמשיה. למשל חשפה האוגן כיצד אינסטגרם עשתה שימוש בתכנים הפוגעים בדימוי העצמי ובדימויי הגוף של בני נוער כדי להגדיל את המעורבות (engagement) שלהם בשירות ואת התמכרותם אליו. במקביל נראה כי תוכניותיה של מטא להתקדם בקצב מואץ לעבר מטאברס שיוצע לעולם וישנה את הרגלי הגלישה והחברות של כולנו – לא ממש נוסקים בינתיים.

לפיכך, נראה כי מזה מספר חודשים מטא מסתכלת מהצד על טוויטר של מאסק ומנסה להידמות לה. כך לדוגמה, בחודש שעבר השירה ענקית הרשתות החברתיות את Meta Verified – שירות מנויים המוצע למשתמשי פייסבוק ואינסטגרם וכולל סימן וי כחול נחשק המאמת את זהותם – בדיוק כמו ה-Twitter Blue, שהשיק מאסק בטוויטר עם כניסתו לתפקיד הבוס והמנכ"ל שלה.

נראה שהשלב הבא, לפי התכנון של מארק צוקרברג ובכיריו, הוא פשוט להנפיק שירות חופף מקביל, בתקווה שהנ"ל יצליח לספק לגולשים את מה שפייסבוק ואינסטגרם כבר לא מצליחות לתת.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים