כדי לחסוך עלויות: אמזון סוגרת חלק מחנויות Go נטולות הקופות שלה

ענקית הקמעונאות אונליין בישרה שתסגור שליש מחנויות הנוחות Amazon Go הפועלות בארה"ב, אך הבטיחה שלא ויתרה על שאיפותיה הכלליות יותר בתחום המסחר בחנויות פיזיות ולא רק באינטרנט, על אף שלא הצליחה למנף אותן

החנויות ללא קופות של אמזון, שהולכות ומתמעטות.

אמזון כך נראה הולכת וחוזרת להגדרתה המקורית 'קמעונאית אונליין' וממשיכה לסגור חנויות אמיתיות שבבעלותה. ביום ו' האחרון הודיעה ענקית המסחר האלקטרוני על סגירתן הקרובה של שמונה חנויות Amazon Go – אותם מרכולים חדשניים ונטולי קופות שהיא מפעילה כבר מזה ארבע שנים לערך. בין החניות שייסגרו: ארבעה סניפים בסן פרנסיסקו, שניים בניו יורק ושניים בסיאטל.

לפי דיווח של ScrapeHero, נכון ל-24 בפברואר 2023, פעלו 29 חנויות קמעונאיות של Amazon Go בארצות הברית, לפני הבשורה על הסגירה הקרבה ובאה של שמונת הסניפים, כך שאמורות להישאר עדיין 21 חנויות Go פעילות במדינה.

המהלך, שמקצץ את המיזם שאמזון השיקה בהתרגשות ב-2018, הוא חלק מניסיונותיה של החברה לחסוך בהוצאות בתקופת המיתון הנוכחית. 

"כמו כל קמעונאי פיזי, אנחנו מעריכים מדי פעם את פורטפוליו החנויות שלנו ומקבלים החלטות אופטימיזציה לאורך הדרך", הסביר דובר החברה את המהלך לתקשורת. אמזון טוענת שהיא נשארת "מחוברת לפורמט Amazon Go".

אמזון לא מפעילה רק את חנויות Go אלא גם חנויות של הול פודס (Whole Foods) – רשת מרכולי הבריאות שהחברה רכשה ב-2017 תמורת 13.7 מיליארד דולר – ועוד חניות אמיתיות שונות. בשנה שעברה אמזון סגרה 68 חנויות פיזיות מבין נכסיה, בכלל זאת את כל חנויות הספרים הפיזיות שלה.

נזכיר כי גם אמזון הענקית, כמו חברות רבות מאוד, חוותה האטה חדה בגידול המכירות שלה ב-2022. ברבעון הרביעי של השנה החולפה אמזון אפילו סבלה מירידה של 2% במכירותיה המקוונות. בתחילת ינואר הנוכחי החברה גיבשה תוכנית עבודה חדשה שבעיקר משפיעה על פעילות המסחר הפיזי שלה ושגם גרמה לה לפטר 18 אלף עובדים, וכל זאת עקב המשבר הכלכלי ומצב אי הוודאות הגלובלי, ובהמשך לקשיים הנגזרים מהאינפלציה, שמובילים לירידה ברכישות שמבצעים הצרכנים.

אתמול דיווחנו כי אמזון עצרה את פרויקט הבנייה הענק שלה בארלינגטון, וירג'יניה – פרויקט, שאותו החברה כינתה HQ2 (המסמלים את ראשי התיבות 'מטה ראשי שני'), שאמור היה באמת להפוך למטה הנוסף של אמזון במדינה. ב-2017, כשהחברה הודיעה על הכוונה לבנות אותו, הענקית מסיאטל ציינה שתהיה למטה הזה אותה רמת חשיבות כמו של המטה המרכזי שלה בסיאטל.

בגלל הקיצוצים נעצרה גם הבנייה של HQ2, שאמור היה להיבנות במחוז ארלינגטון, וירג'יניה. הדמיה. לכידת מסך מיוטיוב.

בגלל הקיצוצים נעצרה גם הבנייה של HQ2, שאמור היה להיבנות במחוז ארלינגטון, וירג'יניה. הדמיה. לכידת מסך מיוטיוב. צילום: Amazon News

תחום החנויות הפיזיות – לא נסק

על פי דיווחים, אמזון גם עצרה את פתיחתן של נקודות מכירה חדשות, גם אם בנייתן כבר החלה או אפילו הושלמה.

"אנחנו לא מתכוונים להרחיב את הרשת שלנו עד שנפתור את המשוואה המאפשרת לנו לבדל את עצמנו ולהציע את הצעת הערך הנכונה", הסביר בחודש שעבר אנדי ג'סי, המנכ"ל, בשולי פרסום התוצאות השנתיות.

אבל מאידך אמזון וג'סי הבטיחו כי לא ויתרו על המסחר הפיזי, וניתן להבין זאת כיוון שמדובר בתחום שבו החברה השקיעה הרבה. נראה שאמזון קיוותה להפוך לשחקנית מפתח בשוק הקניות הפיזי לצורכי היומיום, שהוא כידוע עצום. אלא שלפי הנתונים, הכיוון הזה פשוט לא התרומם – בתוך חמש שנים, המכירות הפיזיות של החברה גדלו רק ב-10% ומייצגות כיום פחות מ-4% מהמחזור הכולל של ענקית הקמעונאות.

ג'סי ענה באחרונה לשאלת הפייננשל טיימס, ואמר כי הוא תמיד מוכן להמשיך בכל החזיתות המוכרות של הפעילות שבה עוסקת החברה, בתנאי שימצא קונספט טוב שיאפשר לחברה "לנצח".

ואם נחזור לרגע אל חנויות Go – שהיו ביסודן חדשניות, עבדו עם טכנולוגיה מתקדמת ושלל מצלמות חכמות, וניסו להציע אלטרנטיבה משבשת לסופרמרקטים הקיימים – נראה שמעבר לקושי הרחב יותר של אמזון להשתלב ולהתבלט כקמעונאית פיזית, קונספט החנויות הללו פשוט לא הצליח באמת לשנות את הרגלי הצרכנות של הציבור באמריקני, שכן – לו החנויות נטולות הקופות מצליחות, מן הסתם לא היו נסגרות.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים