גוגל אמרה לעובדיה שכלי ה-AI החדש בארד "אינו חיפוש"

האם ענקית הטק ממאונטיין ויו משנה כיוון לשימוש שאליו ישודך כלי הבינה המלאכותית החדש שלה, שבמקור הובטח שיחזק את מנוע החיפוש? ג'ק קראבצ'יק, מוביל המוצר של Bard, ענה כך באחרונה לשאלת עובד

על איזה דאטה מאמנים אותו? בארד של גוגל.

האם גוגל מתכוננת לשינוי כיוון בכל הקשור בייעודו של כלי ה-AI החדשני שלה Bard? התבטאות של ג'ק קראווסיק, המוביל את מוצר Bard בחברה, במענה לשאלת עובד, בהחלט יכולה לרמז על כך.

בשבוע הראשון של חודש פברואר הציגה גוגל לעולם את Bard – כלי בינה מלאכותית שיחתית (Conversational AI) המופעל על ידי LaMDA, מודל השפה שלה. החברה ייחסה לאירוע חשיבות רבה והציגה את החידוש בהודעה לתקשורת, תחת הכותרת "שלב חשוב נוסף במסע ה-AI שלנו", עליה היה חתום סונדר פיצ'אי המנכ"ל.

בהודעתו הבטיח המנכ"ל כי "בקרוב תראו במנוע החיפוש תכונות המופעלות על ידי בינה מלאכותית, שמזקקות מידע מורכב ונקודות מבט מרובות לפורמטים קלים יותר, כך שתוכלו להבין במהירות את התמונה הגדולה וללמוד יותר מהאינטרנט. בין אם זה באמצעות חיפוש של נקודות מבט נוספות, כמו בלוגים של אנשים שמנגנים גם בפסנתר וגם בגיטרה, או התעמקות בנושא קשור, כמו מאיפה כדאי להתחיל".

ההשקה שנכשלה בגלל טעות של Bard

בין השאר נלוו להודעה החגיגית הדגמות על האופן שבו Bard יכול לסייע באיתור מידע. כחלק מהצגת יכולותיו של הצ'אטבוט, גוגל ציינה בפירוט חוזקותיו, כי הוא יכול לספק "הסבר על תגליות חדשות מטלסקופ החלל ג'יימס ווב (JWST) של נאס"א לילד בן 9". אלא שהטלסקופ המדובר, בשונה ממה שטען Bard במענה שלו שהופיע בהשקה, לא צילם את "התמונה הראשונה של כוכב לכת מחוץ למערכת השמש שלנו". התמונה הראשונה נעשתה בכלל ב-2004, ובאמצעים אחרים לגמרי.

השגיאה הזו של ה-AI הטריה מבית הענקית ממאונטיין וויו, אחרי שנחשפה בידי גולשים, הציפה חששות ש-גוגל לא מסוגלת באמת לספק תשובה ומענה לחזית הבינה המלאכותית הרותחת, ושהחברה עתידה לאבד גובה מול המתחרה מיקרוסופט ו-ChatGPT מבית OpenAI, המשולב כבר במנוע בינג (Bing) שלה, ושעושה בינתיים עבודה לא רעה, על אף שגם הוא נתפס שוגה לא אחת.

יצוין כי כידוע, מיקרוסופט מגבה את מוצריה בכלי הבינה המלאכותית המגה-מתקדם, אחרי שהשקיעה במפתחת שלו כ-10 מיליארד ד', אבל שלא כמו גוגל החברה אף הפכה את השירות לזמין בחינם לתועלת הגולשים. ההנחות הן שיכולות החיפוש החדשות של הענקית מרדמונד עשויות לקדם את שירותי החיפוש שהיא מספקת, ולסייע לה לעקוף, או אף לחסל, את הדומיננטיות של גוגל בשוק זה. משמעות חיסול ממוקד שכזה תהיה פגיעה אנושה בתחום הפרסום של גוגל, ולכן גם ברווחי החברה, שיותר מ-80 אחוזים מהם מבוססים על מודעות.

איזה שינוי היא מתכננת כדי לנצח במלמלחמת ה-AI? גוגל.

איזה שינוי היא מתכננת כדי לנצח במלמלחמת ה-AI? גוגל. צילום: גוגל

הפגישה שעסקה ב-Bard והציגה אפשרות לשינוי כיוון

עקב התקרית בהשקת המענה שלה, גוגל איבדה בתוך יום כ-100 מיליארד דולר משוויה (שהם כ-9 אחוזים ממחיר מניותיה), ובעיקר נראה כי אמון הציבור והמשקיעים בה, במנוע החיפוש שלה וב-Bard נסדק באופן משמעותי.

כעת בכירים בגוגל מתמודדים עם תוצאות הפרשה מהחודש שעבר, ומנסים לתקן את הנזק.

בפגישה של כל העובדים שנערכה ביום ה' האחרון, מנהלים ענו לשאלות ב-Dory – הפורום הפנימי של החברה – ו-Bard היה אחד הנושאים המרכזיים בו עסק הדיון, כך לפי דיווח של CNBC. זו ההתכנסות הראשונה של כלל עובדי החברה מאז שאלו מתחו ביקורת על המנהיגות שלהם, ובעיקר על המנכ"ל פיצ'אי, אודות האופן שבו טופלה ההכרזה על בארד, וטענו כי ההשקה הפומבית הראשונית של הכלי לא אופיינית ליסודיות של גוגל שלדבריהם "מיהרה" מדי להראות שהיא עומדת בתחרות מול מיקרוסופט – ולכן כשלה.

במהלך האירוע, כאמור, ראש תחום Bard, קראווסיק, שהוצג לראשונה בפני העובדים ביום ה', ענה על השאלה שהתקבלה ב-Doryהעובד שאל את קראווסיק "Bard ו-ChatGPT הם מודלים גדולים של שפה, לא מודלים של ידע. הם מעולים ביצירת טקסט שנשמע אנושי, הם לא טובים בלהבטיח שהטקסט שלהם מבוסס על עובדות. למה אנחנו חושבים שהיישום הראשון הגדול שלו צריך להיות ב-Search, שבסיסו הוא מציאת מידע אמיתי?"

קראווסיק הגיב מיד ואמר: "אני רוצה להיות מאוד ברור: בארד הוא לא חיפוש". הוא המשיך וכתב כי "זה ניסוי שהוא שירות AI שיתופי שדיברנו עליו. הקסם שאנו מגלים בעת השימוש במוצר הוא באמת סביב היותו בן לוויה יצירתי, שיעזור לכם להצית את הדמיון שלכם, לחקור את הסקרנות שלכם וכדומה". עם זאת, קראווסיק מיהר להמשיך ואמר, "אנחנו לא יכולים למנוע ממשתמשים לנסות להשתמש בו כחיפוש".

נראה שהמאמץ להפריד את ייעודו של בארד ממנוע החיפוש מסמן שינוי באסטרטגיה המקורית, בהתבסס על מה שסיפרו העובדים ל-CNBC וכן על תזכירים פנימיים שפורסמו בשבועות האחרונים, שמהם ניתן היה ללמוד כי לקראת ההכרזה של בארד, בכירי גוגל אמרו שוב ושוב שהטכנולוגיה שפותחה בחברה בהחלט יכולה להשתלב בשירותי החיפוש המצליחים, לפחות לעת עתה, של ענקית הטכנולוגיה.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים