כריס בייקר, אורקל: "העולם צריך לעבור מספגטי ללזניה – ל-IT בשכבות"

"לשם יצירת מצב זה, צריך לטפל במידע באופן מהיר", הסביר בייקר - סגן נשיא בכיר לטכנולוגיות ליבה באזור EMEA, באירוע השקת מוצר האקסהדטה החדש של אורקל ● המידע, הסביר בייקר, צריך להיות זמין ובעל אמת ארגונית אחת, ובנוסף, עליו להיות מאובטח ● קבע: "חייבים לחשוב ולבצע פישוט של מערכות ה-IT"

"ארגוני המיחשוב כיום דומים לספגטי עם כדורי בשר – כל אחד מהרכיבים נחוץ לצורך התפעול הכולל שלהם, אולם אין קשר ביניהם. רק מעבר למיחשוב בשכבות, הבנוי ארכיטקטונית כמו לזניה, יביא לפישוט המורכבות הקיימת במערכי ה-IT ויביאם להיערך בצורה המיטבית למיחשוב ענן". בלשון ציורית זו פתח כריס בייקר מאורקל (Oracle) את הכנס שערך הבוקר (ד') הסניף הישראלי של החברה במרכז הכנסים אבניו שבקרית שדה התעופה.

בייקר, סגן נשיא בכיר לטכנולוגיות ליבה באזור EMEA של אורקל, היה דובר המפתח באירוע, בו הושק מוצר האקסהדטה (Exadata) – מכונת בסיס הנתונים החדשה של החברה, המשלבת רכיבי חומרה ותוכנה. לכנס, שנערך בהפקת אנשים ומחשבים, הגיעו מאות מנהלי תשתיות ומנמ"רים, והנחה אותו אילן שפיגלמן – סמנכ"ל השיווק באורקל ישראל.

צילום ועריכת וידיאו: עדי רמלר

בייקר ציטט בדבריו את חברת המחקר גרטנר (Gartner), ואמר שכל ייעודו של ה-IT הארגוני הוא לסייע לארגון בהיבט העסקי. זה נעשה, הסביר, בעזרת טיפול טוב יותר במידע ובניתוחו בצורה חכמה ושונה, כך שדרגי ההנהלה השונים יוכלו לקבל החלטות ניהוליות ועסקיות טובות יותר.

לשם יצירת מצב זה, אמר בייקר, צריך לטפל במידע באופן מהיר. המידע, הסביר, צריך להיות זמין ובעל אמת ארגונית אחת, ובנוסף, עליו להיות מאובטח. אלא שמנגד, אמר בייקר, במחצית השניה של העשור גדל המידע בנפחים עצומים, ולעיתים נוצר מצב בו מנמ"רים לא מספיקים לטפל בו ולהעבירו מנותח לצרכנים – המנהלים בארגון – והם נאלצים ישר לארכב אותו. כך, אמר בייקר, נוצר פרדוקס לפיו מערכות המידע הארגוניות משמשות כמחסן לנתונים שלא נעשה בהם שימוש כלשהו.

נתון נוסף של גרטנר שציטט בייקר, הוא שבשל המשבר הכלכלי העולמי, גדלה הדרישה למידע בעל ערך בשנה וחצי האחרונות. בשל כך, הנושאים העומדים בראש סדר העדיפויות של המנמ"רים הם עולמות ה-BI ושיפור התהליכים העסקיים, BPM. מצב זה, הסביר בייקר, הביא לכך שאתגרי המנמ"ר כיום הם: יצירת גישה מהירה למידע, מידע אמין ועקבי, יכולת הפקת דו"חות במהירות, יצירת שירות עצמי ככל הניתן עבור המשתמשים, כדי שהם יאפיינו לעצמם את הדרך בה הם רוצים את המידע והדו"חות, שילוב פריטי מידע שונים, ואבטחת מידע. "רק באמצעות מימוש כל היעדים הללו", אמר בייקר, "ניתן לצמצם את הפער הבלתי ניתן לגישור בין העסק ובין ה-IT הארגוני".

"המציאות המיחשובית כיום היא מורכבת", אמר בייקר, "זה נובע מבעיות היסטוריות, כיוון שבעבר פרויקטים בוצעו בלא תכנון לטווח ארוך ובלא ראייה ארגונית כוללת". בחלוף הזמן, אמר, מצא עצמו כל מערך IT ארגוני במציאות בה הוא שופע מערכות מיחשוב, מרובה יישומים, כאשר רבים מהמערכות ומהיישומים הללו אינם מדברים זה עם זו. בנוסף, אמר, פרויקטים, "כטבעם של פרויקטים", התארכו עד אין קץ.

כיום, ציין בייקר, יש בכל ארגון קצב גידול שנתי ממוצע של 40% בכמות תעבורת המידע, לצד גידול שנתי של 60% בנפח המידע המאוחסן. יותר מדי ארגונים מתאפיינים בכך שהמידע, שהוא ליבת העסקית, לדבריו, אינו משונע מהר והיטב בין כלל הצרכנים, או שאינו מגיע לקהל היעד שלו. זאת, לצד העובדה שהוא אינו מאובטח כיאות. בשל ריבוי המערכות, הסביר בייקר, מחקרים שונים מצביעים על כך שתחזוקת מערכות ה-IT עומדת על כ80% עד 90% מתקציב ה-IT הארגוני. "הגעה אל המידע ושינועו", אמר בייקר, "הם האתגרים המרכזיים של כל מנמ"ר. מימוש אלה יביא להגשמת המטרה העסקית של ה-IT".

"הארכיטקטים במערכי המיחשוב הארגוניים עסוקים כיום רק בדבר אחד – לעשות שמערכות ה-IT השונות, שלא תוכננו לעבוד יחד, אכן יעבדו יחד. אינטגרציה הפכה למשימה העיקרית. מערכי ה-IT כיום מתאפיינים בעמודים, שהם בבחינת איי מיחשוב.

"חייבים לחשוב ולבצע פישוט של מערכות ה-IT", אמר בייקר, "וזה יכול להיעשות רק על ידי יצירת שכבות מיחשוב – הדומה מבחינה ארכיטקטונית למבנה של הלזניה. רק יצירת אותן שכבות, של חומרה, מערכות הפעלה, בסיסי נתונים, תווכה ויישומים – היא שתביא לניהול טוב ויעיל יותר של סביבת המיחשוב, זו המאיימת לקרוס בכל רגע ורגע. אין המדובר פה על 'האם', אלא על 'מתי', ובוודאי כיום, כאשר ארגונים נדרשים להיערך לקראת יצירת ענני מיחשוב פרטיים שיספקו שירותים.

"העיקרון הבסיסי העומד לנגד עינינו", אמר בייקר, "הוא מניעת מצב של כאוס. יש פה שילוב מאוד לא בריא של מידע רב, מידע שאינו מטופל, IT שאינו עונה לצרכי העסק, הצורך לטפל בהיבטי אבטחת מידע והלימה לרגולציות, והגידול בדרישה ל-BI".

בייקר ציטט את נשיא אורקל, צ'ארלס פיליפס, לפיו קצב המכירות של אקסהדטה הוא המהיר ביותר בין כל מוצרי החברה בכל שנות קיומה. ציטוט נוסף, אמר, הוא של מנכ"ל ומייסד אורקל, לארי אליסון, לפיו מכירות אקסהדטה יניבו לחברה הכנסות של מיליארד דולרים בשנתה הכספית 2011.

בהתייחסו למוצר בגרסתו החדשה, אמר בייקר, כי "מכונת בסיס הנתונים כוללת בסיסי נתונים, מערכת הפעלה, אחסון וציוד תקשורת, כשלצידה תוכנה המזמרת את כל אלה ומשפרת את יכולת עיבוד הנתונים וביצועי המערכות". הוא הסביר, כי הדבר נעשה באמצעות שירותי אחסון חכמים, המאפשרים העברת חלק נכבד מהעיבודים של בסיס הנתונים אל האחסון, והדבר נעשה באופן שקוף לבסיס הנתונים וליישומים. כך, הסביר, מתקבל כוח מיחשוב אדיר, המאפשר שיפור ביצועים של עד פי 50, בסביבות DW, OLTP, וקונסולידציה.

"בסופו של יום", סיכם בייקר, "ארגונים רוצים מיחשוב שיביא לשיפור תוצאות עסקיות. אני משוכנע שהטמעת המוצר החדש שלנו, המשלבת חומרה ותוכנה יחדיו, ומתבססת על רכיבי החומרה של סאן (Sun) – תביא לשיפור ביצועים, לשינוע מהיר ויעיל יותר של המידע, ותסייע למנמ"רים להתקרב ליעדים העסקיים של הארגון. יש פה שלושה עמודים – יכולת גידול, ניהול, ואבטחת מידע. בלא שלושת אלה – אין למיחשוב הארגוני זכות קיום. המדובר במהפכה שבראש וראשונה היא תפיסתית, ולא טכנולוגית".

דוברים נוספים בכנס היו עוזי נבון – סמנכ"ל מכירות טכנולוגיה, אורקל ישראל ואבנר מיימון – מנהל פיתוח עסקי, אורקל ישראל. את ההיבטים הטכנולוגיים של המוצר פירט אופיר מנור – יועץ טכנולוגי בכיר, אורקל ישראל.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים