ה-AI שנותן מט לשח

Decodea מציעה "מורה פרטי" לשחמט, שמסייע לכם לשחק טוב יותר במשחק המלכים – באמצעות בינה מלאכותית

הבינה המלאכותית - מלכת השחמט? צילום אילוסטרציה: BigStock

משחק השחמט כבר מזמן לא מתנהל רק בלוח הפיזי, וכבר זכה ללא מעט גרסאות ממוחשבות עם הפרש, הרץ, הצריח, החיילים וכמובן המלך והמלכה. הבינה המלאכותית באה לעזרת משחק המלכים כבר די מזמן: מחשב כחול עמוק של יבמ השתמש בה עוד ב-1997 כדי לנצח את ענק השחמט גארי קספרוב בטורניר בן שישה משחקים. אלא שיש חברה שמבקשת לתת מט לשח, ולהפוך אתכם לשחקני שחמט מדופלמים: Decodea.

"אם אתם חובבי שחמט, ייתכן שהרגשתם צורך לשפר את הביצועים שלכם, אבל לא מצאתם את הכלי הנכון שיעשה זאת. אנחנו מספקים לשחקנים הסבר, בשפה פשוטה, כיצד למצוא את המסע הנכון ומדוע הוא טוב", כך אמר ד"ר עופר שמאי, מייסד משותף של החברה.

Decodea הישראלית פיתחה טכנולוגיה מבוססת בינה מלאכותית, שהיא מעין מורה פרטי למשחק השחמט. החברה הוקמה ב-2015 על ידי זאב פיין, המשמש כמנכ"ל, וד"ר שמאי, שהוא סמנכ"ל הטכנולוגיות. השירות של החברה נקרא DecodeaChess, והוא ניתן אונליין. הגרסה הבסיסית שלו היא ללא תשלום, ויש גם מסלול עם שימושים נוספים, בעלות חודשית. "השירות יודע להסביר בפשטות מדוע המהלך הבא שלכם נכון ומסייע לנצח במשחק. רשומים אליו כבר אלפי משתמשים ברחבי העולם", אמר שמאי.

לוח השחמט ו-"המורה הפרטי" של Decodea. צילום מסך

לוח השחמט ו-"המורה הפרטי" של Decodea. צילום מסך

"השחקן יכול, באמצעות DecodeaChess, לנתח את המשחק בעצמו. הוא מקבל ממערכת הבינה המלאכותית שלנו משוב שדומה לזה שמורה אנושי היה מספק. המורה האינטרנטי שלנו מסביר למשתמש למה המהלך שהוא ביצע טוב או לא טוב, ובמקרה של מהלכים לא טובים – מה היה עליו לעשות. הכול מוסבר בשפה אנושית, ברורה ובמגוון שפות – ביניהן אנגלית, עברית ורוסית. מדובר במנוע AI שיודע לחקות חשיבה והסבר אנושיים ברמה גבוהה", הוסיף.

"לחשב במקום לחקות את הבינה האנושית"

"עד שנות ה-80'", הסביר שמאי, "הבינה המלאכותית ניסתה, במידה רבה, לתאר ולחקות את החשיבה האנושית. ככל שהתברר שהחשיבה שלנו, בני האדם, מורכבת וקשה למידול, השתנתה בעשורים האחרונים הגישה: במקום לנסות לחקות חשיבה אנושית, האלגוריתמים המודרניים משתמשים ביתרון המובנה של המחשב – יכולת החישוב שלו."

ד"ר עופר שמאי, ממייסדי וסמנכ"ל הטכנולוגיות של Decodea. צילום: יח"צ

ד"ר עופר שמאי, ממייסדי וסמנכ"ל הטכנולוגיות של Decodea. צילום: יח"צ

"הדור החדש של האלגוריתמים מבוסס על בדיקת כמות עצומה של מקרים. לכן, ההמלצות של תוכנות אלה, שהן לעתים טובות מהמלצות של מורים בני אנוש, לא ניתנות להנמקה. למשל, הסבר בסגנון 'בדקתי מיליארד אפשריות וזו הטובה שנמצאה' – לא מועיל", ציין. "בשנים האחרונות החל להתפתח תחום חדש, XAI – בינה מלאכותית מוסברת (X מלשון Explained – י"ה). מטרתו היא לספק הסבר כמו אנושי להמלצות של תוכנות AI. הפיתוח מתמקד בזיהוי רכיבים של הסיטואציה שאלגוריתם חיפוש הפתרון זיהה: למשל, אילו דברים בקלט היו משמעותיים להחלטת המערכת. הטכניקות הללו מנסות למצוא מרכיבים בתהליך הריצה של אלגוריתם ההמלצה, שיכולים לספק רמז לאדם כיצד הגיע האלגוריתם למסקנה שלו. אולם, מכיוון שהאלגוריתמים הללו לא מבוססים על חיקוי חשיבה אנושית – קשה למצוא בהם רמזים שמתאימים לחשיבה האנושית. נקטנו בגישה שונה, שבה מידלנו אופני חשיבה אנושית מורכבת ואנחנו מחפשים אותם בתוך הפתרונות שמציעים האלגוריתמים הללו".

לדבריו, "אנחנו מתעניינים באופן שבו הגיע האלגוריתם למסקנתו, אלא נעזרים במודל החשיבה האנושית שפיתחנו כדי להגיע לאותה מסקנה שאליה הגיע האלגוריתם הממליץ – אולם באמצעות תהליכי חשיבה אנושיים. המוצר שלנו נסמך על הישגי אלגוריתמי הבינה המלאכותית המודרניים, שפותרים את הבעיה בדרכים לא אנושיות ומבצעים מעין 'הנדסה לאחור' לחשיבה אנושית שהייתה מגיעה לאותה המסקנה. האלגוריתמים שלנו יכולים למצוא את המערכת המושגית האנושית המתאימה למרחב זה. כך, הם מוצאים ומוכיחים שמושג מסוים בשחמט – למשל 'טור פתוח' או 'כלי לא מוגן' – אכן משמעותי בעמדה המנותחת".

ד"ר שמאי ציין כי "בחרנו לעבוד ולפתח עם השירותים של AWS, בשל היציבות שמספק שירות המחשוב בענן Amazon EC2 ויכולתו לייצר סקייל בצורה פשוטה. שירות האחסון מספק לנו פתרון גלובלי להפצת התוכנה שלנו ו-RDS נתן לנו יכולת התקנה ותפעול של מאגרי נתונים. מה שהיה קריטי לפיתוח המוצר הוא Amazon EC2 Spot Instances – מוצר שמאפשר לרכוש כוח מחשוב לא מנוצל בשירות המחשוב בענן, בהנחות משמעותיות. אנחנו צורכים הרבה מאוד כוח מחשוב עבור הרצת האלגוריתמים של הבינה המלאכותית, עם טיפול בנתונים רבים ונפח אחסון גדול".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים