המחלה של המאה ה- 21 היא… לא קורונה

היום, ה-10 באוקטובר, מציינים את יום בריאות הנפש העולמי ביותר מ-100 מדינות בעולם, ובהן ישראל ● ביום הזה אני בוחרת לשתף את סיפורם של אנשים שקופים, אבל דווקא כאלה שמצליחים בתעשייה שלנו  - למרות הכול

10/10/2021 14:30
אביטל ינובסקי, מומחית לגיוון בהיי-טק וטכנולוגיה.

דיכאון הוכרז על ידי ארגון הבריאות העולמי כגורם מספר אחד לליקוי תפקודי ברחבי העולם, אבל דיכאון הוא רק חלק מהסיפור. יש גם חרדות, OCD, ועוד ועוד. מהספרות המקצועית עולה, כי אחד מכל ארבעה אנשים (25% מהאוכלוסייה) מתמודד במהלך חייו עם סימפטומים נפשיים המצריכים טיפול, כאשר 8% מהאוכלוסייה מתמודדים עם מוגבלות נפשית משמעותית.

היום, ה-10 באוקטובר, מציינים את יום בריאות הנפש העולמי ביותר מ-100 מדינות בעולם, ובהן ישראל. ביום הזה אני בוחרת לשתף את סיפורם של אנשים שקופים, אבל דווקא כאלה שמצליחים בתעשייה שלנו  – למרות הכל.

ואולי אתם נזכרים גם בחבר הצוות המוכשר שלפעמים נעלם בלי הסבר, ההוא שפעם עבד איתנו והיו לו ימים טובים וימים פחות טובים, זה שלמד איתנו וחשדנו שהוא בדיכאון, או אלו שיש להם התנהגויות מוזרות שחוזרות על עצמן ואנחנו נוהגים לצחוק עליהן.

אהוד (שם בדוי כמובן) התקבל לאחרונה לחברה ותיקה והשתלב בהצלחה. הוא איש תוכנה ותיק, כבר עבד בכל מיני עבודות, אבל הקריירה שלו הייתה מבולבלת. הוא מתמודד עם OCD ולא הבין כמה זה מנהל אותו. בתקופה שהיה חרד, הוא לקח משרה שהייתה הרבה פחות מיכולותיו, ונתקע בה – כי העריכו אותו מאוד והוא פחד לזוז. הוא נפגע בקלות ולפעמים עוזב בגלל זה. הוא גם טוב לב באופן קיצוני ומצפה שכולם מסביב יהיו כמוהו, אבל זה לא המצב. היום, כשהמגבלה "על השולחן" והמנהל הישיר מודע לה, הוא מצליח בענק וסוף סוף תורם מניסיונו העשיר.

TechJump הוא עסק חברתי לבניית אתרים ושיווק דיגיטלי שמהווה פלטפורמה עסקית יציבה ורווחית עבור צעירים המגיעים מרקע מורכב והתמודדויות נפשיות. רשימת הלקוחות המרוצים שלהם מעידה יותר מכל שזה אפשרי.

רותם התקבלה לעבודה בתחילת הקורונה כאשת QA ותמיכת לקוחות. גם היא מתמודדת (זה המונח לאנשים עם מגבלות נפשיות). הסתבר שרצו בעיקר שתתמוך בלקוחות, וזה היה לה מאד קשה. לקוחות לא מרוצים הם אתגר ענק. היא חשבה לפרוש, לוותר, זה לא התאים. בתקופה רגועה יותר בתמיכה היא הוכיחה שהיא אשת QA מעולה, עם תפיסה ייחודית. אז הביאו מישהו אחר לתמיכה, הדס חנכה אותו במקצועיות רבה – היא מכירה את המערכות לעומק ויש לה יכולות דידקטיות גבוהות. איכות המוצרים משתפרת במהירות וגם לאיש התמיכה קל יותר.

לצערנו, למרות היקפה הרחב, זוהי מגבלה שעדיין יודעים עליה מעט, ועם הרבה מאד יחסי ציבור שליליים וסטיגמות. הבורות והפחדים מקשים מאד על מתמודדים למצות את יכולותיהם בעולם העבודה.

עצמו עיניים והיזכרו באנשים שאתם מכירים!

יש הצלחות

ההיכרות שלי עם התחום התחילה בכישלון ענק. אחד העובדים הראשונים שקלטתי בפרויקט לשילוב עובדים עם מוגבלויות היה אדם עם מגבלה נפשית משמעותית. זה היה לפני יותר מ-10 שנים והייתי מאוד נאיבית – יצאתי לדרך, לעשות, ולא שאלתי מספיק איך זה מתבטא בעבודה. לא ניכנס למונחים הרפואיים, אבל האדם התמודד עם חרדות ותפיסת מציאות מעוותת ולא יכול היה לקבל ביקורת. כל הערה מקצועית נחוותה כפגיעה וכהתעללות. הוא התפטר וגם רדף אותי אישית – מיילים רבים שהרסתי לו את החיים, איים שיפגע בי בכל מיני דרכים, השמיץ אותי בפומבי בהערת ביניים מהקהל בכנס גדול, חיכה לי בחוץ וצעק עלי, ועוד ועוד. בחרתי לא לערב משטרה, עירבתי גורמי טיפול, וזה דעך.

יכולתי להחליט שאני מפסיקה לגוון ושלא אתעסק עם מתמודדים – אנשים שמתמודדים עם מגבלות נפשיות. זה גדול עלי. בחרתי אחרת, הפכתי לאשת מקצוע הרבה יותר טובה ומאז פגשתי הרבה מאד הצלחות.

רוצים להצליח כמעסיקים של מתמודדים? הנה כמה טיפים:

* עובד עם היכולות והכישורים המתאימים שנותנים לו סיכוי אמיתי להצליח הוא עובד שמחויב יותר, ולאורך זמן. זה יכול להיות כל אחד בסביבתכם.

* יש לכם עובד שאתם מעריכים ופתאום התפקוד השתנה? בעקבות שינוי בתפקיד או בכלל? התמודדות נפשית היא כמו כל מחלה. תשתדלו להיות אמפטיים לקשיים, לסייע, וביחד תנסו להבין מה כן עובד. היעזרו בגופים מומחים, אנחנו מומחים בהיי-טק ולא במחלות.

* בתהליכי הגיוס, כשמשהו "לא מסתדר", עצרו לפני שתפסלו – המצוקה גדולה, חבל לפספס כישרונות! שווה להתמקד ביכולות. מועמדים רבים מנסים להסתיר בגלל הסטיגמות ומתקשים לספר. הרבה כישרון מתחבא מאחורי הקשיים האלה.

* מועמד או עובד נחשפו? זה דווקא מגדיל מאוד את הסיכויים שזה יצליח. כדאי להתאמץ! ההתמודדויות המוצלחות שלהם מקנות להם יתרון.

 

הכותבת היא היי-טקיסטית במיל', מומחית לגיוון בהיי-טק וטכנולוגיה ובעלת חברה העוסקת בייעוץ לחברות וארגונים בתחום ובליווי אנשים מוכשרים עם אתגרים, חסמים, מגבלות ומוגבלויות בהשתלבות בעבודה מקצועית בהיי-טק וטכנולוגיה. 

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים