ממציא האת'ריום: אל סלבדור עושה בביטקוין שימוש "מנוגד לאידיאלים של חופש"

לדבריו, המטבעות הדיגיטליים נועדו לקדם חופש, בעוד שבמדינה הקטנה ממרכז אמריקה הפכו את הביטקוין למטבע רשמי והוא הפך ללאומי ולנחלת הכלל ● בוטרין חושש גם מכך שהאזרחים חסרי הניסיון בשימוש בקריפטו יפגעו מהמלך

איך תיושם החלטתה בנוגע לביטקוין? אל סלבדור. עיבוד מחשב: BigStock

ויטליק בוטרין, מהנדס תוכנה קנדי-רוסי המוכר בעיקר כממציא מטבע הקריפטו המכונה את'ריום – המטבע השני בפופולריות שלו בשוק מטבעות הקריפטו – מתח ביום ו' האחרון ביקורת על האימוץ הכפוי של ביטקוין כמטבע רשמי באל סלבדור. הוא עשה זאת בטקסט שהעלה בפורום של רדיט (Reddit).

בוטרין כתב את דעתו בקבוצת רדיט שכותרתה "דעה לא פופולרית", ובמקרה המסוים התפרסמה הדיעה "קהילת הקריפטו לא צריכה לשבח את נשיא אל סלבדור, מר נאיב בוקלה". בוטרין פתח וכתב ש-"אין שום דבר לא פופולרי בדעה זו", והמשיך והבהיר כי: "מה שהופך את החובה על עסקים לקבל מטבע קריפטוגרפי ספציפי מנוגד לאידיאלים של חופש, שאמורים להיות כל כך חשובים למרחב הקריפטו".

מדבר בכנס TechCrunch Disrupt SF, ממציא האת'ריום, ויטליק בוטרין. צילום: פליקר

מדבר בכנס TechCrunch Disrupt SF, ממציא האת'ריום, ויטליק בוטרין. צילום: פליקר

כזכור, ביוני האחרון עשתה אל סלבדור היסטוריה והייתה למדינה הראשונה בעולם שקבעה את הקריפטו ביטקוין כמטבע הרשמי שלה. חברי הפרלמנט התבקשו להצביע על הצעת החוק שיזם והגיש נשיאה של המדינה, בוקלה. אחרי ש-62 מהמחוקקים, מתוך 84 בסך הכל, תמכו בהצעה, זכה הביטקוין רשמית למעמד של מטבע לאומי.

מה שנקרא 'חוק הביטקוין' של אל סלבדור יושם כבר בספטמבר, עוד בטרם הצביעו המחוקקים בעד הפיכת הביטקוין למטבע חוקי במדינה. לאחר מכן הממשלה נתנה גישה לאל סלבדורים להורדת אפליקציית ארנק שיבו (Chivo wallet), שהיא היישום שהמדינה הקדישה לביטקוין ולשימוש בו.

אלא שהנשיא בוקלה נתקל בלא מעט ביקורת על היוזמה שלו, הן מצד מתנגדים והן מטעם קהילת הקריפטו הבינלאומית. ראשית, לנשיא בוקלה יש יריבים פולייטים שלא חיבבו את המהלך, ובנוסף לא כל מה שקשור לאימוץ הביטקוין כמטבע לאומי הלך חלק. גם העובדה שאל סלבדור היא המדינה הראשונה בעולם שעושה אקט שכזה הקשה על רבים לקבלו.

אפליקציית Chivo של המדינה גם היא ספגה ביקורת משום שאמנם כל אזרח רשאי להשתמש בארנק לבחירתו באל סלבדור, אך Chivo, לפי המלינים, נדחפה על ידי הממשלה באגרסיביות, ושוב – גם אלמנט זה מחבל בחופש שאותו אמור לאפשר השימוש בקריפטו.

הניסוי הגדול של הביטקוין

נשיא אל סלבדור, נאיב בוקלה. צילום: AndreX, מתוך ויקיפדיה

בוטרין, שהצטרף למתנגדי המהלך כעת, כינה את האימוץ ההמוני של הביטקוין "פזיז". הוא אמר כי "הטקטיקה הזו של דחיפת ביטקוין למיליוני אנשים באל סלבדור במקביל, כמעט ללא ניסיון בחינוך קודם, היא פזיזה ומסכנת מספר רב של אנשים חפים מפשע, בכך שהאקרים יפרצו אליהם, או ירמו אותם".

בוטרין טוען כי 'מקסימליסטים של ביטקוין' (מונח המשמש לתיאור מי שאין להם עניין במטבעות וירטואלים מלבד בביטקוין) הם האשמים, לפחות חלקית, בדברים שעלולים להשתבש, משום חוסר ניסיונם האמיתי עם קריפטו או הבנת המנגנון הקריפטוגרפי כולו לאשורו.

לא ידוע בינתיים מה תהיה התוצאה של ניסוי הביטקוין הגדול של אל סלבדור. מה שאנשים כמו בוטרין מנסים לומר בעצם הוא שהביטקוין בפרט, וקריפטו בכלל, יכולים להציע לאנשים חופש והרבה יתרונות, אך הם עלולים להיות גם כרוכים בסיכון שמשתמשים רבים וחסרי ידע או ניסיון יכולים להיפגע ממנו במיוחד.

מנגד אפשר שיש גם יתרונות מיידיים למהלך שכבר ניתן לראות בשטח – רויטרס דיווחה באחרונה כי אל סלבדור תשקיע חלק מהרווחים שהיא השיגה מפעילות הביטקוין שלה עד כה, בגובה 4 מיליון דולר, בהקמת בית חולים וטרינרי, כך על פי הודעה של הנשיא בוקלה מאתמול (ש').

הודעה זו מסמלת שאפשר כי המהלך יטיב עם המדינה ותושביה – בני אדם ובעלי חיים כאחד – אך יכולה גם להיות תרגיל ביח"צ לטובת הממשל והחלטתו לאמץ ביטקוין כמטבע רשמי.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים