לא רק מדיה חברתית: פייסבוק הציגה חידושים להאצת הגלישה ברשת

פייסבוק קיימה את אירוע Inside the Lab שלה השבוע, בו הציגה את הפעילות הנוכחית של קבוצת Facebook Connectivity, שהקימה ב-2013 כדי לספק פתרונות חומרה ותוכנה להאצת הגלישה ברשת

זרוע הקישוריות של פייסבוק. Facebook Connectivity

טכנולוגיה אלחוטית שמספקת אינטרנט במהירות של סיבים דרך האוויר, דור שני של 'בומביקס' הפורס בקלות יחסית סיבים אופטיים על כבלי חשמל, כבל טרנס-אטלנטי חדש שצפוי לחבר בין אירופה לארצות הברית, ופרויקט 2Africa. אלו ועוד היו הנושאים שהציגה פייסבוק באירוע Inside the Lab שלה השבוע, בו היא הציגה את הפעילות הנוכחית של קבוצת Facebook Connectivity, הקבוצה שהוקמה ב-2013 כדי לספק פתרונות חומרה ותוכנה להאצת הגלישה ברשת.

כבלים תת-ימיים חדשים וחדשניים

כאמור, החברה הודיעה שפרסה לאחרונה כבל תת-ימי חדש, המחבר את אירופה לארצות הברית, והוא מבוסס על מערכת המחברת דרכה 24 זוגות של סיבים אופטיים. לפי פייסבוק, הכבל החדש יספק נפח תעבורה הגדול עד פי 200 יותר מהכבלים שהונחו בין שתי היבשות בתחילת שנות ה-2000.

הכבל החדש יהיה גם הבסיס לפרויקט ענק בשם 2Africe Pearls, שיחבר את אירופה לאפריקה ואל אסיה, עם מערכת צפופה ומקיפה של כבלים תת-ימיים. בסופו של דבר המערכת הזו תהיה הארוכה ביותר בעולם והיא תספק קישוריות לאינטרנט ליותר מ-3 מיליארד אנשים.

בפייסבוק טוענים שהמערכת הזו צפויה לתרום יותר מ-422 מיליארד דולר לתמ"ג באסיה הפסיפית בין 2021 ל-2025, וכן לייצר 3.7 מיליון הזדמנויות תעסוקתיות חדשות באזור. בסך הכל אמורה פייסבוק לבנות, עם שותפותיה יותר מ-150,000 קילומטרים של כבל תת-ימי.

גם זה של פייסבוק. הרובוט Bombyx המטל בסיבים אופטיים. צילום: יח"צ

גם זה של פייסבוק. הרובוט Bombyx המטפל בסיבים אופטיים. צילום: יח"צ

הכבלים, כמובן, מתחברים לנקודות קצה באדמה ומשם והלאה אל תוך היבשה. יש צורך בסיבים אופטיים שמוטמנים בקרקע, אבל לא בכל מקום זה אפשרי, בעיקר בהיבט הכספי. בשנה שעברה הציגה פייסבוק את בומביקס (Bombyx), רובוט חדשני שעובר לאורך קווי חשמל קיימים ועוטף אותם בכבל סיבים, כדי לחסוך בזמן ובעלויות של פריסת סיבים אופטיים וגם כדי להגיע בקלות לאזורים נרחבים יותר.

הפעם היא הציגה כבר את הדור השני של הרובוט, שעושה את העבודה יותר מהר, עם כבל גמיש יותר, ועוזר לחסוך עוד יותר עלויות.

פתרון הקילומטר האחרון

אבל במקרים רבים יש צורך, במיוחד במקומות מבודדים, בפתרון קצה ייעודי, מה שנקרא 'פתרון הקילומטר האחרון'. לצורך כך הכריזה החברה על Terragraph. מדובר בתיבות תקשורת שמתחברות אל הקצוות של סיבים אופטיים, ומצד שני משדרת אל מרחק קצר יחסית, כאמור, אות ברמה ובאיכות של סיב אופטי. לפי פייסבוק היא כבר משתמשת בטכנולוגיה הזו כדי לספק גישה לאינטרנט ליותר מ-6,500 משקי בית באנקורג', העיר הגדולה ביותר באלסקה, וכעת היא נמצאת באמצע תהליך פריסה של המערכת גם בפרת' שבאוסטרליה.

פתרון הקילומטר האחרון של פייסבוק. Terragraph. צילום: יח"צ

פתרון הקילומטר האחרון של פייסבוק. Terragraph. צילום: יח"צ

"באמצעות מאמצי הקישוריות שלנו, סייענו להאיץ יותר מ-300 מיליון איש לגישה לאינטרנט מהיר יותר, ואנו מצפים לאפשר קישוריות באיכות גבוהה במחיר סביר למיליארד הבא. וכיום אנו משתפים את העדכונים האחרונים על טכנולוגיות קישוריות חדשניות אלה המפותחות במעבדות שלנו", אמר דן רבינוביץ', סמנכ"ל Facebook Connectivity.

פרויקט Express Wi-Fi

ויש גם נקודה ישראלית: פרויקט Express Wi-Fi שמובל על ידי הצוות המקומי של קבוצת Facebook Connectivity. בקבוצה מגדירים את העבודה כמעין סטארט-אפ בתוך פייסבוק, שהמטרה שלו הוא להפוך את הגישה לאינטרנט לקלה יותר, באמצעות Wi-Fi כאמור, עבור מאות מיליוני אם לא מיליארדי אנשים שלא זוכים לגישה לאינטרנט, או שהגישה שלהם לרשת היא באיכות נמוכה ביותר.

"החזון שלנו הוא לעזור לספקי שירות במדינות מתפתחות בעולם לנהל רשתות Wi-Fi בצורה מוצלחת. מצד אחד אנחנו ממש עוזרים באופן תפעולי, ומצד שני עוזרים להם לבנות מודלים עסקיים, וכך אנחנו עוזרים לאנשים באותן מדינות להתחבר לאינטרנט, או שהיא לא הייתה זמינה מספיק או איכותית מספיק כדי לחוות אותה בפועל ברמה נאותה. אנחנו בונים בישראל פלטפורמה לניהול הרשת באופן יעיל, עם הרבה כלים מתקדמים, ניהול, ניטור, אנליטיקה וכמובן כלים לבניית מודל עסקי מטבי עבורם. הצוות גם בונה ממשק עבור משתמשי הקצה", סיפרה לימור צמלמאיר, מנהלת פיתוח ב-Express Wi-Fi וממנהלי מרכז המחקר והפיתוח של פייסבוק בתל אביב, בו עובדים כבר יותר מ-700 איש – כשהוא נחשב לשני בגודלו מחוץ לארצות הברית.

המיזם Express Wi-Fi כבר פועל נכון להיום ביותר מ-30 מדינות, ביניהן ארגנטינה, ברזיל, הודו וניגריה. במקומות מסוימים אנשי הצוות אף עזרו להגדיר בדיוק את המיקומים של תיבות ה-Wi-Fi וההגברה שלהן, כדי להבטיח כיסוי איכותי לאזורים שלמים.

"היכן שיש אינטרנט יש צמיחה כלכלית משמעותית. אנשים נסמכים על האינטרנט לשפר יכולות, להקים עסקים, כדי ללמוד, כדי למצוא מקומות עבודה. במהלך תקופת הקורונה האינטרנט עזר לשמור על העבודה של בין 150 ל-300 מיליון ברחבי העולם. המגפה כמובן הוכיחה כמובן יותר מכל עד כמה אנשים נזקקים לאינטרנט, והמטרה שלנו היא לחבר יותר אנשים לאינטרנט באופן שהוא יותר אמין ויותר זול", הוסיף עדן רוזין, מנהל מוצר בחברה.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים