זה לא נגמר: הרוגלה של NSO פרצה לפעילי זכויות אדם בבחריין

חוקרים של סיטיזן לאב מצאו כי פגסוס שימשה לפריצה לסמארטפונים של תשעה פעילי זכויות אדם, שבוצעה על ידי ממשלת המדינה המפרצית ● NSO: "כל מה שיש הוא כותרת דרמטית - ולא קשר אמיתי אלינו"

עוד מעקב אחרי עיתונאי שנקשר בשמה. NSO

הממשל בבחריין פרץ לטלפונים החכמים של פעילי זכויות אדם במדינה באמצעות רוגלת פגסוס של NSO – כך לפי דו"ח חדש של סיטיזן לאב, שפורסם היום (ג'). הפרסום הנוכחי בא בהמשך לדו"חות של ארגוני זכויות אדם ולתחקירים עיתונאיים שמצאו שהרוגלה של החברה הישראלית שימשה ממשלים מפוקפקים במדינות שונות למעקב אחר מתנגדי משטר, פעילי זכויות אדם ועיתונאים. שמה של פגסוס אף נקשר במעקב אחר העיתונאי מתנגד המשטר הסעודי ג'מאל חאשוקג'י, שנרצח בקונסוליה של הממלכה בטורקיה.

"הפעם", על פי ארגון זכויות האדם, שפועל מאוניברסיטת טורונטו, "זיהינו פריצות לתשעה מכשירי iPhone של פעילי זכויות אדם בבחריין. הפריצות נערכו בהצלחה, בין יוני 2020 לפברואר 2021". החוקרים ציינו שחלק מהמכשירים נפרצו בשל ניצול פרצת יום אפס ב-iMessage, והם מקשרים את הפריצה לרוגלה של NSO, שהם מציינים שממשלת בחריין קנתה אותה, ככל הנראה, ב-2017.

מכשירי הסמארטפון שנפרצו, כך סיטיזן לאב, הם של שלושה חברים בתנועה פוליטית חילונית במדינה הדתית, בשם וועאד, שלושה מאנשי המרכז לזכויות אדם בבחריין, שני מתנגדי משטר הגולים מחוץ לה וחבר אחד בתנועת אל-וואפק השיעית שבמדינת המפרץ הסונית. לפחות ארבעה מהפעילים חוו את הפריצה על ידי ישות בשם LULU, שהחוקרים מייחסים "בביטחון רב" לממשלת בחריין – ממשלה שאותה הם מכנים "מתעללת ידועה באמצעות רוגלות". הסמארטפון של אחד הפעילים נפרץ בשנה שעברה, כמה שעות לאחר שחשף במהלך ראיון שהמכשירים שלו ושל חבריו נפרצו באמצעות פגסוס ב-2019.

שניים מהפעילים שמכשירי הטלפון שלהם היוו קורבנות מתגוררים כעת בלונדון, ולפחות אחד מהם שהה בבירת בריטניה בעת הפריצה. "במחקר שלנו ראינו כי ממשלת בחריין מרגלת בבחריין ובקטאר", ציינו החוקרים, "אולם אף פעם לא (שהיא עושה כך – י"ה) באירופה. לפיכך, ייתכן שהפעיל מבחריין שהטלפון שלו נפרץ בלונדון נפרץ על ידי מפעיל אחר של רוגלת פגסוס, והוא קשור לממשל אחר".

חלק ממספרי הטלפון – ברשימת יעדי הריגול שעוררה סערה

יש לציין שחלק ממספרי הטלפון שנפרצו נכללו ברשימה שהתפרסמה לפני כמה שבועות של יעדים פוטנציאליים לריגול – רשימה שפרסומה עורר הדים רבים בחודש שעבר, ובין היתר גרם למשבר דיפלומטי בין ישראל לצרפת, מאחר שאחד השמות שנכללים בה הוא זה של הנשיא הצרפתי, עמנואל מקרון. לאחר הפרסום פנו החוקרים מסיטיזן לאב ליעדים ולקורבנות פוטנציאליים לריגול, ביקשו וקיבלו מהם את יומני הטלפון שלהם וביצעו סדרות של ניתוחים, אימותים והצלבות. "מצאנו שתשעה מכשירים ששייכים לתשעה פעילים בבחריין נפרצו", כתבו החוקרים בדו"ח. "בשלושה מקרים, הניתוח שלנו הגיע למסקנה שהטלפונים נפרצו, אך לא הצלחנו לקבוע מועד משוער לפריצה. הניתוח נמשך במקרים אלה כדי לבדוק אם ניתן לזהות תאריך מדויק יותר. בששת המקרים הנותרים, הניתוח שלנו קבע כמה תאריכים מדויקים שבהם רוגלת פגסוס הייתה פעילה בטלפונים".

"זכויות האדם בבחריין כוללות היסטוריה של דיכוי אכזרי. בחריין היא מונרכיה חוקתית על הנייר, אם כי בפועל, כל הכוח מרוכז בידי משפחת אל ח'ליפה השלטת. כל שיטות הבחירה במדינה נועדו למנוע מצב בו האופוזיציה תוכל להשיג רוב", ציינו החוקרים.

NSO: "בלי שיתוף פעולה של סיטיזן לאב לא נוכל לחקור"

מ-NSO נמסר בתגובה כי "אנחנו דורשים מאנשי סיטיזן לאב לחלוק את המידע שהם טוענים שיש להם, אם באמת אכפת להם האם הופרו זכויות אדם או לא. בלי המידע הזה, כל מה שיש לנו הוא כותרת דרמטית ומעט עובדות, ואין קשר אמיתי ל-NSO".

עוד ציינו אנשי החברה ש-"סיטיזן לאב מונעת מאתנו במכוון מלחקור ואולי להפחית כל שימוש לא נאות במוצרינו, והיא אף לא מוסרת כל מידע שמאפשר לנו להשיב להאשמות. עד שהיא תבחר לשתף פעולה ולהתיר לנו לצלול לעומק הדברים, יקשה עלינו מאוד לבצע חקירה אמיתית".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים