מחקר: אבחון אנמיה באמצעות מצלמת סמארטפון

חוקרים באוניברסיטת בראון שבארה"ב פרסמו מחקר, שמצא, כי אפשר יהיה להשתמש בסמארטפון לאבחון אחת מההפרעות הנפוצות ביותר במערכת הדם – אנמיה, המשפיעה על כשליש מאוכלוסיית העולם

הסמארטפונים והשעונים החכמים הופכים לאט לאט גם למכשירים לניטור מצבי בריאות, ובאחרונה פורסם מחקר חדש, שמצא כי אפשר יהיה להשתמש בסמארטפון לאבחון אחת מההפרעות הנפוצות ביותר במערכת הדם – אנמיה. בעזרת אלגוריתם חכם ניתן יהיה לקבוע האם אדם מסוים לוקה באנמיה באמצעות צילום הלחמית והעפעף התחתון של העין.

זיהוי אנמיה כרוך כיום בבדיקת דם במרפאה או במעבדה, או באמצעות ערכה ביתית שגם היא כרוכה בדקירה. כעת, חוקרים באוניברסיטת בראון ברוד איילנד שבארצות הברית פיתחו פתרון, המאפשר אבחון של אנמיה ללא מחטים ודקירות ונזקק רק למצלמת סמארטפון. הפתרון הזה יכול להועיל מאוד למטופלי בית וגם לאנשים המתגוררים במדינות ובאזורים כפריים ומבודדים, שהגישה לשירותי בריאות בהם מוגבלת.

"תמונות ממצלמת הסמארטפון של כלי הדם, הנראים בחלק התחתון של הלחמית, הצמוד לעפעף התחתון, יכולות להעיד על ריכוז ההמוגלובין בדם ולצפות אנמיה, שהיא הפרעה רצינית במערכת הדם, שמשפיעה על מיליארדי אנשים ברחבי העולם, וברמה גבוהה במיוחד במדינות מתפתחות", אמר מחבר המחקר, ד"ר סלים סאנר. "יש בעולם צורך שלא נענע בכלים זולים, נגישים ולא חודרניים כדי לאבחן אנמיה".

אנמיה – מצב שבו יש מחסור בתאי דם אדומים הנושאים חמצן לרקמות השונות, משפיעה על כשליש מאוכלוסיית העולם. כ-15% מהנשים בגילאי 14-49 סובלות מאנמיה, ו-12% מהילדים מתחת לגיל חמש. אם לא מטפלים בה, יכולות להיגרם בעיות בריאותיות רבות, בהן חולשה ועייפות קיצוניות, סיבוכי הריון וגם בעיות לבביות, והיא עלולה אף להוות סכנת מוות בקרב ילדים, מבוגרים וחולים כרוניים.

האזור שהאלגוריתם בחר להגדיל ולנתח (ימין) מתוך תמונה שצולמה במצלמת סמארטפון (שמאל). צילום: PLOS ONE

האזור שהאלגוריתם בחר להגדיל ולנתח (ימין) מתוך תמונה שצולמה במצלמת סמארטפון (שמאל). צילום: PLOS ONE

לפי מחקרים, כאשר מתפתחת אנמיה, החלק התחתון של לחמית העין הופך חיוור יותר. החוקרים אספו תמונות שצולמו בסמארטפון של האזור הזה בעין מ-142 אנשים בעלי טווח רחב של רמות תאי דם אדומים. בכל תמונה, החוקרים הגדילו את האזור של הלחמית התחתונה, ופיתחו אלגוריתם שהשווה את צבעו של האזור לחלק האחר של הלחמית. האלגוריתם נבדק על 202 אנשים אחרים, ודייק באבחנה של אנמיה ב-70% מהמקרים. בנוסף, האלגוריתם גם הצליח לאבחן את המקרים שהיו זקוקים לעירוי דם ב-85% מהמקרים. בעוד שגון העור של האדם לא שינה את התוצאות, במקרים של תמונות באיכות ירודה האלגוריתם לא השיג תוצאות טובות. לפיכך, אומרים החוקרים, ניתן להשתמש באפליקציה לסמארטפון כדי לבחון קיום של אנמיה במקום בבדיקת דם. המשמעות היא גם, שאפשר לבצע את הבדיקה בבית ולאו דווקא במעבדה. "השימוש בטכניקה לא חודרנית כדי לאבחן אנמיה פותח את הדלת לאפשרויות של בדיקות נרחבות, אבחון מוקדם וטיפול, בייחוד באזורים מרוחקים ועניים, שהגישה בהם לשירותי בריאות דלה", מוסיף ד"ר סאנר.

בסיכום המחקר מציינים החוקרים, יש עוד לבצע כמה צעדים כדי לפתח אפליקציה לסמארטפון שמטפלים יוכלו להשתמש בה, כמו גם שיפור בכלי דימות והמשך פיתוח האלגוריתם, אבל המחקר מראה שהדבר אכן ישים ואפשרי.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים