"עיר חכמה היא עיר שקופה, משקפת והכי חשוב – משתפת"

ראש עיריית רמת גן, כרמל שאמה הכהן, שטח את החזון שלו לעיר החכמה בכנס שנערך בתחום באוניברסיטת בר אילן, וסיפר על היישום שלו בשיתוף גופים בולטים בעיר - אוניברסיטת בר אילן, בית החולים שיבא והספארי

ראש עיריית רמת גן, כרמל שאמה הכהן. צילום: דוברות מחלקת קש"ת בעירייה

"עיר חכמה היא עיר שקופה, משקפת והכי חשוב – מביאה לשיתוף פעולה בין כלל המחלקות בעירייה ובינן לבין גורמים נוספים, לטובת כלל התושבים", כך אמר ראש עיריית רמת גן, כרמל שאמה הכהן. שאמה הכהן השתתף היום (ד') בכנס חדשנות אורבנית שערכה קהילת הערים החכמות בישראל מוניטק, שפועלת באוניברסיטת בר אילן. בכנס השתתפו ראשי רשויות מקומיות, מנכ"לים, מנמ"רים ומקבלי החלטות נוספים בשלטון המקומי.

מוניטק היא קהילה שהוקמה ביוזמת משרד הכלכלה, מטה ישראל דיגיטלית, משרד הפנים ורשות החדשנות. אוניברסיטת בר אילן ומרכז השלטון המקומי נבחרו לנהל את הקהילה הזו. האירוע היום היה הכנס הראשון שהקהילה ארגנה. מנהלי הקהילה הם איילת ספיר, שהנחתה את הכנס, ורן גולדשטיין.

שאמה הכהן אמר כי יישום העיר החכמה שונה מעיר לעיר. "הגישה שלנו לעיר חכמה היא עיר שקופה לציבור שבכל רגע נתון, התושב יודע בדיוק מה קורה בה, לאן הלך הכסף וכו'…", ציין ראש עיריית רמת גן. "עיר משקפת היא כזו שמחברת חיבור אקטיבי בין קהילות שונות בה – על בסיס גיאוגרפי, מגדרי ועוד. החיבור הוא פיזי ומייצר אלפי אינטראקציות ביום בין אנשי העירייה לתושבים".

"החיבור הכי חשוב הוא שיתוף הפעולה עם העוגנים השונים שיש בעיר. במקרה של רמת גן מדובר בשלושה: אוניברסיטת בר אילן, בית החולים שיבא והספארי", הוסיף. הוא פירט שעם בית החולים שיבא בתל השומר מתכוונת עיריית רמת גן להקים קריית מחקר בתחום הביוטק, שתמשוך אליה חברות בתחום, וציין ש-"הרעיון כבר מעורר עניין רב מצד חברות וחוקרם מרחבי העולם". שיתוף פעולה שני עם שיבא, שכבר החל, הוא קריית חינוך בשטחי בית החולים – שם פועל בית ספר תיכון.

ככלל, אמר, "כל אחד מהעוגנים שאנחנו פועלים בשיתוף פעולה אתם פועל בפני עצמו ומצליח, והוא לא זקוק לנו. אנחנו נכנסים בחיבור בין הגופים, שמביא תועלת לכל הצדדים. בנוסף, אנחנו משקיעים משאבים רבים בכלים ובתהליכים דיגיטליים לשיפור ולייעול השירות לתושבים".

לסיכום אמר שאמה הכהן כי "עיר חכמה היא כזו שהעירייה שמנהלת אותה מבינה שהחוכמה לא נמצאת אצלה, אלא מסתכלת מסביב ומנצלת את כל האקו-סיסטם בעיר".

"בהרבה רשויות מקומיות אין תהליכים דיגיטליים"

בכנס השתתף גם שי רוזנצווייג , ראש מועצת אלפי מנשה ויו"ר ועדת הטכנולוגיה בשלטון המקומי. הוא סיפר כיצד בתחילת הקדנציה שלו נדהם לגלות עד כמה אין במועצה תהליכים דיגיטליים, ועם הזמן הבין שזה המצב בהרבה מאוד מועצות ורשויות מקומיות אחרות. "לכן", אמר, "קהילת מוניטק חיונית ביותר".

עדאל בדיר, ראש עיריית כפר קאסם, צילום: יוני רייף

עדאל בדיר, ראש עיריית כפר קאסם, צילום: יוני רייף

ראש עיריית כפר קאסם, עדאל בדיר, סיפר על תוכניות החדשנות בישוב שלו, על שיתוף הפעולה עם בית החולים שיבא ועל הקמת קריית היי-טק חדשה, ראשונה ביישוב ערבי, שתעסיק יהודים וערבים כאחד.

"המטרה: להסיר את הרתיעה מפני חדשנות ברשויות המקומיות"

רם סידיס, משנה למנכ"ל ומנהל החדשנות במרכז לשלטון מקומי, ושותף במיזם מוניטק, ציין ש-"קיימת רתיעה מפני חדשנות בקרב גורמים ברשויות מקומיות והתפקיד של המיזם הוא להסיר את החסמים. אנחנו מתחילים מסע ארוך מאוד, בתקווה שכלל הגורמים הרלוונטיים יירתמו אליו".

בין הדוברים הנוספים בכנס היה פרופ' אריה צבן, נשיא אוניברסיטת בר אילן, שהעיד שכשהקים לפני עשור את קהילת אקומושן, שפועלת בעולם התחבורה החכמה, הוא לא הבין את החשיבות של האקו-סיסטם. "אין אתגר ארגוני שניתן להתגבר עליו ללא שיתופי פעולה בין כל מרכיבי האקו-סיסטם", אמר.

פרופ' אייל יניב, ראש מרכז הערים החכמות באוניברסיטת בר אילן. צילום: יח"צ

פרופ' אייל יניב, ראש מרכז הערים החכמות באוניברסיטת בר אילן. צילום: יח"צ

פרופ' אייל יניב, ראש מרכז הערים החכמות באוניברסיטת בר אילן, עמד בהרצאתו על ההבדלים בין חזון עיר העתיד, בשנת 2040, שתהיה ללא ספק דיגיטלית וחדשנית, למצבן של ערים רבות בעולם, שנבנו לפני עשרות ומאות שנים, ולא מתקרבות למודלים של הערים החכמות העתידיות – הן ברמת המבנים והן ברמת התושבים. "24% מאוכלוסיית העולם גרים בשכונות עוני, בשכונות לא בטוחות ובמצב כלכלי לא טוב. לכן, צריך לדבר על כיצד הופכים את חיי התושבים לטובים יותר בסיוע הטכנולוגיה, ולא להסתפק בשקפים על חזון עתידי", אמר.

דוברים נוספים היו זיקה אב-צוק, סמנכ"לית פיתוח עסקי בסיסקו, ודני סקר מרשות החדשנות. כמו כן, נערך פאנל בהשתתפות יובב יהב, מנמ"ר עיריית ראש העין ויו"ר איגוד המנמ"רים בשלטון המקומי, אריק אדלר, גזבר עיריית בני ברק, ויובל וגנר, יו"ר עמותת נגישות ישראל.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים