התקפי הזעם בטסלה והדרישה המשונה מטים קוק – בספר על מאסק

הספר החדש, העונה לשם "משחק כוחני: טסלה, אילון מאסק והימור המאה", שיצא באחרונה ושנכתב בידי עיתונאי אמריקני מפורסם, חושף כמה מהדברים שמאסק לא רוצה שיתגלו, ואף מכחיש ● מה אתם חושבים שהיא האמת?

כריכת הספר החדש של טים היגינס ואילון מאסק מושאו. צילומים מעובדים. מקור: אמזון וויקיפדיה

אילון מאסק מרתק את העולם, ולכן אך הגיוני שקורותיו יחקרו ויכתבו בספרים.

ספר חדש ששמו "משחק כוחני: טסלה, אילון מאסק והימור המאה" (Power Play: Tesla, Elon Musk, and the Bet of the Century), שכתב עיתונאי הוול סטריט ג'ורנל, טים היגינס, עוסק ביזם הטכנולוגי המפורסם ובאופן הניהול השנוי במחלוקת שלו את חברת טסלה, יצרנית כלי הרכב החשמליים המצליחה.

כחלק מהתוכן בספר, כפי שמרמז שמו, מתמקד הכותב ביחסי מאסק ועובדיו, שדיווחו, לטענת הסופר, על התפרצויות זעם רבות כלפיהם, ואף על כך שמאסק פיטר חלק מהם באופן שרירותי וקשוח.

בספרו מתאר היגינס מספר תקריות שהובאו לידיעתו, שבהן מאסק נכנס להתקפי זעם, ובעצם התחרפן לחלוטין. אחד מהמקרים המתוארים בספר התרחש במהלך פיתוח דגם X של טסלה. באירוע זה צעק מאסק על קבוצת מהנדסים שעבודתם היא "חרא מוחלט". הוא אילץ כל אחד מהם להגיד לו מי הוא בעצם, ומה הוא רוצה לעשות כדי לשפר את הייצור, כך תיאר הסופר את שאירע.

לפי הספר, התפרצויות הכעס של מאסק נובעות בעיקר מה"דחף התמידי" שלו לייצר מכונית חשמלית לא יקרה ואמינה. לפי התיאורים מאסק דחק בעובדיו במייל להיות קשוחים כי "המהפכה בתעשייה היא לא לבעלי לב חלש", ונהג להכתיב מה מותר להם לומר בציבור על טסלה ועליו.

לשבת על אי פרטי עם דוגמניות-על עירומות ולשתות מאי טאי

הסופר חוזר על תיאורי הוורקוהוליות והטוטאליות של מאסק, ומספר שמאסק ישן, לפחות לדברי עובדים, על רצפת המפעל, ואף העניק לתקשורת ראיונות בחולצת טריקו שלא החליף שלושה ימים, מרוב שהיה להוט וטרוד רק במטרת העל שלו. "ובעוד שחזונותיו של מאסק, ההתלהבות והמשמעת שלו מקדמים את טסלה", ציין הסופר, "האגו שלו, הפרנויה והקטנוניות שלו מאיימים להרוס הכל".

היגינס הגיע למסקנה זו משום שלדבריו רק מעטים "שרדו" את הטירוף של היזם הדרום אפריקני. כך למשל טוען הסופר כי עוזרו האישי של מאסק, שניצב לצידו במשך 12 שנים, אמור היה להיות מפוטר רק משום שביקש העלאה בשכרו. הפיטורין לא יצאו לפועל בסוף, אבל גם האיום תרם לאווירה הרעילה עליה מדבר הספר.

אילון מאסק עם רכב של טסלה. צילום ארכיון: מאוריציוס פסק, מתוך ויקיפדיה

אילון מאסק עם רכב של טסלה. צילום ארכיון: מאוריציוס פסק, מתוך ויקיפדיה

פרשה נוספת שמגולל הספר התרחשה עוד ב-2007. מנכ"ל טסלה רצה, לפי הכתוב, שכמה מעובדי הצוות שלו בדטרויט – שהיו באמצע הייצור של הטסלה רודסטר – יפוטרו על ידי מייסד טסלה, מרטין אברהארד, וקרא לו: "לפטר את כולם. כל אחד ואחד מהם". כאשר אברהארד סירב, אילון מאסק זרק אותו מהחברה בלי כחל וסרק.

בנוסף, הספר מתאר כיצד הבוס של טסלה אילץ את עובדיו להיות זמינים במשך שבועות וחודשים – כולל בסופי שבוע, כמובן. כשסגן הנשיא לשעבר של טסלה הסביר לו שאנשיו צריכים לנוח, מאסק כתב לו בתגובה: "עכשיו יכולתי לשבת על האי הפרטי שלי עם דוגמניות-על עירומות ולשתות מאי טאי. במקום זאת, אני במפעל עובד את עצמי לדעת, אז אני לא רוצה לשמוע על כמה קשה כולם עובדים כאן".

כשמאסק דרש להיות מנכ"ל אפל

דיבר או לא דיבר עם מאסק? מנכ"ל אפל, טים קוק. צילום: יח"צ

דיבר או לא דיבר עם מאסק? מנכ"ל אפל, טים קוק. צילום: יח"צ

עוד מספר הסופר על שיחה מגוחכת בין טים קוק, מנכ"ל אפל, למאסק, שנאמר שהתקיימה לפני כחמש שנים. בשיחה ניסה מאסק, לדברי הכותב, לדרוש שימונה לתפקיד מנכ"ל החברה היקרה ביותר בעולם.

היגינס, שמקדם בימים אלו את ספרו החדש, מתייחס בין היתר לכך שמייסד טסלה ניהל שיחת טלפון אינטנסיבית עם קוק בשנת 2016. לפי הטענה בספר, השניים ניהלו במהלך השיחה משא ומתן על רכישה אפשרית של טסלה על ידי אפל.

במהלך השיחה הסוערת עדכן קוק את מאסק באפשרות שאפל תקנה את המותג שלו, אך לפי התיאורים תנאי העסקה שנידונו ייצרו מחלוקת מוחשית בין שני המנכ"לים.

מאסק, לפי הספר, אמר לקוק שהוא יסכים לרכישה רק אם קוק ימנה אותו למנכ"ל אפל במהלך ההשתלטות. תשובתו, לכאורה, של קוק זמן קצר לפני שהשיחה הסתיימה בכעס הייתה: "לך לעזאזל" (מה שנשמע חזק יותר באנגלית "Fuck you").

"היגינס הצליח לכתוב את ספרו גם לא נכון וגם משעמם"

מאסק בן ה-50, שמאוד רוצה להיתפש כיזם טכנולוגי מוביל ומרשים מאין כמותו, לא חיבב, בלשון המעטה, את החשיפות שנכללות בספר. הוא כמובן פנה לזירת המדיה החברתית המועדפת עליו, טוויטר, שם צייץ: "היגינס הצליח לכתוב את ספרו גם לא נכון וגם משעמם".

אלא שהיגינס לא נסוג והסביר בציוץ משלו שלמאסק הייתה הזדמנות מספקת להתבטא והצביע על כך שבעת העבודה על הספר נשאל מאסק מספר פעמים אם יש לו מה להוסיף לאנקדוטות המסופרות שם, או שהוא רוצה לתקן אותן, אך סירב לבוא לעזרתו בתהליך התחקיר.

וכמובן שמאסק הגיב גם לעניין השיחה שלו עם קוק, וטען כי מעולם לא פגש את מנכ"ל אפל, ושהקטע שתואר בספר פשוט לא נכון. כשנשאל שוב בנדון על ידי עיתונאי מה-BBC, הוא הוסיף כי מעולם לא התקיימה שיחה או אפילו נשלחו מיילים בינו לבין קוק.

לדברי מאסק, למרות שהיתה תקופה שבה היה מעוניין בשיחה כזו, ובאפשרות למכירת טסלה, אפל לא יצרה איתו קשר. הוא הוסיף כי טסלה הייתה שווה רק שישה אחוזים משווי השוק הנוכחי שלה באותה עת.

מעניין לגלות כי אפל גם היא העדיפה להימנע מתגובה לסיפור, וקוק התייחס כבר בעבר לקשרים עם מאסק וטען שעדיין לא דיבר עם ההיי-טקיסט הדומיננטי.

היגינס הגן על שכתב וטען כי את הסיפור על השיחה המשונה בין מנכ"לי אפל וטסלה שמע מאנשים שהיו עדים לשיחת הטלפון באותה תקופה.

הספר הבא יהיה מאת הביוגרף של סטיב ג'ובס?

אגב, מאסק עדכן בדיוק השבוע (ד') את עוקביו הרבים בטוויטר כי בעתיד נראה ספר ביוגרפי חדש עליו, שייכתב על ידי לא אחר מאשר הביוגרף המפורסם וולטר אייזקסון. עם זאת מאסק לא פירט מתי הספר יצא לאור או האם הוא כבר נמצא בתהליך של כתיבה.

"אם אתם סקרנים לגבי טסלה, SpaceX וההתנהלות הכללית שלי, WalterIsaacson@ כותב ביוגרפיה", צייץ המולטי-מיליארדר.

אייזקסון, פרופסור להיסטוריה באוניברסיטת טולאן, כתב בין השאר את הביוגרפיות של בנג'מין פרנקלין, הנרי קיסינג'ר ושל דמות שהרבה יותר קרובה למאסק בעיסוקה, ואולי גם באופיה – סטיב ג'ובס.

אייזקסון, שהיה עורך המגזין טיים, מנכ"ל מכון אספן ומנכ"ל ויו"ר CNN בין השאר, לא הגיב לדברי מאסק, וגם סיימון ושוסטר, ההוצאה שפרסמה כמה מספריו, לא השיבה לשאלות התקשורת בנוגע למעורבותו בביוגרפיה אודות מאסק.

מאסק דומה לו או שונה ממנו? עניין של שיתוף פעולה עם ביוגרפים. סטיב ג'ובס. צילום: מתוך ויקיפדיה

מאסק דומה לו או שונה ממנו? עניין של שיתוף פעולה עם ביוגרפים. סטיב ג'ובס. צילום: מתוך ויקיפדיה

לפי אתר "הספריה הלאומית", מדובר בביוגרפיה היחידה שנכתבה ביוזמתו האישית של ג'ובס, ותוך שיתוף פעולה מלא איתו. איזקסון "ערך יותר מ-40 ראיונות עם ג'ובס, ועוד למעלה מ-100 ראיונות עם בני משפחה, חברים, עובדים ומתחרים. במהלך כתיבת הביוגרפיה, דבר לא היה מחוץ לתחום – ג'ובס עודד את האנשים שהכיר לדבר בחופשיות ובכנות, ואף הוא דיבר בגילוי לב- לעיתים בוטה- על אודות אנשים איתם עבד ומולם התחרה. כל אותם אנשים סיפקו הצצה לחייו הפרטיים, לסיפור חייו הסבוך ולאישיותו המורכבת לצד יצירתיותו, מנהיגותו וערכיו יוצאי הדופן של האיש שחולל מהפכה בעולם הטכנולוגיה".

לכן, אם אכן יכתוב איזקסון, שהוא זוכה פרס פוליצר, את דברי ימי מאסק כפי שכתב את אלו של ג'ובס ואם מאסק ישתף איתו פעולה, אפשר שהתוצאה תהיה יותר לטעמו של היזם המפורסם של זמננו מאשר ספרו של היגינס.

 

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים