"יש 'ללכלך את הידיים' בפוליטיקה הארגונית"

"אף על פי שלא אוהבים לעסוק בה, יש לטפל בפוליטיקה הארגונית, כי אם הדבר לא ייעשה, היא לא תיעלם - אלא תמשיך לגדול", אמר משה יונה, מנכ''ל PMI ישראל, העמותה לניהול פרויקטים

משה יונה, מנכ''ל PMI ישראל, העמותה לניהול פרויקטים. צילום: ניב קנטור

"פוליטיקה ארגונית נתפסת כבעיה, כ-'צרה'. אף על פי שלא אוהבים לעסוק בה, יש לטפל בפוליטיקה הארגונית, כי אם הדבר לא ייעשה, היא לא תיעלם – אלא תמשיך לגדול", כך אמר משה יונה, מנכ"ל PMI ישראל, העמותה לניהול פרויקטים.

יונה דיבר היום (ה') בכנס השנתי של העמותה, שנערך באולם האירועים לאגו בראשון לציון, בהשתתפות יותר מ-100 מקצוענים מהתחום. האירוע הפיזי היווה את סיומו של שבוע של אירועים וירטואליים. הפנינג הקיץ ההיברידי של העמותה, שנערך בהפקת אנשים ומחשבים ושנמשך יותר משבוע, התקיים השנה תחת המוטו "מיומנויות רכות וכלים להצלחה". את האירוע היום הנחתה אילנית פרימן, מזכ"לית PMI ישראל.

לדברי יונה, "מי שעוסק בפוליטיקה ארגונית נתפס כקומבינטור, ככזה שעוסק במאבקי כוח, מתנהל במוד של 'תן וקח', משחק 'מלוכלך'. מי שלא עוסק בפוליטיקה ארגונית נתפס כהגון, זקוף וישר". הוא אמר ש-"ברור שהפוליטיקה הארגונית היא משהו שצריך לטפל בו. מי שחווה את התחום בצורה הרחבה ביותר הוא מנהל הפרויקטים, כי הוא עוסק בתחומים רבים, עם הכי הרבה ממשקים – יותר מאחרים".

"בלי טיפול בפוליטיקה הארגונית – מנהל הפרויקטים 'ייתקע'"

יונה ציין כי "אם לא נטפל בפוליטיקה הארגונית – הדברים לא יקודמו וגם מנהל הפרויקטים, באופן אישי, 'ייתקע' ולא יצליח בניהולם. לכן, יש לטפל בכל בעיה בשלושה שלבים: הכרה בקיומה, הפרדה שלה ומציאת תרופה, ואז – טיפול בה. הדרך לטיפול מוצלח היא להתאמן, עוד ועוד, כמו כל דבר מסובך ומורכב".

"הגדרת הפוליטיקה הארגונית", הסביר, "היא מכלול פעילויות שמבוצעות בארגון על מנת להשיג עוצמה והשפעה. הדרך להשגת תוצאות רצויות היא השפעה ישירה – או עקיפה. על מנהל הפרויקטים להשפיע על הסביבה הקרובה אליו, ומשם ההשפעה תחלחל. כאשר יש ניגודי אינטרסים, כל אחד מושך לכיוונו. לכן, נדרש להשתתף ב-'משחק' ולגייס כוחות להשגת תוצאות. מחקרים מצביעים שנדרש להשקיע כשליש מהזמן בפוליטיקה הארגונית על מנת להתקדם. לא מספיק להיות מקצועי, על מנהל הפרויקטים לפעול בתחום כדי לקדם את הנושא שלשמו הוא נשכר, וגם כדי לקדם את עצמו".

יונה סיים את הרצאתו בכמה טיפים: "יש לבנות תדמית חיובית למנהל הפרויקטים ולנושא שאותו רוצים לקדם, כמו גם לכונן קשרים נכונים ותקשורת טובה. עיסוק נכון בפוליטיקה ארגונית יביא לקבלת עדיפות בחלוקת משאבי הארגון, וכן להגברת המוטיבציה של הצוות. נדרש להקפיד על מינון ולא להגזים, לא ללכת רכיל, לדבוק בעקרונות ובערכים, לשחק לפי החוקים, ללמוד את הארגון ולשתף פעולה עם אחרים. כמו שאומרים, 'עשית ולא דיווחת – לא עשית'. חשוב לשמור על השם שלך, כי הוא טוב משמן טוב. לא צריך להמציא את הגלגל, מומלץ לגייס קואליציה לפעולות גדולות. 'אם אין אני לי – מי לי' – על מנהלי הפרויקטים לטפל בנושא ביחד ולא לבד, והיום ולא מחר".

אילנית פרימן, מזכ"לית PMI ישראל, העמותה לניהול פרויקטים. צילום: ניב קנטור

אילנית פרימן, מזכ"לית PMI ישראל, העמותה לניהול פרויקטים. צילום: ניב קנטור

פרימן דיברה על פעילות עמותת PMI בשנת הקורונה: "במהלך השנה החולפת המשכנו לספק סיוע ותמיכה למנהלי פרויקטים, כדי להעצים אותם ברמות האישית והמקצועית. ככל המשק, עם פרוץ משבר הקורונה עברנו לפעול במסגרות רבות באמצעי שיתופיות ברשת. כך, יצרנו סדרת פעילויות, למשל סדרת הרצאות וובינר חודשיות, שכוללות תוכן מקצועי. גילינו שיש לכך היענות רבה".

לדבריה, "הקמנו קבוצת ווטסאפ למנהלי פרויקטים. זה מקום להתייעץ, לקיים סיעור מוחות ולהעלות נושאים לדיון ולטיפול. לצד זאת, התחלנו בקיום פעילויות בעולם הפיזי, ונמשיך לעשות זאת – לצאת מגבולות הווטסאפ והזום אל עבר העולם האמיתי. נמשיך לפעול בשני הממדים ליצירת קשרים מקצועיים וחברתיים בין מנהלי הפרויקטים, שמגיעים מתחומים שונים. יש לכך תועלות רבות, ביניהן בהיבט של ההפריה המקצועית והמחשבתית".

היא סיכמה באומרה כי "העמותה מכוונת לראייה כוללנית של מקצוע ניהול הפרויקטים, תוך הבנה שמקצועיות בלבד איננה מספקת. לכן, יש לקחת בחשבון מדדים נוספים שחלקם באו לידי ביטוי לכנס".

בריאן גרהאם, מומחה לניהול פרויקטים. צילום: ניב קנטור

בריאן גרהאם, מומחה לניהול פרויקטים. צילום: ניב קנטור

דובר נוסף באירוע היה בריאן גרהאם, מומחה לניהול פרויקטים מאירלנד. הוא דיבר על הקשר שבין ניהול פרויקטים להשגת תוצאות משנה, דוגמת ערכים סביבתיים-ירוקים שיכולים להיווצר במהלך הפרויקט. לדבריו, על מנת להצליח בהשגת אותם יעדים, כמו בכל ניהול פרויקט, יש לרתום את הנהלת הארגון ואת אנשי המפתח המעורבים בפרויקט, כדי שהם אלה שיהיו ה-"שגרירים" הירוקים של המיזם.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים