עדות: הטריקים שענקיות הטק נוקטות כדי למנוע מהצרכנים את "הזכות לתקן"

בשימוע ציבורי בפני ועדת הפריון של הסנאט, חשף מנכל ומייסד iFixit את ההתנהלות הבעייתית של ענקיות הטק, שעושות הרבה כדי שצרכנים וצדדים שלישיים לא יוכלו להשיג חלפים וכלים כדי לתקן את מוצריהן באופן עצמאי

ענקיות הטק - בין הגורמים להצטברות של פסולת אלקטרונית. צילום: BigStock

במהלך שימוע ציבורי בנושא "הזכות לתקן" בפני ועדת הפריון של הסנאט, העיד מנכ"ל ומייסד חברת iFixit, קייל וינס, וחשף כיצד החברות הגדולות, בהן אפל, סמסונג ומיקרוסופט מערימות קשיים, לדבריו בכוונה, כדי למנוע מצרכנים וצדדים שלישיים את הגישה לכלים ולחלפים חיוניים לצורך תיקון מוצרים כמו סמארטפונים ומחשבים ניידים.

במהלך עדותו בשימוע, וינס הביא כמה דוגמאות ספציפיות כיצד כמה מחברות הטק הגדולות ביותר מכשילות את זכותם של הצרכנים לתיקון.

"פגשנו יצרנים שמונעים את יכולתנו לרכוש חלפים. יש יצרנית סוללות גרמנית בשם וארטה, שמוכרת סוללות למגוון רחב של חברות. במקרה, סמסונג משתמשת בסוללות של החברה באוזניות ה-Earbuds שלה… אבל כשאנחנו מבקשים לרכוש מ-וארטה את החלק הזה לצורך תיקונים, הם מסרבים בטענה שהחוזה שלהם עם סמסונג אינו מאפשר להם למכור אותן. אנו רואים זאת יותר ויותר", הוא אמר.

"אפל במיוחד ידועה בהתנהלות מעין זו עם השבבים למחשבים שלה", הוסיף. יש להם שבב טעינה מיוחד ב- MacBook Pro… יש גירסת סטנדרט לרכיב הזה, ויש את הגירסה של אפל, שמתאימה רק למחשב שלה, והחברה הזאת, שוב, מוגבלת תחת דרישות חוזיות מול אפל".

הוא המשיך וסיפר, כי חברת מחזור מקליפורניה מחויבת בחוזה מול אפל למחזר חלפים עודפים חדשים לגמרי. "אפל מפסיקה לספק שירות לאחר שבע שנים, ואכן לאחר שבע שנים המחסנים שלה מלאים בחלפים עודפים, ובמקום למכור אותם בשוק – כדי שמישהו להוט כמוני יוכל לרכוש אותם – הם משלמים לחברת המחזור כדי שתשמיד אותם".

וינס ציין גם דוגמה הקשורה למחשב Surface של מיקרוסופט. "בדירוג שלנו של אפשרויות התיקון, אנחנו בדרך כלל מדרגים מוצרים מ-1 עד 10. דגם ה-Surface קיבל אפס", הוא אמר. "יש בו סוללה שמודבקת בתוכו… נאלצנו ממש לפלס אליה דרך בתוך המוצר, והרסנו אותו תוך כדי התהליך של הניסיון להגיע פנימה", סיפר.

השימוע הציבורי נערך על רקע מחאת הצרכנים המתחוללת בשנה האחרונה בארצות הברית ובאירופה, שנקראת "הזכות לתקן", ודורשת לחייב את חברות האלקטרוניקה לייצר מוצרים עם אורך חיים משמעותי ולספק לשווקים חלפים כדי לאפשר ללקוחות לתקן מוצרים באופן פרטי בלי להיענש על כך באיבוד האחריות וכדומה. לבד מן החיסכון העצום לצרכנים, המחאה הפכה גם לחלק מן המאבק על עתיד כדור הארץ, על רקע כמויות הפסולת האלקטרונית האדירות שמיוצרות על ידי האנושות: לפי הערכות עדכניות של האו"ם, אנו מייצרים מדי שנה 44.7 מיליון טונות של פסולת, השווים ל-125 מטוסי סופר ג'מבו, או 4,500 מגדלי אייפל.

באחרונה החלה המחאה לרשום הישגים כשרגולטורים באירופה הוסיפו לתקנות כללים על יכולות התיקון של מוצרי חשמל ואלקטרוניקה, וגם בארה"ב הנושא נדון בפורומים רבים, ובאחרונה חתם הנשיא ג'ו ביידן על צו מינהלי, המורה לוועדת הסחר הפדרלית לקבוע כללים שירסנו את התנהלות הלא תחרותיות המגבילה את יכולתם של הצרכנים לתקן גאדג'טים לפי רצונם.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים