הכירו את Q – רשת סופרים נטולי קופות, במתכונת "לוקחים הולכים"

אמזון עשתה את זה בארה"ב, אבל ישראל לא נשארת מאחור ● רמי לוי ואבי כץ השיקו רשת באותו קונספט בארץ ● החנויות האוטונומיות יציעו ללקוחות קנייה בטכנולוגיה מבוססת משקל ● מדובר גם בפריצת דרך לסטארט-אפ הישראלי סייב-אורג, מפתח הטכנולוגיה

מימים לשמאל: רמי לוי ואבי כץ בהשקת רשת הסופרים Q. צילום: איציק בירן

אבי כץ ורמי לוי השיקו אתמול (ג') רשת מיני-סופרים שאינם מאוישים בקופות, תחת שם המותג Q. לוי רכש בתחילת החודש 50% מהמיזם שהקים כץ, שלמעשה מביא אל ישראל שיבוט מקומי לתפישה החדשנית שמציעה לאמריקנים רשת Amazon Go, מבית אמזון, כבר מזה כשלוש וחצי שנים. 

ואולם לחדשנות הזו יש גם הקשר מקומי איתן – רשת החנויות האוטונומיות Q מתבססת על הפיתוח הטכנולוגי של חברת ההיי-טק הישראלית סייב-אורג (CYB-ORG) של היזם ארז גור. הפיתוח הייחודי של סייב-אורג מאפשר קנייה בטכנולוגיה מבוססת משקל וראיית מכונה, ועתיד, לדברי היזמים, לפרוץ דרך ולהצליח היכן שחברות גדולות יותר נכשלו כשביססו מערכות רכישה מורכבות על טכנולוגיה מבוססת צילום.

כץ, שחולל מהפכה בתחום הקפה בישראל כשהשיק בארץ את רשת קופיקס, השיק את Q בשיתוף עם קבוצת משקיעים מרוסיה, בראשות היזם לאוניד פוסמן.

אבי כץ, יזם ובעלים: "מדובר בטכנולוגיה חדשנית שבכוחה לייצר טרנספורמציה של ממש בעולם הקמעונאות. יחד עם קבוצת משקיעים, רכשנו את כל כושר הייצור של חברת סייב-אורג הישראלית לשנתיים הקרובות. מדובר על עסקה בהיקף ראשוני של 64 מיליון שקל".

Q חנות אוטונטמית ללא קופה. צילום: ארז חיים

Q חנות אוטונטמית ללא קופה. צילום: ארז חיים

הדבר הבא בתחום הקמעונאות

Q תציע חנויות קמעונאיות בשיטת "שלם וקח". חניות הרשת יהיו פתוחות 24/7, יציעו את כל סל הקניות הקמעונאי הבסיסי של מוצרי צריכה ומכולת, וזאת בהתבסס על אוטומציה מלאה לצרכנים ולבעלי החנויות. מערכת הניהול החדשנית מקנה יכולות ניהול מלאי, לקוחות, ספקים והנהלת חשבונות באופן אוטומטי, ומאפשרת עלויות תפעול מופחתות משמעותית, כך לפי הודעת החברה לתקשורת.

לצורך התחלת רכישות, הלקוח מבצע הרשמה חד-פעמית באמצעות מערכת זיהוי ביומטרית של טביעת אצבע, המאפשרת לו כניסה לכל חנויות הרשת. הזיהוי הביומטרי משמש לפתיחת הארונות ולקיחה או החזרת מוצרים למדף, כאשר בסיום התהליך, מחויב הלקוח על הפריטים שאסף, וחשבונית נשלחת אליו באמצעות סמס. הפיתוח של סייב-אורג כולל מערכת מבוססת ראייה ממוחשבת ועיבוד תמונה, לזיהוי תכולת המדף.

"הטכנולוגיה מבוססת המשקל, מוכחת כמדויקת יותר"

מנגנון הזיהוי הביומטרי של Q, חנות אוטונטמית ללא קופה. צילום: ארז חיים

מנגנון הזיהוי הביומטרי של Q, חנות אוטונטמית ללא קופה. צילום: ארז חיים

ארז גור, סייב-אורג: "הטכנולוגיה מבוססת המשקל, מוכחת כמדויקת יותר מהטכנולוגיה בה ניסו ענקיות קמעונאות להשתמש – טכנולוגיה המבוססת על צילום מוצרים. טכנולוגיה זו לא הצליחה לפתור לחלוטין את בעיית זיהוי המוצרים, בשל הקושי בזוויות הצילום. מענה מדויק לכך, מעניקה מערכת השקילה".

גור המשיך והסביר כי "במצב תקין, כל מדף או תא במדף מכיל מוצר יחיד. מאחר שהמערכת מאפשרת החזרת מוצרים, יתכן שמוצרים יוחזרו למקום שגוי, ולשם כך פותחו אלגוריתמים לזיהוי עצם חריג במדף, אשר מתבססים על ראיה ממוחשבת ואינטליגנציה מלאכותית, לזיהוי חריגים בתמונה. באלגוריתמים שולבו אלמנטים של למידה סטטיסטית, אשר מאפשרים לאפיין חריגים עבור סוגי פריטים שונים במדף, גם במצב של סדר וגם במצב של אי סדר. בנוסף יעשה שימוש בנתונים שיאספו לאורך הזמן. המערכת משלבת גם אלגוריתמיקה, למתן התראה עבור חשד לפעילות זדונית, ובאמצעות זיהוי טביעת אצבע ומצלמות מדף המערכת תוכל לזהות צרכנים אשר החליפו מוצר מהמדף במוצר אחר, או ביצעו עבירות אחרות בסביבת המדפים".

מנגנון התפעול העצמאי שיצר הפיתוח של סייב-אורג חוסך, לדברי היזמים, זמן ועלויות ומאפשר קנייה זמינה, חכמה ונוחה, ללא קופות ותורים. המערכות מזהות מחסור במוצרים, ומזמינות מלאי באופן אוטומטי. בנוסף, הן מנתחות את מספר המוצרים אותם לקוחות מחזירים, ומזהות את המוצרים המועדפים על הלקוחות, ובכך המערכת מצמצמת עלויות בהזמנת סחורה חדשה.

החנות כולה מרושתת באמצעים טכנולוגים חכמים. מנגנון הקנייה עושה שימוש במערכת ארונות שקופים ומקררים מבוססי טכנולוגיה ייחודית של שקילה, המזהה את הלקוח שלקח את המוצרים. המדפים החכמים המותקנים בחנויות מזהים את המוצרים שנלקחו והוחזרו. המערכת המתקדמת לניהול ושליטה בנעשה בסניף כוללת גם מעקב אחר לוגיסטיקה, מלאים, סליקה וחיוב הלקוחות.

ב-Q, מלבד מגוון המוצרים הקיימים ברשתות המרקט, ימכרו גם מוצרי פארם וטבע ואף coffee to go – מוצרי קפה טריים כגון קפה הפוך, שיטחנו במקום.

החנויות החדשות מהוות פריצת דרך בעולם הקמעונאות, באמצעות פתרונות מבוססי אוטומציה ורובוטיקה, בשפה העברית, אנגלית, רוסית וערבית. הפיתוח החדשני מאפשר הטמעה והקמה מהירה וחסכונית של סניפים אוטומטים בערים, ביישובים רחוקים, במתחמי עבודה ומרכזי סחר גדולים, תוך יצירת פתרונות חדשניים, חסכוניים מבחינת עלות הקמה ותפעול. 

הקנייה האוטומטית חוסכת זמן יקר של תור בקופה, ובנוסף בכל שלב בקנייה הלקוח מודע לסכום החיוב העדכני – דבר המאפשר שליטה בהוצאות בלי "הפתעות בקופה".

תגובות

(2)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. יהונתן

    למי שמחפש:) ממליץ על חברת ג'יי פי טרייד, הם מוכרים קופות רושמות וממחושבות

  2. ירון

    מדהים ונכון לאיזורים מסויימים, יש לי שטח של 140מטר פלוס מחסן ומשרד שכונת פלורנטין.

אירועים קרובים