פודקאסט אנשים ומחשבים: ספר שמאגד טיפים לניהול נכון מ-50 מנכ"לים.ות

ראיון עם סיגל שביט טראוב, מחברת הספר אומנות המנכ"לות, שמבוסס על שיחות עם מנכ"לים.ות ממגזרים שונים ומכיל תובנות על הניהול בעידן הפוסט קורונה

סיגל שביט טראוב, מחברת הספר אומנות המנכ"לות. צילום פרטי

"יום רביעי, ה-4 במרץ 2020, נפתח בפגישה עם מנהלת חטיבה מארגון גלובלי. שאלתי אותה איך היא נערכת לתת שירותים ללקוחות שלה מרחוק אם הקורונה תתפשט. התגובה שלה הייתה ש-'יש כעת נושאים יותר חשובים על סדר היום ובמטה הגלובלי ינחו אותי מה לעשות'".

כך נפתחת ההקדמה לספר החדש אומנות המנכ"לות, שחיברה סיגל שביט טראוב. הספר יצא לאור בתחילת החודש הבא בהוצאת מטר.

עטיפות הספר אומנות המנכ"לות - באדיבות הוצאת מטר

עטיפת הספר אומנות המנכ"לות – באדיבות הוצאת מטר

בהמשך ההקדמה כותבת שביט טראוב: "שעות אחדות מאוחר יותר, בצהריים של אותו יום, בעודי יושבת במשרד עם מנהל חטיבה בארגון היי-טק אחר, הוא מקבל שיחת טלפון מאחד המתכנתים בצוות. 'שומע', אומר לו הדובר, 'יש ידיעה ב-ynet שכל מי שהיה בשבת בשער 8 בבלומפילד מתבקש להיכנס לבידוד כי במשחק היה חולה קורונה'. המנהל מסתכל עליי ואני עליו, ואני רואה איך הגלגלים בראש מתחילים להסתובב. זה היה היום שסימן את תחילת משבר הקורונה. בבת אחת ראיתי את איך השטיח נשמט מתחת לרגליהם של המנהלים".

בספר מוצגות אסטרטגיות הניהול המובילות להצלחה בעידן החדש. אלא שבשונה מספרים לא מעטים שנכתבים בז'אנר הזה, אומנות המנכ"לות מבוסס על 50 ראיונות עם מנכ"לים.ות ודירקטורים.ות ממגזרים שונים, כולל מגזר ההיי-טק, בשילוב תיאוריות ניהוליות פרי עבודת מחקר מעמיקה של המחברת.

שביט טראוב היא פסיכולוגית ארגונית, מומחית לניהול ומנהיגות בעולם העסקי. בעבר היא שימשה כיועצת בכירה בבית הספר לפיתוח מנהיגות של צה"ל וכמנהלת משאבי אנוש בחברת היי-טק גלובלית. בשנים האחרונות היא חוקרת את עולם העבודה.

בראיון לפודקאסט אנשים ומחשבים היא חושפת חלק מהמנכ"לים, שאותם היא ראיינה לפני ואחרי הקורונה, ומדברת על מה שמאפיין את עולם הניהול בעידן שאחרי המשבר.

הספרות הניהולית עשירה. מדוע החלטת לכתוב ספר?
"אכן, יש ספרים רבים בנושא, אבל מרביתם מגיעים מהתיאוריות לשטח. אני הלכתי בדרך אחרת. ראיינתי 50 מנכ"לים, ממגזרים שונים, וניסיתי להבין מה מניע אותם לפעול, איזו דרך מצליחה ואיזו לא. את כל זה גיביתי במחקרים שונים".

האם את יכולה לתת טעימה משמות של מנכ"לים שדיברת איתם?
"התחלתי עם אבי ברגר, לשעבר מנכ"ל משרד התקשורת, (והמשכתי עם – י"ק) אלון ברמן מאריקסון ישראל, ליליה לחמן מאנגלו סכסון, שלי לנצמן, לשעבר מנכ"לית מיקרוסופט ישראל, (שראיינתי אותה) כשהייתה עדייו בתפקיד, איתן זינגר ממדלן, רונן רגב, לשעבר מנכ"ל מפ"י (ר"ת המרכז למיפוי ישראל), ועוד רבים אחרים שמשולבים בספר".

קחי אותנו לשיחה אחת עם מנכ"ל.
"השיחה מתחילה באתגרים שלו כמנכ"ל, איזו קפיצת מדרגה, מה ההתלבטויות שלו, איך הוא מתמודד עם חוסר הסכמה, איך הוא מחבר את ההנהלה ועוד. התשובות היו מגוונות. לדוגמה: ראיינתי את איתן זינגר, מנכ"ל חברת שירותי המידע לנדל"ן מדלן. לפני הקורונה, סביבת העבודה הייתה במשרד. הקורונה גרמה להם לחשוב מחדש. מעבר לאתגרים של המוכנות הלוגיסטית, הוא התמודד עם שאלות של שקיפות, לדבר עם העובדים, להתייעץ עם הלקוחות.

דוגמה נוספת: רונן רגב, המנכ"ל לשעבר של מיפוי ישראל. הוא הבין שהדרך לשנות ולפרוץ קדימה היא ללכת לשיתופי פעולה עם גורמים שונים, ממשלתיים ופרטיים, ובכך הוא הביא לפריצת דרך".

מכל התובנות המחקריות והשיחות, האם את יכולה להגיד מיהו מנכ"ל מצליח?
"שאלתי את השאלה הזו את המנכ"לים. רבים מהם לא דיברו על ניהול אלא על מנהיגות. מנהיג יודע לייצר חזון ולגרום לאנשים ללכת אחריו, ואז קל יותר להעביר החלטות, לייצר איזונים. עוד למדתי שמנכ"לים שמים דגש על הדוגמה האישית: אתה לא יכול להיות מנכ"ל שדורש הקפדה על בטיחות ומהצד השני לא מגיב לדו"חות שמראים שקורים דברים הפוכים. אתה חייב להיות בשטח ולהראות דוגמה אישית".

מה הקורונה שינתה בעולם הניהול?
"הקורונה האיצה מגמות שהיו קודם. למדנו שהטכנולוגיה מתקדמת בקצב מהיר והמנכ"לים פחות, ועם זה הם מתמודדים. הם הבינו שצריך להחליף דיסקט ועברו הזמנים שלפיהם השליטה שלך בעובדים זה רק אם הם נמצאים לידך. אתה צריך ללמוד לנהל גם מרחוק וגם פיזית, ולא כל כך משנה התמהיל כמה ימים בבית או במשרד, חשוב יותר לייצר אמון.

אני זוכרת משפט שאמר לי אחד המנכ"לים: זה שיש לי מחבת עדיין לא אומר שאני שף. זה שיש לי זום לא אומר שאני יודע לנהל מרחוק".

הוצאת ספר היא מסע לא קל ויצאת בקמפיין המונים למימונו. ספרי לנו על זה.
"אכן, זה מסע לא קל, והוא די דומה לפרויקט יזמות, שמעמיד אותך בפני אתגרים שונים. הקמפיין, שנמצא בימים אלה בהדסטארט, נקרא אומנות המנכ"לות. בנוסף לספר, מי שיצטרף יקבל שורה של דברים נוספים – הרצאות, שולחנות עגולים עם מנכ"לים ועוד".

תגובות

(1)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. Eyal

    חשוב מאד שיטות ניהול מתעדכנות ומתרעננות מתוך מטרה לתת מענה לשינויים טכנולוגיים שינויי חשיבה ושינוי אישיות פרסונלית של מנהלים ברוח התקופה שמח שמישהו נותן את הדעת ומנגיש כלים חשובים למנהלים של היום

אירועים קרובים