האם טיב טעם תמכור בקרוב מוצרים מהבשר המתורבת של מיטק?

חברת הבשר המתורבת הישראלית - בעלת טכנולוגיה להפקת בשר מוסרי מתאים בודדים הנלקחים מבעל חיים - חברה לקבוצת טיב טעם ● לאחרונה הודיעה מיטק על פיתוח יכולת חדשה לייצר בשר חזיר מתורבת

מימין לשמאל: עמרי שיינין, מייסד שותף ומשנה למנכ"ל ושרון פימה, מייסד שותף ומנכ"ל, קבוצת מיט-טק; אורן מילר, סמנכ"ל כספים, קבוצת טיב טעם; ואלדד הרי, מנכ"ל, ורינה קרס, מנהלת כספים, מעדני מזרע תעשיות מזון. צילום: הדס פרוש

קבוצת מיטק (MeaTech) וקבוצת טיב טעם דיווחו היום (ד') כי חתמו על מכתב כוונות לא מחייב לשיתוף פעולה בפיתוח ושיווק של מוצרי בשר מתורבת.

שתי החברות יפעלו בהמשך הדרך לחתום על הסכם מחייב, אשר צפוי לכלול פיתוח משותף של מוצרי בשר מתורבת וכן הקמה של מתקן ייצור. בנוסף הסכימו החברות לדון במתן זכויות הפצה ושיווק (לרבות אפשרות לזכויות הפצה בלעדיות) לטיב טעם, עבור המוצרים שיפותחו על ידי הצדדים, בישראל וגם מקומות אחרים בעולם.

כזכור, מיטק עומדת מאחורי טכנולוגיות מתקדמות לייצור וגידול מוצרי בשר מתורבת בר-קיימא. משמעות המונח היחסית חדש הזה היא בשר "אמיתי" שמקורו בתאים מן החי, אשר מגודלים בכלל במעבדה.

ייצור זה מתבצע בתהליכי גידול מבוקרים, שמאפשרים התרבות התאים הללו, וכן התמיינות לקבוצות שונות (כגון שומן או שריר), במטרה לקבל בשר בעל חיים שטעמו, הרכבו ואיכותו הם כשל בשר מסורתי (שמקורו בשחיטה). אלא שהליך ייצור בשר זה – אינו כרוך בגידול ובשחיטת בעלי החיים.

כל אלו הופכים את הבשר של מיטק גם למוסרי וגם לכזה המטיב עם הסביבה, כיוון שהוא מונע בזבוז וזיהום משאבים כמו קרקע ומים, הנלווים לתעשיות מן החי, וכן את פליטות המתאן שמקורן בחיות המשק.

ביוני דיווחה מיטק כי הגישה בקשה לרישום פטנט במשרד הפטנטים של ארצות הברית (USPTO) עבור שיטת הדפסה ביולוגית חדשנית. לדבריה, החברה רואה בשיטת ההדפסה הביולוגית שפיתחה פוטנציאל לשליטה יוצאת דופן בתהליך הדפסה רב-שכבתי של בשר מתורבת, או במילים פשוטות – ההדפסה תאפשר יצירת סטייקים לכל דבר ועניין מתאי הבשר המתורבתים של מיטק.

תעשייה טכנולוגית מתפתחת. בשר מתורבת. צילום אילוסטרציה: BigStock

תעשייה טכנולוגית מתפתחת. בשר מתורבת. צילום אילוסטרציה: BigStock

השלב הבא: מוצרי בשר מתורבת עולים על המדף בסופר

טיב טעם מעוניינת לדון בעתיד עם מיטק על ייצור ושיווק מוצרי בשר מתורבת בדגש על בשר חזיר מתורבת, וזאת בהמשך לדיווחה של מיטק על תחילת פעילות פיתוח בתחום זה. המהלך מתבסס על הערכת קבוצת טיב טעם כי לאור הביקוש הגובר, בישראל בלבד צפוי השימוש בשומן חזיר כחומר גלם לעלות בשנים הבאות לכדי עשרות טון בחודש.

המודעות לבעיות הרבות הכרוכות בייצור מזון מן החי עולה כיום בקרב קהל הצרכנים בארץ ובעולם, ולפיכך לטכנולוגיה שבבסיס שיתוף הפעולה המתוכנן בין יצרנית הבשר המתורבת לחברת המזון פוטנציאל משמעותי לשיפור זמינות הבשר, לפישוט שרשרת אספקת הבשר, ולהצעת מגוון רחב של מוצרי בשר חדשים ובני קיימא לצרכנים.

שרון פימה, מנכ"ל מיטק: "אנו גאים ששחקן כה משמעותי בתעשיית המזון הישראלית, עם פעילויות הן בתחום הקמעונאי והן בעיבוד הבשר, בחר במיטק להיות השותפה שלו בתחום הפוד-טק התחרותי והמתפתח בקצב מסחרר בישראל ובעולם. מכתב כוונות זה הוא צעד ראשון לבחינת האפשרויות להאצת אימוץ מוצרי בשר מתורבתים, זיהוי התנאים להקמת מתקני ייצור והערכת ההזדמנויות הגלומות במוצרי בשר נוספים, המונעים על ידי טכנולוגיות גידול התאים מזנים שונים, וכן יכולות הדפסת התלת-מימד הביולוגית שלנו".

חגי שלום, מנכ"ל קבוצת טיב טעם: "אנו עושים היום צעד חשוב בהרחבת האסטרטגיה העסקית של טיב טעם, לאור התאוצה של התפתחות ענף הפוד-טק בכללותו, ובפרט, הסינרגיה בין תחום הבשר המתורבת לבין פעילות ייצור המזון של מגזר התעשייה של קבוצת טיב טעם. הדבר יאפשר לטיב טעם לתת מענה לדרישה העולמית ההולכת וגוברת למזון בריא ואיכותי, מבלי לשלם את המחיר המוסרי והמחיר הכלכלי של תעשייה זו, תוך הקטנת פגיעה בסביבה".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים