"תנו לעבוד" – השינוי כבר כאן!

בסדרת דוקו-ריאליטי חדשה שתתחיל מחר ב-כאן 11 יוצג הליך השתלבותם בעבודה של א.נשים עם שונות נוירולוגית וקוגניטיבית ● מגייסי ההיי-טק - לתשומת לבכם

13/07/2021 14:24
אביטל ינובסקי, מומחית לגיוון בהיי-טק וטכנולוגיה.

כאן 11 מעלה מחר (ד') את סדרת הדוקו-ריאליטי "תנו לעבוד"*, בעריכת מיטל בבילה הנהדרת (שיצרה גם את "80 וארבע" וסדרות נוספות שבטח ראיתם), ובהפקת אנדמול שיין ישראל. הסדרה מלווה א.נשים עם שונות נוירולוגית וקוגניטיבית, שרוצים לקבל הזדמנות שווה, כמו כולם, להשתלב במקום עבודה, להיות עצמאיים וחלק מהחברה.

הצופים בסדרה יפגשו תשעה משתתפים – נשים וגברים – עם מנעד נרחב של תחומי עניין, יכולות וכשרונות ומגוון שונויות – חמישה מהם בתפקוד גבוה על הרצף האוטיסטי (אספרגר), שלושה נולדו עם שיתוק מוחין ואחת מתמודדת עם תסמונת טורט. חלקם מחפשים את המשרה הראשונה שלהם וחלקם עבדו בעבר.

חסמים קיימים גם אצל המועמדים וגם אצל המעסיקים. אפשר בהחלט לגשר עליהם, וזה גם מה שקורה בתכנית – גם הא.נשים וגם המעסיקים מלווים לאורך כל הדרך, לפי הצורך – זהו אחד הגורמים המשמעותיים להצלחה.

המועמדים, למרות הניסיון הארוך שלהם בהתמודדות עם קשיים ואתגרים מגיעים לתהליכי המיון חרדים יותר, הם כבר שמעו כל כך הרבה פעמים "לא", והם נכנסים לחדר בידיעה שלמעסיקים קל יותר להעסיק עובדים אחרים, "רגילים", לא אותם.

גם המעסיקים לא יודעים למה לצפות – הם מחפשים מועמדים שיצליחו בתפקיד. אנחנו משכללים את שיטות הגיוס הרבה שנים, ויחד עם זאת הן עדיין מבוססות לא מעט על התרשמות ראשונית והטיות מודעות ולא מודעות שיש לכולנו. במשך שנים התרגלנו לגייס את הדומים לנו, את החברים שלנו. השונות שלהם מאתגרת אותנו. פגשנו מעט מדי א.נשים עם מוגבלויות לאורך הדרך ואנחנו תוהים, בצדק, האם הם יהיו מסוגלים לבצע את המשימות, להתמודד עם כל מה שהתפקיד דורש ולהצליח.

גם לעבודה בהיי-טק – היכולות והכישורים שנדרשים קיימים

כישרון מגיע בכל מיני אריזות – לרבים מהאנשים עם המוגבלויות יש את היכולות והכישורים שנדרשים בשוק העבודה בכלל ובתעשיית ההיי-טק והטכנולוגיה שלנו בפרט. רבים מהא.נשים עם המוגבלויות שאני מלווה לאורך השנים למדו באוניברסיטה תארים רלוונטיים, ועדיין להם קשה יותר. בתעשייה שלנו שחסרים בה הרבה עובדים, אבל יש בה מעט מדי משרות ג'וניור, התחרות על כל משרה מאוד גדולה ולאנשים עם מוגבלויות קשה עוד יותר לבלוט מעל האחרים.

יחד עם זאת, חברות רבות פועלות בנושא בשנים האחרונות – ומשנות. החברות פועלות כדי למצוא ולשלב עובדים עם מוגבלויות במגוון רחב של תפקידים. כדי שהמצב ישתנה צריך להיות מודעים לכך שזה אחר, ולפעול כדי להתגבר על האתגרים. ההליך הוא כמו בכל שינוי ארגוני, ובדומה לגיוסים רב תרבותיים שרבים מאיתנו, שפועלים בזירות גלובליות, כבר התנסו בהם.

כשמודעים ופועלים זה מצליח! חברות רבות נהנות מעובדים עם מוגבלויות, שיש להם יכולות וכישורים, כמו כולם ולפעמים אף יותר. זה חלק מההצלחה העסקית שלהן.

העסקת א.נשים עם מוגבלויות. צילום אילוסטרציה: BigStock

העסקת א.נשים עם מוגבלויות. צילום אילוסטרציה: BigStock

"אם אתה יכול לדמיין את זה, אתה יכול לעשות את זה"

אני הוזמנתי לסדרה ללוות את אביעד לונדון – הנדסאי תוכנה שעבד כבודק תוכנה (QA), שהיה מאד מוערך, אך במשבר הקורונה פוטר פעמיים משני מקומות עבודה. אביעד, בן 32, על הספקטרום האוטיסטי (אספרגר). תאמינו לי, אתם רוצים אותו ושכמותו אצלכם!

וולט דיסני אמר פעם "אם אתה יכול לדמיין את זה, אתה יכול לעשות את זה", ואני מאמינה שזה הערך הגדול של הסדרה הזו. רבים מאתנו לא יכולים לדמיין עובדים עם מוגבלויות, כי לא ראינו דוגמאות לכך. הסדרה תאפשר לא.נשים עם מוגבלויות לדמיין שהדבר אפשרי עבורם, ותאפשר למעסיקים לדמיין איך הבחירה יכולה להראות. הדבר אפשרי ומוצלח!

*"תנו לעבוד" תשודר החל ממחר, ה-14 ביולי, בימי ד' בשעה 21:00 ב-כאן 11 ובדיגיטל. זו הפקה ישראלית של הסדרה הדוקומנטרית עטורת הפרסים "Employable me" שעלתה לראשונה בערוץ 2 BBC באנגליה, שודרה באנגליה, קנדה, אוסטרליה וארה"ב במשך מספר עונות, וזכתה לביקורות משבחות ופרסים יוקרתיים (הסדרה התיעודית הטובה ביותר בריטניה 2017).

הכותבת היא היי-טקיסטית במיל. מומחית לגיוון בהיי-טק וטכנולוגיה, ובעלת חברה העוסקת בייעוץ לחברות וארגונים בתחום ובליווי אנשים מוכשרים עם אתגרים, חסמים, מגבלות ומוגבלויות בהשתלבות בעבודה מקצועית בהייטק וטכנולוגיה

תגובות

(1)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. מנחם

    כיום צריך לחשוב על חלופת תעסוקה משמע יזמות/פרילנסר לחברת וונוורק מציע הכשרה ליזמות, ולא להיות תלוי המעסיק שלא רוצה אותך .הכשרה למצויינות להיות יזם איכותי ומצליח. אגף השיקום של ביטוח לאומי נותן מתנה של פעם בחיים, מימון מלא של ההכשרה.

אירועים קרובים