הרשת הגיבה בסערה לשחרורו של ביל קוסבי מהכלא

השחקן בן ה-83, שכיכב בסדרה "משפחת קוסבי", ושהורשע לפני כשנתיים באונס ותקיפות מיניות סדרתיות, שוחרר עקב כשל טכני בהליך שיפוטו ● סלבס רבים, כמו גם הרבה גולשים פחות מפורסמים ברשתות החברתיות, בעיקר בטוויטר, הביעו התנגדות נחרצת למהלך

זעם ציבורי על שחרורו המוקדם. ביל קוסבי. צילום: BigStock

ארצות הברית והעולם נותרו אתמול נדהמים לנוכח שחרורו המפתיע של ביל קוסבי, שחקן וסלב עבר, מהכלא בשל כשל טכני בתביעה, שהביא לפסילת הרשעתו באונס ותקיפות מיניות. קוסבי בן ה-83 – כוכב הסדרה "משפחת קוסבי" ששודרה ברשת NBC בין השנים 1984-1992 – שוחרר מיידית לאחר הפסיקה, אחרי כשנתיים שבהן שהה בכלא.

כשיצא ממתקן הכליאה, לא היה לקומיקאי מה להגיד מול המצלמות, לאחר שהרשעתו באונס ועונש המאסר שלו בוטלו בידי בית המשפט העליון בפנסילבניה. הוא העדיף לסמל באצבעותיו סימן וי לניצחון, ולמהר לכיוון ביתו. אך עם זאת, השחקן ששוחרר וגם ציבור גדול של מפורסמים וגולשים מן המניין, לקחו את התגובות לשאירע – איך לא?! – אל הרשתות החברתיות, שם רבים, כולל קוסבי עצמו, בחרו להתבטא בנושא החם.

קוסבי – שהיה אהוב מאוד בשנות ה-80'-90', ושנחשב לזמן מה כ"אבא של אמריקה", עד שנחשפה "ערוותו" והתגלו פשעיו הסדרתיים בנשים, לכאורה – בחר לפרסם ציוץ ניצחון דיגיטלי מקומם מאוד, וזאת בהתחשב בעובדה שרק לפני כשלוש שנים נמצא אשם בשלוש עבירות: חדירה במצב של חוסר הכרה; חדירה ללא הסכמה; וחדירה לאחר סימום. הוא נידון בזמנו למאסר בן 10 שנים.


קוסבי צייץ: "מעולם לא שיניתי את עמדתי ולא את הסיפור שלי. תמיד שמרתי על חפותי. תודה לכל האוהדים, התומכים והחברים שלי, שעמדו לצידי במצוקה זו. תודה מיוחדת לבית המשפט העליון בפנסילבניה על שמירת שלטון החוק".

לציוצו זה הוסיף האנס ששוחרר צילום של עצמו צעיר בהרבה, עם אגרוף מורם – סמל המאפיין כיום את מאבק האמיץ של השחורים ותנועת BLM בארה"ב, שעניינו בכלל דרישה לשוויון זכויות לשחורים, ושקוסבי עשה בו במקרה זה שימוש ציני במיוחד, או כך לפחות הגיבו לפרסום רבים.

מחאת MeToo – עוד יש עבודה לעשות

כאמור, רבים בתעשיית הבידור והתקשורת פנו לטוויטר כדי להביע את הפתעתם וכעסם על שחרורו המאוד מוקדם של קוסבי הקשיש.

כך למשל, השחקנית אמבר טמבלין (מהסדרה הקומית "שני גברים וחצי"), שהיא גם מייסדת Time's Up – תנועה הפועלת להשגת ביטחון אישי ותנאי עבודה שוויוניים והוגנים לנשים במקום עבודתן – כתבה: "אני זועמת לשמוע את החדשות האלה. אני מכירה באופן אישי נשים שהאיש הזה סימם ואנס כשהן מחוסרות הכרה. בושה לבית המשפט ולהחלטה זו".

טמבלין הוסיפה: "אני לא רוצה לשמוע שום דבר על איך תרבות הביטול הרסה את חייהם של גברים בתקופת MeToo של חשבון הנפש שעשו נשים וניצולים. איך הלכנו רחוק מדי. החדשות של היום כי ההרשעה של קוסבי מבוטלת הן ההוכחה שלא הגענו רחוק מספיק. מערכת המשפט שלנו חייבת להשתנות".

 השחקנית דברה מסינג ("וויל וגרייס") צייצה ופנתה "לכל אישה שהותקפה מינית על ידי BillCosby#" וכתבה "ליבי כואב עלייך היום ואני מלאת זעם. זה מחריד".

"אונס הוא חוקי לחלוטין במדינה הזו"

הקומיקאית והסטנדאפיסטית האמריקנית ליין מור ממש לא מצאה את העניין מצחיק, וצייצה פוסט חזק במיוחד נגד התנהלות מערכת האכיפה בארצות הברית.

היא כתבה ש-"אני אף פעם לא רוצה לשמוע 'טוב, דיווחת על זה?' שוב. 60 נשים האשימו את ביל קוסבי, ואפילו עם 60 מאשימות לקח לנו שנים להרשיע (אותו – ג"פ), ועכשיו הוא יוצא לחופשי בכל מקרה. אין השלכות על אונס, ואנסים יודעים זאת. אז בואו נהיה אמיתיים: אונס הוא חוקי לחלוטין במדינה זו".

i never wanna hear "well did you report it?" again. 60 women accused Bill Cosby, and even with 60 accusers we took years to convict, and now he's going free anyway. there are no consequences for rape and rapists know that. so let's be real: rape is fully legal in this country.

השחקנית כריסטין להטי ("האישה הטובה") כתבה במדיה החברתית: "אני זועמת, שבורת לב ונגעלת משחרורו של קוסבי. אני יכול רק לדמיין מה כל הניצולות שלו בטח מרגישות. אנס מורשע זה חופשי היום מכיוון שהוא פריבילג. הפטריארכיה מרימה את ראשה המכוער שוב".

השחקנית-קומיקאית רוזי אודונל (מ-The Rosie O’Donnell Show) כתבה: "אני מנחשת ש-70 נשים לא היו מספיק – לעזאזל איתך ביל".

ואילו השחקנית רוזאנה ארקט ("ספרות זולה") כתבה: "ביל קוסבי הוא עדיין אנס מרושע. הסוף. …אני תוהה כמה אנשים עומדים בתור לעשות עסקאות עם קוסבי. יותר מדי אנשים בהוליווד מגינים על אנסים וטורפים ומעמידים פנים שהם דואגים לניצולים, אבל הם ממש לא".

וכמובן שהיו גם לא מעט גברים שהביעו כעס על השחורר, כך למשל עשה מארק למונט היל, איש אקדמיה, סופר, פעיל חברתי ודמות טלוויזיונית מוכרת, שהוא שחור עור, ושצייץ: "ביל קוסבי אינו תמים. הוא לא זוכה. שחרורו פירושו שקוסבי, טורף מיני, נכלא בתוך מערכת משפט פלילית שמתייחסת קצת לכללים ולנהלים שלה כמו שקוסבי התייחס לקורבנותיו".

את מחאתם על השחרור הטכני של קוסבי, שמכונה בפי רבים "האנס" על אף פסילת הרשעתו, הביעו עוד רבים אחרים, בתוך שחלקם הגדול התייחס לעיוות המשפטי של מערכת "לבנה" ופטריארכלית שהביאה למצב זה.

 

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים